-Semalam & Hari Ini-

Semalam, Pertandingan Akhir Berbalas Pantun Antara Kementerian Kali Ke-4 Sempena BBSN 2007, dah selamat berlangsung di Auditorium DBP. Pertandingan selama 4 hari ini iaitu dari 29-1/11 2007 disertai sebanyak 19 buah kementerian. Ada peningkatan daripada tahun-tahun sebelumnya.

Macam tahun lepas, aku masih jadi ahli jawatankuasa untuk penyertaan dan pendaftaran. Mungkin tahun depan, aku akan pegang jawatan yang sama. Pertandingan akhir kali ni masih disertai oleh kementerian yang sama iaitu, Kementerian Penerangan Malayasia dan Kementerian Pelajaran Malaysia. Dan, seperti tahun lepas, sekali lagi Kementerian Pelajaran Malaysia menjadi johan dan menewaskan Kementerian Penerangan Malaysia yang pernah menjadi johan dua tahun lalu. Apa pun, bagi aku kedua-dua kementerian memang hebat sebab persaingan yang berlaku agak senget. Kalau x hebat, mana mungkin dapat masuk peringkat akhir.

Masa tengok tu, aku terfikir... macam mana mereka boleh mencipta pantun dengan pemilihan kata-kata yang puitis dalam masa 80 saat dan dalam keadaan yang spontan. Malah ada antaranya mereka sendiri tidak tahu temanya yang diberi. Kalau suruh aku, mungkin akan masa ambil masa 2 hari sebab nak memilih kata-kata yang indah bukannya mudah. Memilih pembayang dan maksud juga rasanya sukar juga. Sebab itu agaknya aku x pernah masuk apa-apa pertandingan pantun. Lagipun aku ada masalah setiap kali disuruh menyiapkan kerja yang ada tempoh masanya, lagi2 masa singkat. Mengeletar ajelah kerjanya nanti. Walau apa pun, tahniah untuk Kementerian Pelajaran Malaysia dan Kementerian Pelajaran yang tidak kurang hebatnya. Cuma, setiap pertandingan itu tentu ada kalah dan menangnya. Yang pastinya, tahun hadapan ada lagi, jadi berusahalah lebih gigih lagi.

Hari ni pula, pagi tadi ada Mesyuarat Jabatan Sastera di Dewan Seminar, DBP. Dengar laporan daripada ketua2 bahagian dan sempat jugalah aku terlelap sampai buku yang aku pegang jatuh ke lantai. Automatik mata aku terus segar, nasib hanya kawan2 aje yg sedar betapa aku dah hanyut. Lepas tu acara bersambung dengan jamuan Hari Raya Aidilfitri Jabatan Sastera. Rezeki... makan ajelah. Tapi sebelum tu kalut juga masa mula2 sampai, sebab aku ahli jawatankuasa untuk Badan Keluarga Jabatan, aku dah lantik MC semalam dan terangkan apa yang patut diucapkan. Kiranya tugas aku dah selesai. Tapi tiba-tiba dapat telefon, yang uruskan untuk jamuan cuti dan serahkan tugas dia dekat aku. Apa yang aku nak buat sebab aku mana tau sebab sebelum ni x diberitahu. Lepas turun naik lift, akhirnya semuanya selesai juga.

Lepas makan, bila dah kenyang, mata pun mulalah mengantuk semula dan masa rehat yang agak panjang tadi aku gunakan untuk tidur. Hem... bestnya dapat tidur, macam ularlah pulak rasa. Jadi... selamat cuti hujung minggu buat semua.

2 comments:

  1. salam kenal org DBP... oh AJK pantun rupanya..saya bekas pemantun tahun lepas... kenal en Ikram.. kalau kenal..kirim salam pada dia ye... setiap tahun penganjuran bertambah meriah ye...tahniah juga buat penganjur

    ReplyDelete
  2. salam he... yup AJK pantun. saya ingat awk sb awk pernah masuk blog sy yg lama. nanti sy sampaikan salam awk pd ikram klu jumpa dia. tq ye...

    ReplyDelete