- 42 HaRi, MaCaM-mAcAm -

By | 8:34 AM 2 comments
Baru 42 hari, tapi rasa macam dah 42 tahun aje tak balik kampung saya yang tercinta tu. Dan bila dah terasa lama, mulalah saya menyelak gambar demi gambar keluarga yang ada dalam simpanan. Saya bukan anak yang terlalu manja dan anak yang tak boleh berpisah dengan keluarga, sebaliknya dalam keluarga, sayalah yang lebih berdikari dibandingkan yang lain-lain. Tapi saya memang akan rasa resah bila lama tak jumpa mak dan abah, adik-beradik dan anak-anak buah saya. Bagi saya, mereka adalah segala-galanya bagi saya kerana mereka adalah sumber kekuatan saya. Kuat mana pun kasih sayang orang lain pada saya, baik mana pun orang melayan saya, tetap tak akan mampu ambil tempat mereka dalam hati saya. Bukanlah bermakna saya tak menghargai setiap seseorang yang hadir dalam hidup saya selama ni. Saya hargai dan sangat menghargai mereka. Hanya saya menghargai mereka dalam kelas saya yang tersendiri.

Cuma itu... cuma itu saja yang nak saya conteng hari ini kerana saya belum ada dalam mood menconteng sebab saya rasa macam tak sihat. Kat mana sebenarnya yang sakit, saya tak tahu tapi yang jelas saya terasa yang saya tak sihat, sangat tak sihat. Terasa juga yang saya tak gembira hari ni, sangat tak gembira. Bagaimana ya agaknya rasa bila kehilangan kebebasan? Sebab, saya seperti terasa bebas dalam tak bebas. Macam mana tu ya? Entah! :-(

Perangai suka berdiri depan kamera yang saya ada satu masa dulu, nampaknya dah diambil alih anak-anak buah saya. Yang kelakarnya, tengok Arissa dan Naqib bergambar, cepat-cepat Aqqif mandi dengan alasan nak bergambar.

Kat Jusco, Taman Universiti. Nyaris-nyaris kopak bila, Aqqif, Arissa dan Awish nak terus main kat situ. Padahal masa tu, kita orang kejar masa.

Sebelum pergi hospital pakar, sempat lagi saya, Danish & Aqqif bergambar sakan depan kamera. Nampak benar macam tak ada kerja.

Sebelum pergi makan, bila saya dah pegang Cik D, masing-masing kelam-kabut buat gaya depan Cik D. Lepas tu riuh sekampung.

Malam hari lahir saya, kami ramai-ramai makan dekat Restoran My Friend Tom Yam kat Kempas. Memang biasa makan kat restoran tu, tapi biasanya kat Impian Emas. Baru pertama kali makan kat Kempas. Kenyang sampai terasa nak pecah perut.


Hem... rasanya macam dah lama sangat tak tengok abang-abang dan adik saya main bola sepak. Balik hari tu, ingatkan dapatlah tengok. Tapi rupa-rupanya tak kesampaian sebab abang-abang dan adik saya tak main minggu tu. Hampa...

Masa ni, masing-masing dah bersiap-siap nak pergi tengok wayang cerita "KONGSI". Tengok pukul 10.30 malam. Mujur yang kecil-kecil tak nangis dalam gelap tu. Kalau tak, mesti ada yang tak tengok sampai habis.

Masa ni saya kata macam ni, "Siapa nak main tanah?". Cepat-cepat tiga budak di atas kejar saya. Sudahnya, Naqib jatuh basikal, Aqqif dan Arissa jatuh terduduk masa nak turun bukit. Arissa tak nangis, tapi Aqqif yang nangis.
Newer Post Older Post Home

2 comments:

  1. Cantiknya awak susun gambar2 ni. Tertarik tengok anak2 buah mak tam... Mak tam cepat2 baik ya. Jangan senandung duka lagi. Amin.

    ReplyDelete
  2. anak2 buah mak tam ramai sampai2 mak tam pening... senandung duka sy skrg ni mcm ada kronologi aje, bersambung2 x habis2... hahaha...

    ReplyDelete