- BeIjInG - KeNaNgAn TeRiNdAh [1] -

11:36 PM


Salam dan hai pada kawan-kawan yang sudi menjengah blog tak berapa nak indah ini ya. Kesudian kawan-kawan sangat-sangat dihargai. Lama ya saya tak bebel-membebel di sini? Ada tak agak-agaknya yang rindukan saya? Kalau ada, aduhai... kamu buat saya sangat terharu, hanya tak mampu titiskan air mata. Sebabnya, ketika ini saya rasa sangat gembira dan lapang. Syukur atas semua nikmat yang ALLAH beri. Dan kalau tak ada yang rindukan saya pun, jangan bimbang, saya tak kecil hati sebab saya selalu berharap punya hati yang besar [bukan badan yang besar ya]. Rasa rindu tu kan sama dengan rasa cinta, tak boleh dipaksa-paksa. Datang tanpa diundang, pergi pun tak pernah dihalau. Hanya datang dan pergi begitu-begitu aje.

Ceh... gaya tulis macam nak kata, “Aku sedang ingin bercinta” aje kan? Tapi... taklah! Rasanya saya macam dah terlalu tua untuk bercakap tentang soal cinta, macam dah sangat tak sesuai sebab saya bukannya anak-anak remaja yang baru hendak mengenal hidup. Saya sudah bongkok tigalah! Tapi bukan ke orang kata cinta tu tak mengenal usia? Ya... itu falsafah cinta yang evergreen, dari dulu [mungkin tak digunakan pada zaman batu] sampai sekarang masih digunakan. Cumanya, dulu dan sekarang ada begitu banyak beza. Apa bezanya, entah! Saya pun tak tahu dengan jelas.

Tapi bukan itu pun yang nak saya kisahkan. Macam biasa, mukadimah bebelan saya selalu panjang berjela-jela [tak adalah sampai 200 ela okey] sampai buat orang menguap 14 sampai 15 kali. Yang nak saya kisahkan, tentang pengalaman manis saya sepanjang 7 hari, 6 malam berada di tempat orang yang dipanggil Beijing, China. Ya... nampaknya saya sudah berjaya lagi dalam misi “jalan-jalan menghabiskan duit”. Syabas untuk diri saya! Padahal... baru aje 3 bulan lepas saya pergi ke Hangzou-Suzhou-Shanghai, pun di China juga.

Kenapa ya, saya asyik pergi ke China aje? Macam dah tak ada negara lain yang boleh saya pergi kan? Entah! Mungkin sebab lebih murah, mungkin banyak tempat menarik, banyak tinggalan zaman dulu, atau juga sebab dekat. Tapi betul... saya memang nak pergi lagi pun ke sana, hanya saya teringin sangat nak pergi ke Guilin, China yang di dalam gambar nampak sangat cantik dan menarik. Asalnya pun memang saya dan dua lagi kawan saya nak pergi ke Gulilin tu. Tapi bila telefon beberapa agensi pelancongan, masih belum buka lagi percutian ke sana. Sebab itulah, kami akhirnya beralih arah ke Beijing. Tak apalah, mungkin akan ada kesempatan lain untuk ke sana nanti.

Dan sekarang ini, saya sudah ada di Rumah Pink. Saya sampai dari Beijing hampir pukul 10.00 malam, pada 24 Februari 2012. Itu pun sebab terpaksa naik teksi dan kemudian ambil kereta yang sengaja saya tinggalkan di DBP. Bukannya rumah saya tak ada tempat parking, ada. Cuma sebelum pergi saya janji dengan kawan untuk ke KLIA dari situ. Selalunya pun macam tu juga, maklumlah... tak ada yang sudi nak hantar saya. Hahaha... ayat nak minta simpati! Tapi... saya ada uncle driver teksi yang dah kami pajak.

Sebenarnya banyak yang nak saya ceritakan tentang pengalaman berharga saya di sana. Semuanya manis-manis belaka dan langsung tak ada yang pahit. Dan kesimpulannya, saya sangat gembira dengan percutian kali ni, sama seperti ketika saya bercuti ke Korea setahun lebih yang lalu. Tapi... untuk hari ni, biarlah cukup di sini dulu. Esok-esok saya akan sambung lagi bila ada masa lapang. Jadinya, sila nikmati beberapa keping gambar saya sepanjang di sana ya, nanti-nanti saya masukkan lagi. Harap tak ada yang jemu menatapnya. Selamat melihat!





You Might Also Like

2 comments

  1. Informаtive article, totally what I wanted
    tο find.

    my web-site ... tourist attractions in china beijing

    ReplyDelete
  2. I am sure this рost hаs touched
    all thе іnternet peoρle, its reallу
    really good article on buіlding up neω ωebρаge.



    Alѕo visit my weblog: chinese travel agency in toronto

    ReplyDelete