- SaYa NaK aBaNg SaYa [ 2 ] -

3:05 PM

Melampaukan tajuk n3 tu? Kedengarannya macam permintaan adik yang mengada-ngada kan? Adik yang terlebih manja dan tak tahu buat apa-apa kan kalau tak ada si abang di sisi? Adik yang dalam segala hal hanya bergantung harap pada si abang semata-mata. Hahaha... [gelak besar]. Tapi... tolong jangan buat kesimpulan sendiri dulu ya. Jangan hakimi saya selagi tak kenal siapa saya yang sebenarnya. Itu hanya tajuk n3 semata-mata, sedang kenyataannya saya bukanlah adik yang mengada-ngada dan manja terlebih. Kalau saya adik manja terlebih, minggu pertama bekerja di KL ni tentu awal-awal lagi saya dah cabut balik JB sebab terasa sendiri di tanah yang tak asing bagi diri saya. Walaupun saya aku, awal-awal kedatangan ke KL dulu saya rasa sangat sengsara. Opsss, saya tak diseksa okey! Hanya... saya rasa sengsara hendak menyesuaikan diri dengan tempat baru dan rasa agak asing bagi saya walaupun dah 3 tahun belajar di UPM.

Berbalik pada tajuk n3 di atas. Kenapa saya tiba-tiba nakkan abang saya? Sebenarnya... minggu lepas saya rasa macam ada yang tak kena dengan kereta saya. Setiap kali bawa, saya rasa ada rasa tak best. Rasa macam kereta saya pancit aje, tapi bila tengok tak pancit pula. Hanya yang saya perasan, tayar macam kempis sikit daripada biasa dan saya beranggapan angin keluar. Saya dah mula susah hati sebab saya sebenarnya tak reti isi angin dalam tayar. Okey, kalau rasa nak ketawa, silakan ketawa aje sebab saya memang tak marah dan tak akan marah. Tapi sungguh, saya tak pernah isi angin kereta sebab selama ni, abang saya yang akan buat bila datang KL. Tapi bila dia dah lama tak datang KL, mahu tak mahu saya terpaksa buat sendiri. Anehnya sebab rasa takut-takut berani, sudahnya saya tak isi pun angin tu, saya singgah di stesen minyak hanya untuk isi minyak, lepas tu pandang aje tempat isi angin macam ada yang terbuku kat dada. Padahal... apalah salahnya kan kalau isi angin sekali? Penakutnya saya... ALLAH aje yang tahu.

Tapi bila satu hari tu ada pemandu dan penumpang kereta sebelah asyik pandang-pandang ke arah saya [perasan tuh] dan kereta saya, saya jadi panik. Macam ada sesuatu yang ingin disampaikan, tapi sebab takut saya bawak juga kereta tu sampai ke rumah. Saya tengok semua tayar, tengok body kereta, lampu dan segala macam bagai. Maklumlah... mana tahu memang ada yang tak kena dengan kereta saya. Bila rasa tak ada apa yang boleh saya buat, saya pun ambil hp. Ayat pertama saya selepas salam;

“Tayar pancit tu macam mana keadaannya?” Soalan tu macam soalan yang tak cerdik kan? Tapi memang itulah soalan saya pada abang saya.

“Tu bukan pancit tak? Angin keluar. Pergilah isi angin.” Itu balasan kata daripada abang saya.

“Nak isi angin macam mana?”

Dengan nada tenang, abang saya pun terangkanlah satu per satu. Sedangkan hati saya kata, ‘Aku tak nak isi angin kereta. Aku nak abang aku’. Tapi saya gagahkan juga memandu sampai ke stesen minyak. Pandang meter yang ada sambil termangu-mangu. Dengan tangan sedikit gigil saya pun mencuba, tapi tiap kali tu saya rasa berdebar-debar sendiri. Bila rasa angin macam tak masuk saya tambah gemuruh. Capai lagi hp, dail nombor yang sama.

“Tak boleh. Dia macam tendang balik!” Itu aduan saya pada abang saya dan saya dengar dia ketawa. Dia suruh saya tekan kuat-kuat dan saya pula kata pada dia, “Ami tekan macam pegang pensel aje.” Sekali lagi dia ketawa kuat dan terus juga tak jemu terangkan pada saya satu demi satu dengan nada suara yang tak bosan. Akhirnya... saya berjaya mengisi angin dalam keempat-empat tayar dengan jayanya. Wah... bangganya saya! Dan lepas ni, kalau ditakdirkan tayar saya kurang angin, insya-ALLAH saya tak akan panik lagi. Benarlah kata orang, pengalaman pertama memang mampu buat manusia rasa berpeluh-peluh sendiri, ;-)

You Might Also Like

10 comments

  1. Tgk orang lain isi angin kereta, mcm selamba giler, isi angin sambil borak2 dgn anak2 yang menjenguk ikut tingkap. Tapi ternyata, ia sesuatu yang mendebarkan! Rasa kelakar pun ada! Apa2 pun syabas la ya! Hehhehe

    ReplyDelete
  2. org lain tu mesti dh biasa isi tu. tp org ni.... first time isi, sejuk seluruh badan. hahahaha...

    ReplyDelete
  3. nanti kalau fyda datang sana, jangan suruh fyda ya, fyda pun tak reti, mahu berkali-kali telefon adan dan abah kot... jangan-jangan, cik-cik yang kat kampung tu pun akan ditanya... nak pam tayar motor pun mintak tolong orang, ini kan pulak nak pam tayar kereta, macam mana agaknya reaksi fyda ntah...

    ReplyDelete
  4. oo... yg tu fida jgn bimbang sebabnya akak dh tau dh, cukup sekali buat. akak kan... cepat belajar. hahahaha...

    ReplyDelete
  5. hahahaha....aleya, mesti tika tu awak rasa macam tunggu giliran masuk ke dewan pembedahan...sy lg hampeh, tak tahu apa2....

    ReplyDelete
  6. hari tu dh sekali masa tampal road tax... sampai merungut-rungut kat abg sy yg baik tu. mmg kelakar betul kalau apa pun x tau...;-)

    ReplyDelete
  7. salam yer..

    saya pernah melalui pengalaman tuh..mmg kelakar dan yg x bgsnyer smpai skrg sy x pandai lg nak isi angin tayar nih..tiap kali nak bwk sy akan tanyer dulu condition kete..baru berani bwk kete tuh..so tahniah lah yer sbb berjaya jgk akhirnyer isi angin tayar tuh....

    ReplyDelete
  8. akak...saya pun sampai skrg tak tau lagi isi angin tayar kete..kalau terjadi pada saya..entahlah...

    ReplyDelete
  9. : ieja - tp sy harap pas ni sy boleh isi angin tu tanpa tanya...hahahaha...
    : ladyD - mmg bg akak tu pengalaman yang menyeramkan... hahahaha...
    : huda - betul gak tu kan... ;-)

    ReplyDelete