-BUKAN Tarikh Luput Cinta-

7:51 AM

Jus anggur tanpa gula? Kaya dengan vitamin C? Hem... nampak macam best. Jadi... entah berapa bulan lepas dan di kedai yang mana satu, aku pun capai jus yang seakan-akan kordial seberat 1 liter itu. Tapi entahkan habit, entahkan suka sangat membazir. Macam kata Ika, ‘Beli barang keperluan, bukan kehendak’. Jadi disebabkan tak nak dengar cakap kawan baik aku tu... terperuklah jus tu entah di mana-mana. Memang aku suka membeli, tapi kadang-kadang aku beli sekadar beli, ikut hati walaupun sebenarnya bukan nak minum atau makan sangat pun.

Dan kewujudan jus tu pun aku hampir lupa sebenarnya. Cuma beberapa hari lepas, aku terjumpa balik dan jadi teringin nak minum. Capai cawan sebab memang aku punya pun dan guk... guk... guk.... dengan penuh nikmat, tanpa toleh kanan dan kiri. Rasa-rasanya dah tiga hari aku buat rutin tu. Pagi ni, sekali lagi aku buat rutin tak rasmi tu. Tak cukup dengan tu, bawa pula botol jus tu ke pejabat sebab aku nak minum lagi. Macam ketagih pun ada gaya aku sekarang ni.

Keluarkan dari beg dengan penuh confident, belek-belek botol yang berbentuk cantik tu tanpa ada tujuan. Mata berhenti pada satu tulisan hitam, best before... ‘Ya ALLAH... dah dekat sebulan jus tu tamat tempoh?’. Habis tu, yang aku teguk selama tiga hari tu, apa hal? Minum jus yang dah boleh dikatakan basi? Uwekkk, gelinya...

Aduh... dalam duduk ni, terfikir juga aku sama ada aku ada rasa lain macam ke tak? Tak ada pulak. Teruknya aku, entah macam mana boleh cuai macam ni, aku pun tak perasan. Padahal, sebelum ni aku jarang makan makanan sebelum tengok tarikh luput. Macam mana kali ni boleh terlepas aku sendiri tak tahu. Tapi yang pasti, tulisan hitam dan air berwarna purple, kedua-duanya gelap hingga menyukarkan pandangan. Tarikh tu duduk di bahagian atas, baru ketara tulisannya bila yang di atas tu dah kosong diteguk aku. Huh... mujur juga perut aku yang memang agak suka meragam tak buat hal kali ni. Kalau tak memanglah padan dengan muka aku. Tapi aku tetap tak puas hati, kenapa letak tarikh tu di situ? Kenapa tak letak kat penutup jus tu aje? Hahaha... masih nak salahkan orang tu?

You Might Also Like

7 comments

  1. hai... ni akibat penangan org sabah ke?

    ReplyDelete
  2. Salam... ini memang BUKAN TLC tapi klu diamalkan selalu, mahu jadi Tarikh Luput USUS.... hehe!
    Moga hati tenang!

    ReplyDelete
  3. Hahahah komedinya? Len kali wat lagi aaa..

    Hik hik

    ReplyDelete
  4. amalkan la slalu...leh terkluar usus akak tuh

    ReplyDelete
  5. nurharis - hehehe... mana ade...

    kak lynn - harap usus kte x de tarikh luput ye...

    alif-mikail - tq sb tanye, sy setakat ni masih ok...

    mersik - sy rasa pun kelakar gak bila ingat2 balik...

    webvideoklip - hai, selamat berkunjung...

    NoRT - jgnlah doa cm tu, takut akak tau...

    ReplyDelete