- SiApA mAu DuLuAn? -

By | 10:05 AM Leave a Comment
Dalam dunia ni, kalau tanpa sebab dan alasan, tak akan ada orang yang mahu menyakitkan hati orang lain dengan sengaja. Betul tak? Tak betul? Oh... kamu, kamu dan kamu bohong! Saya tak percaya. Tapi kalaupun ada yang mengatakan tak betul, saya tetap berpegang pada jawapan saya, saya yakin jawapan saya betul sebab saya berfikir menggunakan logik akal. Itu hakikat yang tak boleh disangkal sesiapa hatta bagi orang yang dalam hidupnya memang gemar mencari fasal dengan orang lain.

Tapi untuk pengetahuan kamu, kamu dan kamu... yang di atas itu hanya mukadimah semata-mata. Tak ada kaitan langsung dengan n3 yang nak saya conteng di sini. Yang nak saya sampaikan, akhir-akhir ini... terasa macam banyak benar hati yang dah saya sentuh. Ada yang dah saya sentuh secara sengaja. Ada yang saya sentuh secara tak sengaja. Ada yang saya tak sentuh langsung tapi saya terasa seperti saya sudah menyentuh hati mereka. Dan sudahnya... untuk semua sentuhan pada hati yang sudah saya buat, saya rasa bersalah sendiri. Terasa seperti ada batu besar sedang menumpang teduh di atas pundak, fikiran dan hati saya di tika dan saat ini. Saya rasa sangat tak best dan tak selesa dengan keadaan ni.

Semua sentuhan pada hati tu tak berlaku dengan jerit-pekik atau maki-hamun macam orang hilang akal, atau orang tak bertamadun. Sebabnya, semarah-marah saya pun atau sesakit mana pun hati saya pada orang, saya tak akan marah-marah macam orang hilang pedoman. Tapi saya tak mungkin juga tak akan marah atau terasa hati kalau hati saya sakit sebab hati saya tak mungkin diperbuat daripada batu ataupun besi. Kalau diperbuat daripada dua bahan tersebut, mungkin jugalah saya tak rasa apa walaupun hati dan perasaan saya disakiti orang. Jadinya, bila saya dimarahi atau memarahi orang, saya akan diam ataupun saya akan marah-marah di belakang. Tak adil kan sebab marah-marah kat belakang siapa yang tahu? Tapi bagi saya, biarlah saya marah sendiri, daripada saya memalukan diri sendiri ataupun memalukan orang yang dah menyebabkan saya sakit hati.

Okey, berbalik pada hati-hati yang dah saya sentuh akhir-akhir ini, saya tak tahu dengan jelas benarkah saya dah menyentuh hati mereka atau sebaliknya. Tapi saya terasa seperti, ‘YA’... saya sudah menyentuh hati mereka. Cumanya, saya tak tahu mahu berbuat apa untuk memulihkan apa yang dah saya buat. Terasa hendak memujuk, tapi saya bukannya jenis tahu memujuk. Terasa hendak meminta maaf, tapi saya sendiri tidak jelas apa kesalahan yang telah saya lakukan dan benarkah memang ada hati yang sudah saya sentuh? Karang kalau tiba-tiba saya minta maaf dan hati-hati itu sebenarnya langsung tak tersentuh, takkah seperti saya sengaja buat malu diri sendiri? Tak ke lepas saya minta maaf, hati-hati yang konon-kononnya dah saya sentuh tu akan cuba mengorek hati saya pulak? Tidak! Hati saya, biar saya sendiri saja yang tahu apa ada di dalamnya. Hati-hati itu boleh tahu, tapi bukan sepenuhnya. Atau... keadaan akhir-akhir ini buat saya berfikir semua yang saya buat salah, walaupun niat saya hanya inginkan yang terbaik, bukan untuk saya semata-mata tapi untuk semua yang ada di sekeliling saya?


Dan kalaulah saya terasa ingin memujuk, agaknya... siapa yang harus saya pujuk dulu? Dan lagi, siapa yang mahu saya pujuk?
Newer Post Older Post Home

0 comments: