- Sirih Berlipat Pinang Berkacip -

10:32 AM

Alhamdulillah... akhirnya Pertandingan Berbalas Pantun Peringkat Akhir Antara Institut Pendidikan Guru Malaysia atau tajuknya “Sirih Berlipat Pinang Berkacip” selesai juga dan ini bererti Bahagian Penerbitan Sastera dah boleh menarik nafas lega setelah beberapa minggu tak menang tangan demi menyelesaikan pertandingan tersebut.

Hari ni, kiranya macam hari ni dalam sejarah untuk tahun 2008 (berapa banyak dah sejarah aku cipta tahun ni), aku terpaksa bekerja hari Sabtu. Pagi-pagi lagi, dah bergerak ke DBP walaupun pertandingan hanya akan bermula pukul 2.30 petang. Bukannya apa, sekadar nak memastikan persiapan akhir berjalan dengan lancar. Ingatkan aku yang paling awal, tapi rupa-rupanya Kak Lah dah sampai dulu. Tak banyak yang boleh dilakukan sebab rata-rata persiapan dah disediakan semalam. Hanya tinggal yang remeh-temeh macam cucuk bunga telur kat pahar, balut tempat pemijak yang akan digunakan pelajar buat persembahan dan ada sebahagian lagi. Dan selebihnya, makan kari telur yang dibuat Kak Odah cicah roti kosong yang dibeli Kak Fatin. Hem... bila dah ramai-ramai, makan macam tu pun rasa macam dah sedap sangat.

Pertandingan bermula seperti majlis-majlis lain juga, hanya kali ni pertandingan diadakan antara Institut Perguruan Darul Iman, Terengganu dan Institut Perguruan Temenggung Ibrahim, Johor yang akhirnya menobatkan Institut Perguruan Temenggung Ibrahim sebagai juara. Dan, majlis berakhir dengan penyampaian hadiah kepada yang jadi pemenang, kemudian barulah masing-masing sibuk mengisi perut dan aku balik selepas itu. Cukuplah sampai setakat itu hari ini sebab aku dah rasa betul-betul letih.

Syukur, memang rasa lega sangat walaupun selepas majlis berakhir, ibarat rumah dah siap tapi pahat masih terus berbunyi. Itulah yang berlaku dan rasanya di mana-mana saja keadaannya sama saja. Yang cacat mudah saja dilihat, itu tak kena dan ini pun tak kena. Tak ada yang sempurna dan tak akan ada yang sempurna barangkali. Tak kisahlah, kalau pun tak sempurna di mata orang, cukuplah sempurna di mata kami yang tahu betapa jerih dan payahnya rasa semata-mata nak pastikan majlis berjalan dengan lancar. Memang nampak mudah, tapi hakikatnya TUHAN saja yang tahu. Dan, betullah... dalam keadaan beginilah, aku semakin pandai menilai manusia melalui pemerhatian yang aku buat. Malangnya, sampai sekarang aku tertanya-tanya sendiri, kenapa bila memerlukan, manusia akan jadi sebaik-baik manusia, tapi bila semuanya selesai, menjeling walaupun sekilas terasa begitu payah? Hem... tak perlu dijawab kerana setiap orang pasti ada jawapannya termasuk aku sendiri.

You Might Also Like

0 comments