- SeLaMaT hArI lAhIr, MaK! -

Hari ni hari lahir mak saya! Yang ke berapa? Hem... tentulah rahsia sebabnya, biar banyak mana pun umur mak saya, dia tetap kelihatan sentiasa muda di mata dan hati saya. Opsss... tentunya bukan hanya di hati saya semata-mata, tapi di hati adik-beradik saya, menantu dia, cucu dia dan lebih-lebih lagi di hati buah hati dia, yang bernama Wahab Mustaphar. Abah saya! Abah yang hitam-hitam si tampuk manggis, walaupun hitam dipandang manis [kata mata sayalah].

Tengah malam tadi saya dah telefon dia, ucapkan selamat hari lahir untuk dia. Sekejap aje kami berbual-bual sebab hari dah lewat benar. Tapi dalam masa sesingkat itu, dia yang saya sayang tu masih sempat membuatkan saya ketawa besar. Katanya, “Kulit pun dah berkedut-kedut seribu.” Ya... saya memang sentiasa riang kalau dapat bercakap dengan dia. Terasa semua beban yang tergalas di pundak bagaikan ditarik keluar. Tak kira beban itu sebesar mana pun, tetap juga terasa macam terapung-apung di udara. Agaknya, itulah yang dinamakan kuasa magis seorang wanita bergelar ibu.

Mak saya, hanya orang yang biasa-biasa aje. Tapi dia akan jadi luar biasa bila saya atau adik-beradik saya buat muka sedih demi memancing simpati dia. Betul... wanita bernama Mahani Dahli itu, memang banyak keistimewaan di hati dan mata saya sebagai anak dia. Bukan bermakna dia tak ada langsung kekurangan, ada... sama macam saya, abah saya dan seluruh manusia dalam dunia ni. Tapi bagi saya yang bernama anak, dia tak ada kekurangan kerana semua kekurangan dia, dipamerkan demi menjadikan saya dan adik-beradik saya manusia berguna. Bukannya jadi manusia yang tak ada fungsi.

Sebenarnya saat jari-jemari saya mengetuk aksara demi aksara ni, hati saya dilanda sebak. Perasaan yang sama saya rasa masa bercakap dengan mak saya semalam. Hari istimewa ini, saya sebenarnya sangat berharap dapat duduk atau berdiri di sisi mak saya dengan senyuman di bibir. Saya mahu bawa kek dengan tangan saya dan tunjukkan depan dia, ataupun saya mahu tatang dulang KFC untuk dia. Kemudian cakap kat dia, “Selamat Hari Lahir, Mak! Moga seluruh rahmat ALLAH akan jadi milik mak.” Bukan bermakna saya tak pernah tatang dulang KFC untuk mak saya ya, selalu dan dah tak boleh dikira dengan jari. Kali terakhir, pertengahan bulan lepas. Tapi rasanya tatang dulang hari biasa dengan hari ni, rasanya mesti tak sama, mesti rasa lebih istimewa sebab saya nak tengok mak saya senyum gembira. Tapi... selalunya, hari lahir mak jatuh pada hari saya tak ada di sisi dia. Ambik aje cuti! Pasti itu yang bermain-main di kepala kamu, kamu dan kamu kan? Mungkin ya dan mungkin juga tidak! Tapi, alahai... beratnya rasa! Saya baru aje bercuti Jumaat dan Isnin lepas, kalau ambik cuti lagi entah apa pula kata bos. Kalau hari lahir mak jatuh pada hari Sabtu, kan bagus!

Hem... tak apalah! Walaupun saya tak ada, saya akan pastikan ada kek dan makanan lain pada hari lahir mak saya. Tak ada pun tak apa kan? Tapi biarlah! Saya nak disambut juga sebab selama ni mak dah bersusah payah melahirkan dan membesarkan saya adik-beradik. Mak dah berkhidmat terlalu banyak untuk kami. Sebagai anak, apa salahnya kalau sesekali kami meraikan dia kan? Bukannya buat majlis apa pun, cuma makan sesama sendiri sambil berbual-bual dan bergelak-ketawa.

Apa ya nak cakap lagi? Dah tak ada kata rasanya walaupun kalau nak diikutkan hati, ada begitu banyak yang nak saya sampaikan untuk hidangan mak saya. Mungkin dia tak baca sekarang, tapi dia akan baca bila ada antara kami yang bukak blog saya ni. Mata mak selalu merah dan bergenang dengan air bila ada kata-kata saya yang menyentuh hati dia. Mak memang sarat dengan kasih sayang.

Terima kasih mak! Sebabnya... mak dah jadi ibu paling baik dalam dunia ni buat Ami dan adik-beradik Ami yang lain. Hendaknya, mak akan terus jadi mak yang baik sampai bila-bila selagi hayat di kandung badan. Sempena hari lahir mak tahun ni, Ami nak ucapkan; “Selamat Hari Lahir, moga mak panjang umur, murah rezeki dan selalu ada dalam rahmat ALLAH. Sungguh... Ami sayang gila kat mak. Sangat!

2 comments:

  1. ~ Selamat HAri Lahir Cik Mahani yg selalu senyum2 saje tp jarang berkata2...

    ReplyDelete