- Bukan Jaminan... -

8:03 AM

Aku mengenali dia, hanya sekali, aku bertemu dengan dia, hanya sekali, aku berbual-bual dengan dia, hanya dua kali dan aku bersama-sama dia, juga dua hari. Dan, seperti kebiasaan... seperti juga orang lain, di hujung pertemuan, sambil bersalaman, aku akan katakan, ‘jumpa lagi’. Sayangnya, harapan rupa-rupanya hanya tinggal harapan bila dia akhirnya pergi menghadap Pencipta Yang Abadi pada tengah hari, hari Jumaat, 23 Januari 2009.

Ketika dapat SMS mengatakan dia pergi, aku sebenarnya tak tahu macam mana nak bereaksi, tak tahu kata apa yang perlu diungkapkan pada si kakak (kawan aku) dan keluarganya yang masih tinggal. Rasa tak percaya, rasa keliru dan yang lebih tentunya rasa sedih mengenangkan dia hanya seorang gadis berusia 19 tahun. Masih terlalu muda dan tentunya kalau dia masih ada, dia harus melalui jalan hidup yang masih panjang. Tapi seperti yang sering aku bisikkan pada diri sendiri selepas seseorang pergi dari hidup aku dulu, muda bukan jaminan untuk tidak ‘pergi’.

Memang tak mudah menerima hakikat tu, sesiapa pun dalam dunia ni tentu tak sanggup kehilangan orang tersayang, membayangkan pun tentu saja tak mahu. Tapi siapa manusia nak mencabar takdir yang datang? Yang pergi tetap juga akan pergi bila sampai masanya sama ada rela atau tidak. Jadi, hanya kata takziah dan sabar... sabar dan sabar yang dapat aku katakan pada mereka yang masih tinggal, khususnya pada kawan aku tu. Aku tak ada kuasa dan kudrat yang lain daripada itu sebab aku pun hanya manusia biasa. Harapan aku, sebagai anak sulung, kawan aku tu mampu menjadi tulang belakang untuk orang tua dan adik-adiknya yang masih tinggal. Kalau dia lemah, tentu yang lain-lain akan jadi lebih lemah lagi.

Cuma yang pasti, ALLAH memang lebih menyayangi adiknya. Semoga roh arwah ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman. Amin! Dan... untuk dia yang telah pergi... Al-Fatihah.

You Might Also Like

7 comments

  1. Al-fatihah jugak buat arwah. Semoga rohnya dicucuri rahmat. AMIN...

    ReplyDelete
  2. Al-Fatihah buat arwah. Semoga rohnya ditempatkan dikalangan org2 yg berIMAN. Amin.... Amin... Amin... Ya Rabbal Alamin...

    ReplyDelete
  3. damya-ya, semoga rohnya dicucuri rahmat.

    sal-ya, semoga ditempatkan dlm kalangan org beriman

    aKu..DiA...kAmU-al-fatihah...

    ReplyDelete
  4. Teringat lagu lama Herman Tino. Antara liriknya...

    Mati adalah mati, hidup insyaAllah..

    ReplyDelete
  5. mersik - yup, mati tu pasti...

    kujie - terima kasih (bagi pihak keluarga arwah)

    ReplyDelete