- DiA sUdAh 6 TaHuN -

9:18 AM

22 Januari, birthday Mohammad Aqqif Najmie, 5 Februari, birthday Mohammad Naqib Zakwan, 15 Februari birthday Nurul Husna dan hari ni, 12 Mei, birthday anak buah saya yang ketiga iaitu Danish Hakim. Saya masih belum dapat bercakap dengan dia sampai sekarang sebab saya percaya sekarang ni dia dah pun ada kat sekolah. Nanti petang saya akan telefon dia, saya nak nyanyi kat telinga dia lagu selamat hari lahir sebab dia selalu tak bagi saya tunjuk bakat nyanyi lagu tu untuk dia. Tapi tadi, seawal pukul 6.15 pagi saya dah hantar SMS bertulis begini;

“Happy birthday to Danish Hakim. Moga panjang umur, murah rezeki, selalu dalam lindungan ALLAH dan jadi anak yang baik - Love, Mak Tam...”

Kesimpulan yang boleh saya buat tentang birthday boy ni sepanjang saya kenal dia dalam 6 tahun ni, hem... dah 6 rupa-rupanya DH menghirup segarnya bumi ALLAH. Saya hampir terlupa betapa pantasnya masa berlari meninggalkan kita semua. Terima kasih ya ALLAH kerana kurniakan DH pada kami sekeluarga, kurniakanlah seluruh rahmat-MU buat DH kesayangan kami ini ya ALLAH, juga pada buah hati kesayangan kami yang lain. Moga mereka yang menjadi kesayangan kami itu akan menjadi anak yang bukan hanya mampu menjadi penyejuk di mata dan penyeri di hati kami semata-mata, tapi juga untuk semua yang bakal mereka temui dalam seumur hidup mereka kelak.

Alamak... mood emo pulak. Maaf ya! Okey, berbalik fasal DH tadi, kesimpulan saya tentang DH, berat badannya... saya dah confirm lupa walaupun hari tu dia ada bagi tahu dan saya siap mengejek dia lagi. Maklumlah, usia dah makin ke senja maka makin banyak perkara yang dah tak lekat di ingatan. Tapi yang pasti DH memang berat walaupun masih belum mampu mengatasi keberatan saya. Dan terus terang kata, saya tak suka tengok berat badan dia yang sekarang. Bukan sebab saya iri hati sebab pipi dia dan pipi saya memang sama-sama pau! Bukan ya. Apa barang cemburu pada anak buah sendiri. Tapi saya memang tak suka dengan berat badan dia sekarang ni sebab saya bimbang, risau kalau-kalau berat badan yang saya agak terlalu jauh lari daripada usia DH tu akan menyebabkan dia tidak sesihat budak-budak seusia dia. Memanglah kecuali asma [bukan asmah ye kawan-kawan], DH tidak menghadapi lain-lain masalah. Tapi bila sesekali asma dia datang dalam keadaan badan yang berisi begitu, saya rasa sangat belas. Masa dia sakit saya diam, bila dia dah sihat, saya mula jadi MURAI yang tercabut ekor. Bukan aje DH yang saya bebel, dengan mama DH sekali kena. Jahat kan saya? Tapi... saya bebel sebab saya sayang DH, salah ke saya? [Ayat minta simpati kalau ada yang mahu simpati]

Saya tahu DH suka lumba lari, saya juga tahu DH sangat sukakan bola sepak. Bahkan, kalau saya jerit kuat-kuat pun gara-gara dia main bola dengan Aqqif dalam rumah tengah-tengah malam sampai habis disepak segala pasu, dia tetap juga tersengih-sengih. Dan kesudahannya, dengan mata terjegil, gigi gigit bibir, saya rampas bola dan letak atas almari sambil kata, “Ambik balik bola tu, kena!” Lepas tu DH dan Aqqif akan kata macam ni, “Mak tam ni!”. Tak pun bila saya angkat tangan kanan nak mencepuk, dua-dua lari lintang-pukang sambil ketawa-ketawa. Tapi dengan berat badan macam tu, saya tak nampak jalan yang dia dapat buat dua perkara tu, kecuali dia terpaksa kecilkan badan dia. Tapi macam mana ya nak kecilkan badan? Kurangkan makan? Soalnya, dah lama saya tengok DH tak makan banyak macam dulu tapi badannya tetap juga tak susut. Kenapa ya?

Apa-apa pun, tak kira macam mana keadaan DH, saya akan tetap mendoakan yang terbaik buat dia. Harapan saya, satu hari nanti dia akan jadi anak yang baik, sangat baik dan benar-benar baik bukan hanya untuk orang tua tapi untuk semua orang yang akan ditemui dalam seumur hidup dia. Untuk Danish, Selamat Hari Lahir, moga seluruh rahmat ALLAH akan jadi milik Danish, ;-)

You Might Also Like

2 comments

  1. wahhh .. best ooooo ... samat ary jadi la jugak yaaa.. :) semoga panjang umur & murah rezeki..

    ReplyDelete