- KaNaK-kAnAk PuN aDa HaTi JuGa... -

N3 ini N3 keluarga. Kisah seorang mak cik yang dipanggil Mak Tam dengan anak buah yang digelar Kakak. Jadinya, bagi yang kurang gemar dengan kisah keluarga yang tak begitu penting, mungkin N3 ini akan jadi N3 yang sangat bosan. Tapi... biar bosan macam mana pun, tetap ada intinya yang tersendiri. Tetap ada pengajaran yang kita sama-sama boleh kutip walaupun mungkin hanya secebis. Boleh juga mengingatkan kita betapa seorang kanak-kanak itu, biar tingginya hampir sebaya kita, biar tubuhnya hampir sebesar kita, tetap juga bergelar kanak-kanak. Tetap juga punya hati yang perlu dijaga sama seperti kita, orang dewasa.

Kisah ni dah berlaku beberapa minggu lalu. Kisah saya dan anak buah saya yang sulung. Tapi sampai ke hari ini, biar masa berlalu, tetap ada satu rasa dalam diri saya yang sampai ke hari ni saya ingat dengan jelas. Bukanlah ada apa-apa sangat sebenarnya. Tapi saya kesal dan rasa tu tetap tak mahu hilang dari hati dan fikiran saya. Mungkin tak akan hilang sampai bila-bila sebab saya tak mahu ulang perkara yang sama.

Saya marah dia! Saya bebelkan dia malam tu! Dan bila difikir-fikir balik, alangkah tak patutnya saya marahkan dia hanya gara-gara sebuah Samsung Galaxy Tab [SGT] yang tak bernyawa tu. Macamlah benda alah tu berharga melebihi anak buah saya [sekuman pun tak boleh lawan dia orang bersembilan di hati saya]. Dan sejak dulu, saya bukanlah seorang yang berkira dengan anak-anak buah saya. Mintalah apa aje, insya-ALLAH saya tunaikan asalkan tak melampaui batas, mainlah laptop saya sampai lunyai, saya memang tak kisah. Tapi bab SGT tu saya memang agak berkira. TAPI... saya berkira bukan sebab saya kedekut. Saya berkira sebab saya tak nak tengok anak-anak buah saya [4 orang yang dah celik IT] bercakar hanya gara-gara SGT tu sebab saya dah pernah cuba bagi dan hasilnya ‘mari main cakar-cakar’. Jadinya, baik saya tak payah bagi langsung, habis cerita! Hati saya pun dah tentu tak akan rasa sakit.

Tapi diam-diam Mak Usu dia bagi pada Kakak lepas guna dan saya yang tengok mula membebel-bebel sebab saya tak suka cakap benda yang sama banyak kali. Lepas tu dia tidur, Danish dan Aqqif tidur juga. Tiba-tiba;

Adik Nana tanya macam ni, “Mak Tam... boleh adik main SGT tak?”

Saya kata, “Tak boleh!”

Adik Nana, “Adik tak dapat main pun tadi. Kakak boleh pula.”

Macam biasa, dia memang selalu jadi ratu air mata dalam keluarga saya. Hem... itulah sebab kenapa saya tak bagi. Rasa iri hati tentu wujud. Akhirnya saya kata, “Main sekejap aje dan lepas tu tidur.”

Dan esoknya, saya tetap jalani hidup saya macam biasa. Tapi beberapa minit duduk di ruang tamu, saya terasa macam ada yang lain. Semua orang berbual-bual dengan saya, tapi Kakak langsung tak tegur saya. Lalu depan saya pun, dia tak tengok saya. Bila saya cuba tarik perhatian dia, dia buat tak tahu aje. Bila saya suruh apa-apa, dia buat tapi tak kata apa. Bagi kunci kereta pun dia tak pandang saya. Dan, tahulah saya! Dia merajuk dengan saya, atau mungkin juga marah. Sedangkan bagi saya, semalam... semalam punya hal. Saya lupa yang Kakak juga tahu marah, tahu merajuk dan tahu sakit hati biarpun dia hanya kanak-kanak yang belum pun berumur 12 tahun.

Duduk dengan Kak Long saya, saya kata Kakak tak nak tegur saya sebab saya marah dan bebelkan dia malam tadi. Kak Long saya ketawa aje. Dari tempat saya duduk, saya nampak Kakak macam tengah tulis sesuatu. Mungkin diari. Saya kata lagi kat Kak Long saya tapi dalam nada suara yang kuat sebab saya memang nak Kakak dengar suara saya. Saya masih berusaha pancing dia untuk pandang saya. Saya kata, “Tu... dia tengah mengutuk Ami tu. Mesti dia kata, ‘Saya ada seorang Mak Tam tapi Mak Tam saya jahat!’ Mesti tu yang dia tulis tu.” Kak Long saya terus ketawa dan saya tengok Kakak macam tahan senyum aje. Malas cakap banyak, saya pergi dekat dia dan terus peluk dia kuat-kuat, saya cium kepala dia dan saya kata macam ni, “Alah sayang...”

Hanya itu aje ayat yang saya keluarkan dan dia tetap tahan diri dia. Tapi saya nampak dia dah makin cool, mungkin sedikit terpujuk. Tak terkeluar perkataan ‘maaf’ dari mulut saya. Mungkin sebab saya mak cik dia, maka saya ada sedikit rasa ego [tak elok macam ni tau]. Lepas tu baru saya tahu, dia merajuk bukan sebab saya marah dan bebelkan dia, dia merajuk sebab saya bagi Adik Nana [adik dia] main SGT tu tapi saya tak bagi dia main. Oh... memang salah saya! Patutnya saya keraskan hati saya masa Adik Nana pujuk. Tapi sungguh, masa tu saya sangkakan dia dah tidur sebab mata dia tertutup rapat.

Balik dua minggu berikutnya, saya belikan dia baju dan saya suruh dia pilih sendiri ikut minat dia [nampaknya dia memang minat sebab dia asyik pakai baju tu aje, hahahaha] dan saya bawa dia makan Tutti Frutti sebab saya nak tebus salah saya pada dia. Saya kata juga kat dia, result UPSR dia okey, saya belikan dia i-Pad dan dia ingat saya main-main, saja nak beli jiwa dia. Saya kata, ‘Kita sama-sama tengok!” Dan kanak-kanak... tetap juga kanak-kanak, jiwa dia orang bersih. Saya tahu dia dah lupakan apa yang berlaku bila tangan saya dicapai dan cium masa saya sampai rumah ayah dia. Untuk Kakak... “Sorry, dear. Jadi anak yang baik ya..”, ;-)

No comments:

Post a Comment