-Teater Gamat-

Jumaat, 16 November... Macam biasalah rutin aku, balik kerja basuh baju tapi guna mesinlah. Kebetulan masa nak keluar opis tu aku SMS Bikash sebab nak pinjam CD dia. Tapi sampai rumah pun dia x reply SMS aku dan aku anggap dia mungkin ada hal. Tapi dalam pukul 7.20 baru dapat SMS dia, aku cakap nak mandi dulu, lepas tu baru boleh ambil CD. Yang anehnya dia tanya sempat x kalau aku siap n pakai cantik2 sebelum pukul 7.50. Jawapannya tentulah boleh sebab aku kata kat dia aku mandi kerbau aje, sebenarnya x adalah mcm kerbau cuma x mandi lama sangat aje.

Rupa-rupanya dia nak ajak aku tengok teater kat ASWARA, aku memanglah teruja nak pergi tapi mengenangkan air dah ada dalam mesin aku katalah mungkin lain kali aku ikut dia. Tapi dia goda aku, dia cakap 'Awak tak pernah tengok teater kanak-kanak kan? Seronok...'. Teater kanak-kanak? Hem, serta-merta aku tergoda dan aku pun cakap jadi... Yelah, dah lama x tengok teater kanak-kanak. Kali terakhir tengok teater kanak-kanak 'Siti di Alam Fantasi' yg dilakonkan oleh Amy Mastura. Masa tu masih study lg n aku ikut Kelab Teater UPM.


Masa sampai kat ASWARA, Kak Aina Emir, Hana dan anak-anak Kak Aina (Nabil dan Nana) dah sampai. Barulah aku tahu, rupa-rupanya idea mengejut Bikash tu muncul bila dia tahu Kak Aina nak tengok juga teater tu. Jadi bolehlah masing-masing berjumpa dan bertanya-tanya khabar. Aku mula-mula segan juga dengan Kak Aina walaupun sebelum ni dah pernah jumpa. Tapi memang betul, bila dah duduk sama-sama, dah berbual-bual dan makan semeja, x ada apa yang hendak disegankan sebab semuanya sama saja. Kak Aina pun seorang yang okey sangat dan boleh tahan suka ketawa.

Tajuk teater kali ni ialah GAMAT. Mula-mula aku sangka, gamat tu mungkin suasana. Sebenarnya tajuk itu merujuk kepada gamat yang ada di laut, gamat yang hari ni ada banyak guna, khasnya untuk ubat pelbagai penyakit. Kiranya tertipulah sekejap dengan tajuk tu. Dan, seperti sebelum2 ni, teater ni juga dibuat oleh student ASWARA, untuk subjek yg diaorg ambil. Ia menceritakan tentang kehidupan di laut, ada sotong, gamat, ketam, obor-obor, tiram, ikan dan beberapa haiwan lain. Rasa seronok juga bila tengok kostum yang meriah tapi seperti menggerunkan juga. Malah ada juga aksi-aksi yang agak mencuit hati hingga penonton gelak.

Habis teater, kami pergi makan beramai-ramai. Terima kasih kepada Kak Aina yang sudi belanja makan. Tapi yang pasti, aku x jadi tengok CD malam tu sebab balik aje terus basuh baju...


No comments:

Post a Comment