- MiNgGu-MiNgGu YaNg LeTiH -

Pernah satu ketika dulu, saya terasa nak berhenti menulis walaupun ketika tu minat menulis dan rasa nak menulis dalam diri berkobar-kobar. Tapi... berkat kasih seorang ibu, rasa nak berhenti tu hilang bila mak saya dengan kuasa magis yang ada pada dia terus-terus-terus memujuk walaupun dia tak dibayar oleh mana-mana syarikat, tak juga dilantik sebagai duta dalam bab pujuk-memujuk. Dia buat macam tu bukan sebab apa-apa atau tak juga dengan niat apa-apa, tapi sebagai seorang ibu dia selalu tahu apa yang saya nak dalam hidup, apa yang mampu menggembirakan saya, sama macam dia selalu dapat baca apa yang ada dalam hati dan fikiran saya. Pendek kata, kalau berdepan dengan mak saya, sila pasakkan dalam kepala dan dalam hati dengan kata-kata; ‘Jangan Sesekali Cuba Membuat Helah Atau Menipu Kerana Helah Kamu Tu Tak Akan Berhasil’.

Saya bukan buat-buat cerita okey! Tapi saya bercakap berdasarkan pengalaman. Pernah satu ketika masa saya masih bergelar pelajar sekolah menengah, sebab saya tak suka dengan satu cikgu ni dan tak suka juga dengan subjek yang diajar, saya dengan bangganya balik dan berhenti di sekolah rendah. Tanpa ada rasa bersalah, buka paip air, lepas tu... marilah mandi air paip hak sekolah rendah dengan jayanya sambil tergelak-gelak dengan dua orang kawan yang satu kepala dengan saya. Kepala menipu! Bila dah lencun satu badan, saya pun berjalan balik ke rumah dengan air muka muram. Konon-kononnya, dalam perjalanan menuju ke sekolah, saya tertimpa hujan sebab saya tak bawa payung.

Macam biasa, mak saya yang memang pantang bila tengok anak ponteng sekolah, mula bertukar jadi polis pencen. Habis semuanya disoal siasat macam saya dah buat salah yang memerlukan saya dihukum pancung guna pedang samurai [Keris Taming sari tak boleh ya, bimbang Hang Tuah marah]. Saya pun jawab ajelah walaupun dalam hati takut tak ingat. Resam orang buat salah, selalu aje dihantui rasa bersalah. Akhirnya, mak saya terus tinggalkan saya dan tahulah saya yang dia tengah marah. Sudahnya, sehari suntuk kami anak-beranak tak bertegur sapa. Saya yang tak suka duduk rumah tiba-tiba jadi anak dara sunti sebab tak berani nak ke mana-mana lepas dah ponteng sekolah.

Tapi... tajuk N3 hari ni tak ada kaitan pun dengan bab saya ponteng sekolah zaman dulu-dulu kala tu. Itu hanya mukadimah yang sangat panjang dan kaitannya, dulu saya pernah terasa letih nak menulis pada saat saya tak memerlukan rasa letih tu. Dan akhir-akhir ni saya terasa letih sekali lagi. Hanya rasa letih kali ni mungkin tak mampu membuatkan saya rasa nak berhenti menulis kerana saya terasa perjuangan saya masih panjang. Saya masih belum puas bergelar penulis novel dan yang pasti saya akan pastikan rasa letih ni pergi selepas saya balik dari bercuti nanti. Lebih daripada itu, saya tak nak kecewakan mak dan abah saya sebab saya tahu mereka berdua sangat berbangga dengan sedikit anugerah yang ALLAH berikan pada saya.

TERUS CINTAI AKU [BUKAN MEMUJA BULAN]... ini mungkin tajuk novel saya yang ke-9. Alhamdulillah... dah sampai pun ke proses terakhir walaupun saya masih belum lihat baju novel tu lagi. Terus terang saya kata, TCA benar-benar buat saya terasa macam nak luik. Entah kenapa, perjalanan saya kali ni terasa agak sukar. Mungkin sebab sejak awal tak ada masalah, maka pada akhirnya kesukaran tu jadi berkali-kali ganda. Sampai ke saat ni walaupun kerja saya dah selesai, semua anggota yang ada pada badan saya termasuk minda, seakan-akan tak lagi bersatu, semua terpisah-pisah dan perpisahan tu buat saya rasa letih dan lesu.

Saya tak tahu apa penerimaan pembaca terhadap TCA sebab masih belum terbit. Tapi saya berharap TCA akan dapat terus mengikat hati pembaca novel ALEYA ANEESA supaya terus membaca novel-novel akan datang dan juga dapat menarik hati pembaca yang mungkin baru kenal ALEYA ANEESA supaya membaca novel-novel sebelum ni, ;-)

No comments:

Post a Comment