- Jalan-jalan Cuci Mata 2 -

Pukul 8.00 pagi, seperti yang dijanjikan selepas sarapan, aku dan Shanika menunggu di lobi hotel. Mujur tak lama menunggu. Selain aku dan Shanika, ada 5 mat n minah saleh lagi yang ikut dalam trip tu tak termasuk J, yang bersusah payah menerangkan itu juga ini sepanjang hari dan pemandu. Trip yang kami ikut tu rasanya namanya Only In Borneo. Ada satu lagi trip yang ditawarkan tapi kami pilih yang ni sebab yang tu lebih kepada melihat-lihat haiwan aje.

Seperti yang terdapat dalam pakej, dalam perjalanan kami berhenti tengok pemandangan Gunung Kibabalu. Walaupun dari jauh tetap cantik di pandang mata. Kalau nak naik ke atas, aku awal-awal tahu yang aku memang tak mampu. Jadi dapat tengok dari jauh pun rasanya dah memadai. Lepas tu singgah pula di Nabalu Market selama lebih kurang 20 minit. Apa yang istimewa di sini ya? Hem... mungkin replika nanas yang besar tu agaknya. Tapi sebenarnya di sini pun ada juga dijual barangan cenderahati. Seperti semalam, aku sekadar melihat-lihat sebab hati rasanya macam tak tertawan.

Lepas tu terus bergerak ke Botanical Garden. Sesuai dengan namanya, ada begitu banyak jenis bunga dan pokok di situ. Sesetengahnya dah pernah lihat dan sesetengahnya pula langsung tak penah lihat. Disebabkan aku bukanlah seorang yang terlalu gilakan bunga dan pokok, aku hanya melihat-lihat tanpa perasaan sambil mendengar penerangan J dan ketawa atau senyum bila terasa kelakar. Tapi kagum juga sebab pertama kali tengok bunga orkid yang paling kecil dalam dunia. Berwarna putih dan saiznya pun terlalu kecil. Kalau nak tengok terpaksa dekatkan mata betul-betul kat bunga dia tu. Cantik jugalah.

Kemudian kami mula bergerak menuju ke Poring Lepas makan tengah hari, masuk ke tempat yang ada kolam air panas. Tapi hanya melihat-lihat sebentar sebelum berjalan masuk dalam hutan kecil. Bolehlah kot dipanggil macam tu. Kami mendaki juga hutan tu untuk menuju ke jambatan gantung. Terus terang, aku sebenarnya betul-betul dah tak larat nak mendaki (dibuat seperti tangga) dan kalau perjalanan kami disambung 100 meter lagi, aku terpaksa angkat tangan dan cakap yang aku dah tak boleh nak jalan. Tak ada exercise yang aku buat sejak berbulan-bulan lalu menjadikan aku langsung tak ada stamina. Kaki pun dah terasa menggigil semacam. Mujur juga akhirnya sampai. Tapi rasa letih terubat bila aku berjalan di atas jambatan gantung sepanjang 157 meter. Seronok sangat.

Turun saja, aku dan Shanika pergi ke Taman Kupu-kupu Poring. Bising jugalah mulut kami sebab tak ada kupu-kupu pun, kalau ada pun cuma beberapa ekor. Sebenarnya bukannya tak ada, cuma kami yang tak sabar. Kupu-kupu tu ada di hadapan lagi. Mula-mulanya asyik jugalah aku tengok kupu-kupu pelbagai jenis, tapi bila Shanika sebut perkataan beluncas, resah aku datang lagi. Terus aku ajak dia keluar. Akhir sekali kami pergi ke kolam air panas. Tak mandi sebab aku memang tak nak mandi. Kami sekadar merendam kaki, nak tenangkan kaki yang dah begitu banyak berjalan sepanjang hari. Hampir pukul 4.00 kami bertolak balik dan sampai ke hotel hampir pukul 7.00. Dan, tiba-tiba masa tu aku rasa sayang nak tinggalkan Sabah. Tapi nak ke tak nak esok pukul 6.30 petang, kami kena balik juga. Lagipun, mungkin rasa tak nak balik tu cuma untuk hari itu saja. Dan, ini pula sebahagian gambar yang diambil dalam misi ke-2 jalan-jalan cuci mata di Sabah.

















2 comments:

  1. awak...saya pun dah sampai dah ke pekan nabalu tu? kundasang pun dah sampai..:-)

    ReplyDelete
  2. dah sampai ye adhan? okey gak tempat tu kan? kundasang... awalnya mmg nak g tp x jadi, kteorg cuma tengok dr atas aje kebun sayur yg luas tu. mungkin lain kali agaknya sebab klu dh g semua, akan dtg x ada sebab lak nak g. hehehe...

    ReplyDelete