- BuKaN mEmUjA bUlAn @ TeRuS cInTaI aKu [PrOlOg] -

By | 3:32 PM 3 comments
SEPASANG mempelai yang mengenakan baju warna sedondon kelihatan manis di atas singgahsana. Sekejap-sekejap si suami menjeling manis pada si isteri, seketika kemudian si isteri yang masih malu-malu tersenyum manja demi membalas jelingan yang dilihat lewat ekor mata. Jelas terpamer bahagia pada wajah mereka berdua, gembira bila mimpi akhirnya jadi kenyataan. Langsung tidak peduli pada hiruk-pikuk yang kedengaran di sana sini, seolah-olah di ruang itu hanya ada mereka semata-mata.

“Aduh sakitnya!” keluh Zalis perlahan saat terasa bahunya disenggol kuat. “Khilfie!” jeritnya melengking dengan mata melotot seperti ingin menerkam Khilfie yang sudah pun mempamerkan sengihan seperti biasa. Sakit hati bila retinanya yang asyik pada pasangan pengantin yang dirasakan sangat cantik di hadapan mereka terganggu dengan tingkah nakal Khilfie. “Awak kenapa ni?” tanyanya garang. Masih lagi mempamerkan riak wajah tidak puas hati.

“Cantik!” Khilfie terus tersengih-sengih mempamerkan gigi putih bersih miliknya.

“Cantik? Apa yang cantik?”

“Cantik!” Khilfie terus mengulang kata yang sama dengan mata masih tertancap tepat di atas singgahsana sehari berwarna putih bercampur ungu.

“Siapa? Kita ke yang awak kata cantik tu?” Malu-malu wajah Zalis.

Mendengar pertanyaan Zalis, pantas Khilfie berpaling. Memandang wajah Zalis seketika sebelum dia menjelirkan lidahnya seperti biasa. “Awak nak buat apa,” ujarnya beberapa saat kemudian. “Kita cakap pengantinlah. Awak mana ada cantiknya. Rambut panjang macam hantu kubur, berserabai pulak tu kalau kena tiup angin. Hingus meleleh sepanjang tahun. Comot lagi adalah,” kutuk Khilfie selamba. Langsung tidak menjaga hati Zalis yang terus menadah telinga dengan mata terkebil-kebil.

“Comot sangat ke kita ni Khilfie?” Kepala bertocang dua yang tiba-tiba terasa gatal di tengah-tengah, Zalis garu perlahan. Kalau ada cermin ketika ini, dia mahu melihat wajahnya yang sudah disapu bedak oleh mamanya pagi tadi. Kata Zafran sebelum sama-sama melangkah keluar rumah, dia sudah cukup comel. Tapi lain pula yang dikata Khilfie saat ini. Takkanlah abangnya itu menipu? Kemudian lambat-lambat disentuh pula hidung sendiri. Tidak ada! Mana ada hidungnya berhingus sepanjang tahun. Khilfie sengaja mengada-adakan cerita.

“Tapi... tadi Abang Zaf kata, kita dah comel dah. Lagipun, mana ada hidung kita berhingus sepanjang tahun. Minggu lepas aje. Itu pun sebab Abang Han bawa balik kucing jiran sebelah. Kita kan tak boleh dekat-dekat dengan kucing. Kata doktor kita alergi. Mama pun kalau nampak hidung kita berhingus, cepat-cepat bawa kita pergi klinik,” terang Zalis panjang lebar. Kepala dijengukkan ke kiri dan ke kanan. Dalam saratnya orang di ruang tamu rumah jiran mereka itu, dia mencari kelibat Zafran.

“Abang Zaf tipu awak tu. Percaya cakap kita, awak memang selalu nampak comot.” Khilfie masih cuba meyakinkan Zalis yang muda dua tahun daripadanya itu.

“Abang Zaf tak pernah tipu kita. Dia sayang kitalah!”

“Kita tak tipu awak.”

“Tadi mama kita dah letak bedak kat muka kita. Dah ikat rambut kita cantik-cantik,” kata Zalis bagaikan hendak menangis. Seperti biasa Khilfie selalu saja berkata yang bukan-bukan tentang dirinya. Semua yang ada padanya tidak pernah cantik di mata kawannya itu. Kalaupun orang lain kata cantik, Khilfie akan kata tidak cantik. Khilfie juga selalu membuatkan dia menangis di sekolah, walaupun mereka tidak sama kelas. Tapi dia tetap suka berkawan dengan Khilfie kerana Khilfie tidak pernah lokek dengannya.

“Rambut macam ni buruklah. Macam lipan merayap atas kepala!”

“Tapi...”

