-Jumaat Yang Kalut-

Hari ni hari Selasa, tapi sengaja aku nak mengimbas kembali apa yang berlaku hari Jumaat minggu lepas sebab ada kenangan yang mencuit hati aku. Kalut? Ya, hari Jumaat tu memang agak kalut sedikit. Sampai saja di opis, dengan tiga keping kuih aku pun berjalan lengang kangkung dengan senyum yang agak ceria juga sebab esoknya cuti dan dalam kepala aku dah terakam kemas perkataan, 'Esok nak keluar sebab nak cari sehelai dua tudung'. Jadi aku pun bancuh air macam biasa. Elok aje bunyi sudu berlaga dengan cawan, 'Ya, minum dan makan kenyang2 adik-adik, lepas ni kita pergi Bangi ramai-ramai'.

Tangan yang tadinya lincah tiba-tiba aje macam terhenti sekejap. "Pergi Bangi nak buat apa?" Cepat aje mulut aku bertanya. Dalam kepala terbayang-bayang senarai jemputan untuk Majlis Pelancaran Buku yang aku kena cari. Kalau pergi Bangi, tentu hari ni senarai itu terabai macam tu aje. Tapi dalam hati aku tetap harap, Ruslan cuma main-main aje. "Tengok Hizi Print buat buku cenderahati sebab contoh yang dihantar teruk sangat. Macam nak menangis Kak Lah tengok malam tadi." Balasan Kak Lah buat aku rasa macam x boleh nak bernafas seperti biasa. Aduh... nampaknya hancur semua kerja-kerja aku hari ni. Tapi dalam kepala terbayang-bayang Seminar Antarabangsa Kesusasteraan Asia Tenggara Ke-5 dan Majlis Penyampaian Hadiah Sastera MASTERA Ke-5. Huh... memang aku dah x ada pilihan lain sebab aku salah seorang daripada AJK yang bertanggungjawab buat buku tu.

Pukul 9.00 aku dan kawan2 bertolak naik kereta Ruslan. Hem... seperti yang dah kuduga, sampai aje Kak Lah mula bercakap itu dan ini demi nak luahkan rasa x puas hati dia. Memang agak teruk contoh yang diberikan sedangkan, hari Isnin buku tu dah kena siap. Kalau x pergi mungkin Sabtu dan Ahad akan jadi cuti yang malang bagi aku sebab kena pergi Hizi Print tu. Apa jadi dengan rancangan aku? Lepas Kak Lah terangkan mana2 yang patut, kami berempat pun keluar sementara Tajul betulkan, boleh kami pergi minum. Kebetulan cuma aku aje yang sempat minum tadi.

Bila balik aje, rasa macam nak menjerit aje sebab daripada 40 m/s cuma 2 m/s aje yang siap dalam masa 1 jam lebih. Aduh... silap2 sampai malam baru siap ni. Rupa-rupanya, Si Tajul tu x tahu baca simbol2 editing. Masak, kenapalah dia x nak cakap, kalau x tentu kami semua x keluar minum. Tapi nak buat macam mana kan, benda dah jadi pun? Jadi terpaksalah Ruslan bacakan, lepas dia keluar aku ambil alih tugas baca-membaca ni. Mungkin Si Tajul nak perli aku, dia pun bagi aku pembaris panjang sebab nak tunjukkan kat skrin PC dia. Hem... terasa macam cikgu sekolahlah pulak.

Dah siap tu, aku dan Diana baca balik semula, kalau-kalau ada kesilapan di mana-mana. Yup, memang ada, lagipun seperti kata Kak Lah, buku cenderamata ni 'berhantu' sebab dah siap kadang2 baru nampak kesilapan. Betul, hari ni bila tengok memang ada kesilapan sedikit walaupun rasanya dah tengok dengan teliti banyak kali. Berbalik kepada cerita tadi, akhirnya pukul 6.00 ptg kerja tu siap juga. Tapi Ruslan kena pergi lagi untuk pastikan kali terakhir, kebetulan pula rumah dia dekat aje dengan Hizi Print. Alhamdulillah... bolehlah malam ni aku teruskan rancangan dengan Shanika.

Dan malam ... seperti yang dijanjikan, aku, Shanika, Bikash dan Uji pergi Mid Valley, nak tengok wayang. Lepas beratur agak panjang, kami sepakat untuk tengok cerita The Kingdom, pukul 9.15 malam dan hehe... terlajur tu beli sekali tiket untuk Enchanted, pukul 11.30 malam. Kiranya hari tu kami berempat tengok 2 ceritalah. Sekali-sekala buat macam tu, okey juga rasanya.

Bercerita pasal kedua-dua cerita tu, terus terang aku katakan aku x suka cerita The Kingdom. Ada banyak sebab kenapa aku x berapa gemar cerita tu. Cuma rasanya x perlulah aku tulis apa sebabnya kerana setiap orang tu x sama jalan fikirannya. Tak semestinya aku x suka, orang lain pun x suka juga. Tapi cerita Enchanted tu, aku suka sangat walaupun memanglah x ada logiknya langsung. Tapi sebab kelakar, aku x henti-henti ketawa. Tengok cerita tu, macam terbayang-bayang cerita kartun yang pernah jadi kegilaanku satu ketika dulu. Memang mampu mencuit hati aku.

Lepas balik tu, kami pergi minum di gerai berdekatan dengan rumah. Tepat pukul 3.00 pagi barulah kami beredar ke rumah masing-masing. Yeah... hilang stress yang bergumpal dalam kepala aku sekejap. Esoknya cerita kat mak aku, 'Amboi... anak dara'. Itu aje yang mak aku kata dan aku cakap, hehehe... sekali sekala aje. Apa pun, itulah pertama kali aku balik selewat itu. Kalau kat rumah mak, memang berasap telinga kena leter.

No comments:

Post a Comment