- Salam -

2009… yeah! Sampai juga akhirnya. Cepatnya masa berlalu, antara sedar dengan tak sedar, antara mahu dengan tak mahu, antara pasti dengan tak pasti, di penghujung, tiba juga kedatangan tahun yang masih belum pasti apa kesudahannya. Hendaknya, biarlah tahun ini lebih bermakna, lebih manis dan lebih membawa banyak erti dalam diri setiap manusia dalam dunia ini. Tahun lepas? Hem... macam tahun-tahun yang dah jauh kita tinggalkan, kata orang... yang berlalu biarkan saja berlalu sesuai dengan peredaran masa. Tapi setiap yang berlalu itu, tentunya ada suka dan duka, ada baik dan buruk, ada ketawa dan air mata. Pendek kata, ada pro dan kontra. Dan sebagai orang yang ada fikiran dan hati, apa kata yang baik kita jadikan teladan dan yang buruk pula kita jadikan sempadan. Mahu atau tidak, suka atau tidak, kita harus terus bergerak ke depan.

Jadi, SELAMAT TAHUN BARU (2009) DAN SALAM MAAL HIJRAH (1430 H) untuk yang datang menjengah dan masih setia di sini. Lewatkan? Yup, agak lewat tapi yang pasti bukannya terlalu lewat bukan? Nak buat macam mana... aku memang selalu ketinggalan kereta api. Bukannya apa, baru dua hari naik kerja lepas bercuti selama 11 hari. Mood buat kerja pun rasanya masih berkobar-kobar. Maklumlah, awal-awal tahun ni, otak masih fresh. Tengah tahun mungkin turun sikit dan akhir tahun... jangan-jangan hilang terus. Eh, janganlah hendaknya macam tu. Tak elok simpan azam yang bukan-bukan macam tu. Tahun ni aku nak jadi orang baik, kalau pun tak baik banyak, cukuplah kalau dapat baik sikit. Tak best pun kalau jadi orang jahat. Apalagi kalau benar-benar jahat.

Azam tahun ni? Soalan yang agak sukar nak dijawab setiap kali orang tanya. Sebab memang tak ada jawapan yang benar-benar pasti, kalau pun samar-samar tu tentu ada. Dan rasa-rasanya, dah agak lama juga aku ni tak benar-benar berazam, dah hampir bertahun-tahun dah pun. Tahun ni pun macam tak ada juga agaknya. Aku pun malas nak fikir panjang-panjang tentang benda ni. Bagi aku, cukuplah kalau dapat hidup seperti mana adanya, dapat terus menjalani hidup yang entah tak tahu di mana titik akhirnya dan dapat terus jadi diri sendiri.

No comments:

Post a Comment