- SuNgGuH sAyA tErHaRu! -

By | 10:00 AM 8 comments
16 Mei 2011, usia saya meningkat setahun lagi. Syukur kerana saya masih berkesempatan menghirup segarnya udara di bumi ALLAH dan dapat terus berbakti setahun lagi pada mak, abah dan keluarga yang lain. Walaupun, bakti saya tu kecilnya hanya sebesar hama. Tak apa dan tak apa-apa! Paling penting, saya dapat rasakan kalau bakti dan kasih sayang saya tu dihargai oleh mereka semua. Sungguh... saya sayang gila pada mereka yang semuanya ada di Johor Bahru tu. Tanpa mereka, saya sebenarnya tak tahu harus melangkah macam mana. Mereka tak ada di depan mata, tapi saya tahu mereka selalu ada.

Selamat Lahir Marwati, moga panjang umur, murah rezeki & selalu ada dalam rahmat ALLAH’. Tak malu kan ucap pada diri sendiri? Tapi biarlah, kalau bukan saya dan orang-orang di sekeliling saya yang mendoakan saya, siapa lagi kan? Lagipun doa tu adalah doa yang sama saya gunakan tiap kali orang di sekeliling saya menyambut hari lahir. Kalau saya boleh mendoakan orang lain, kenapa saya tak boleh berdoa untuk diri sendiri bukan? Yang ke berapa? Oh... jangan ditanya sebab saya dah tua sebenarnya, cuma belum bongkok tiga aje.

Tahun ni saya kat kampung masa hari lahir saya. Tak sambut pun sebab saya bukannya budak-budak yang memang selalu tunggu tarikh lahir sendiri. Kalau ada pun, saya dan keluarga pergi makan-makan untuk kenyangkan perut sendiri. Dapat juga beberapa hadiah. Tapi dalam beberapa hadiah yang saya dapat, sekeping kad daripada adik ipar saya buat air mata saya meleleh. Emo kan saya? Tak juga, tapi sungguh... saya rasa betul-betul tersentuh dengan isi kad itu. Banyak yang dia tulis dalam kad yang sangat comel tu. Saya petik sikit dan harap dia tak marah sebab saya nak mengabadikan kata-kata dia yang dah menusuk terus ke hati saya. Antara yang buat saya banjir dalam diam masa sampai kat Rumah Pink;

“Thanks sis!
-coz banyak tolong kita orang...
-coz jadi the best sis ever...
-coz always support us...
-coz buat ika rasa macam kak tam kakak ika sendiri...
-coz ika rasa kak tam ni cool...
-coz kak tam ni selalu faham dan selalu ‘ok aje’”

Kalau orang lain, mungkin petikan kata-kata tu hanya petikan kata-kata biasa. Tapi bagi saya sebagai kakak ipar, saya rasa sangat terharu. Saya kenal dia dan saya tahu dia orang jenis bagaimana. Bila dia menulis macam tu, saya dapat rasa dia benar-benar memaksudkan apa yang ditulis dalam kad comel itu. Bahkan saya dapat rasa betapa terseksanya dia nak mencari kata-kata untuk hidangan mata empat saya ni. Itu pun, dia tak bagi saya tepat pada hari lahir saya dengan alasan dia malu dan takut saya ketawakan dia. Takut juga ipar dan biras yang lain tumpang baca.

Kelakarkan dia? Tapi di sebalik kelakarnya dia tu, saya betul-betul tak sangka dia akan tulis kata-kata macam tu kat saya. Yalah... sebenarnya bagi saya, saya bukanlah kakak ipar yang begitu baik. Mulut saya ada masa-masanya tak ada insurans langsung. Kalau saya nak tegur, saya tegur aje ikut suka hati saya dan dengan muka berlagak saya ni. Kalau saya nak merungut, saya akan merungut sesedap rasa macam saya tak ada perasaan. Kalau saya nak marah, suara saya tinggi melangit aje macam saya seorang aje yang boleh marah-marah. Hanya... dalam merungut, dalam menegur dan dalam marah-marah, saya akan pastikan saya selalu ada bila diperlukan. Saya akan pastikan saya dapat mengurangkan beban yang ditanggung dia dan mereka yang lain. Untuk mereka, saya rela jadi lilin yang membakar diri. Satu kata yang saya selalu cakap, “Saya tegur, saya marah, saya merungut pada yang saya sayang. Bila saya dah berhenti tegur, marah dan merungut, ertinya sayang saya dah hilang...”

Banyak lagi yang dia tulis, tapi biarlah ia hanya untuk tatapan saya semata-mata. Kad comel tu kini letaknya dalam purse saya. Tak tahu kenapa, tapi saya memang terasa nak bawa kad tu ke mana-mana aje saya pergi. Untuk yang lain, yang bagi hadiah, yang bagi ucapan selamat hari lahir pada saya, terima kasih banyak-banyak. Macam mana kamu, kamu dan kamu mendoakan saya, saya pun akan mendoakan perkara yang sama pada kalian.
Newer Post Older Post Home

8 comments:

  1. Dah lama tak singgah sini.. Happy Besday akak.. moga sentiasa bahagia ngan pe yg akak buat =D

    tingin nak baca novel akak yg terbaru..tapi masih lum berkesempatan nak gi kedai buku huhu (opss hanyalah alasan jer tu..padahal xde duit haha)

    ReplyDelete
  2. terima kasih yana... nvl akak tu belum ada kat kedai lg. bulang jun nanti baru ada... masa tu nanti duit dh ada kot, hehehe... ;-)

    ReplyDelete
  3. Hepi besday, akak.. may ur besday wishes will come true.. sory, xtau besday akak 16hb Mei sbb akak x tulis kt fb.. sama dgn hari guru ye..

    btw, saya tgh baca novel akak ni.. syg nk habiskan wlpun ceritanya lambat.. masa saya baca novel ni, saya bayangkn muka annura mcm muka akak.. (:

    ReplyDelete
  4. terima kasih nur fariza, terima kasih sangat..mmg birthday akak sama ngn hari guru, cuma akak yg x jd guru...

    terima kasih juga sudi baca KBK tu. tp... ceritanya lambat? maksudnya apa yg? jalan ceritanya slow ye? ;-)

    muka akak mcm annura? hehehehe...

    ReplyDelete
  5. sama2.. xpe la.. xdpt jd cikgu, dpt jd penulis pun dpt tambah ilmu kat pembaca..

    a'ah, jln ceritanya slow.. cam x sabar nk tau apa yg berlaku seterusnya..

    ReplyDelete
  6. sme la...hri jdi kte...huhuhu

    ReplyDelete
  7. hepi belated besdei akak..lama tak ke sini.semoga ceria dan hepi2 selalu.

    ReplyDelete
  8. : fariza - tu akak nk suruh pembaca belajar bersabar, ;-)

    : shakir - wah... happy belated birthady ye...

    : ladyD - terima kasih... x apa, ada masa boleh singgah. moga gy disana pun ceria juga...

    ReplyDelete