“Zalis, Khilfie... nak bergambar dengan pengantin tak? Kalau nak biar Abang Zaf ambik gambar kamu berdua,” tawar Zafran tiba-tiba. Dia muncul di tengah-tengah ruang tamu yang masih ramai dengan orang. Ada kamera di dalam genggamannya. Sejak kenal kamera, dia memang suka mengambil gambar apa-apa saja yang melintas di hadapan matanya dan dia paling suka mengambil gambar Zalis. Adiknya itu memang suka kalau disuruh bergaya di hadapan kamera.

“Nak!” balas Khilfie. Dia nampak begitu teruja dengan cadangan Zafran.

“Tak nak!” jawab Zalis pantas. Kepalanya menggeleng bersungguh-sungguh dengan wajah sugul. Hatinya agak terasa dengan kutukan Khilfie tentang dirinya. Kalau sudah rupanya buruk, untuk apa dia bergambar dengan pengantin yang Khilfie kata sangat cantik itu? Dia tidak mahu bila Khilfie melihat gambar itu kelak, Khilfie akan terus mengutuknya.

“Kita naklah Zalis!” Mata Khilfie terhala tepat ke wajah cemberut Zalis yang bermulut muncung.

“Kita tak nak!”

“Kita nak juga!”

“Kalau awak nak, awak bergambar sorang-soranglah. Kita tak nak!”

“Zalis, kita...”

Dahi Zafran berkerut sedikit. Tidak mengerti ada apa sebenarnya dengan dua kanak-kanak itu. Mendengar Zalis tidak mahu bergambar, lebih-lebih lagi dengan pengantin, dia rasa pelik. Setahunya, Zalis bukan jenis itu. Kemudian, dipandang pula wajah penuh harap Khilfie. Lambat-lambat bibirnya mengukir senyum nipis, pasti ada sesuatu yang dikata Khilfie sehingga Zalis nampak seperti merajuk panjang. “Kenapa ni? Gaduh lagi ya?”

“Kita tak nak bergambar dengan pengantin. Khilfie kata kita comot. Muka kita buruk. Tak cantik,” adunya dengan mata bergenang dengan air. Dia menghampiri Zafran, memandang wajah abangnya seketika bagaikan meminta simpati sebelum memeluk kaki Zafran kuat-kuat. Dia tidak mahu memandang wajah Khilfie. “Khilfie kata rambut kita macam lipan. Buruk!” adunya terus dengan wajah yang sudah tersembam di paha Zafran yang terus berdiri. “Lepas ni... kita tak nak mama buat rambut kita macam ni. Kita nak potong rambut kita pendek-pendek!”

Zafran mengulum senyum. Kepala Zalis diusap perlahan. “Taklah! Khilfie bergurau aje tu. Kan Khilfie kan?” tanya Zafran beria-ia.

Khilfie diam. Hanya memandang mereka dua beradik semata-mata.

“Khilfie tak cakap pun dia gurau. Memang kita buruk, kita tau Abang Zaf tengah tipu kita, kita tak nak kawan dengan Abang Zaf lagi sebab Abang Zaf selalu kata kita cantik. Abang Zaf tipu kita.”

“Khilfie...” Zafran kenyit mata pada Khilfie meminta kawan Zalis itu berkata sesuatu. Dia tidak mahu Zalis terus sedih begitu kerana Zalis itu adiknya. Satu-satunya adik perempuan yang dia ada. Kalau bukan dia sebagai abang sulung yang melindungi Zalis, siapa lagi.

Dalam senyuman Khilfie menghampiri Zalis. Lama memandang Zalis yang tidak langsung mahu berganjak. Tangan Zalis yang masih sedih dipegang perlahan. “Sorry... kita acah-acah ajelah. Awak cantiklah! Rambut awak pun cantik. Nanti kalau dah besar, kita nak kahwin dengan awak. Kita janji, nanti awak dengan kita duduk atas pelamin macam tulah. Awak mesti tunggu kita tau?”

Kepala Zalis angkat, matanya dan Khilfie yang masih tersenyum saling berpandangan. Zafran yang melihat, ketawa kecil.

*** SeCeBiS kIsAh DaLaM kIsAh BuKaN mEmUjA bUlAn @ TeRuS cInTaI aKu [MASIH BELUM PILIH TAJUK APA NAK DIBUBUH SEBAB BELUM MUNCUL DALAM MIMPI], SeLeBiHnYa BoLeH mEnJeNgAh Di SiNi.
Newer Post Older Post Home

3 comments:

  1. yg ini comel! haha janji kanak-kanak kan? so sweet! kak aleya nih banyak sungguh kan idea! ape pon kene cepat2 publish! nak beli

    ReplyDelete
  2. terima kasih. harap akak akan ada lebih banyak idea nanti...;-)

    ReplyDelete