-Wayang Kita... hehehe-

January 11, 2008

Entah angin apa yang melanda, pagi sebaik saja sampai opis, aku cakap pada Diana yg aku rasa hari ni macam x best. Dia tanya kenapa, aku jawab terasa macam hari Isnin, maklumlah Khamis dah cuti. Jumaat memang rasa macam hari Isnin.

Dalam pukul 9.00 pagi, Kak Lah suruh aku dan Diana pergi library, pinjam buku Lepaskan Kembali Aku ke Laut sebab buku tu nak bawa dalam mesyuarat pukul 11.00. Aku pun tanya siapa yang kena pergi? Kak Lah jawab dia dan bos. Masa tu senyuman aku dah sampai ke telinga. Jadi dengan senyuman, aku pun pergilah. Sempat juga aku pinjam 3 buah novel, karya lama Bikash dan Ebriza... hehe, novel kawan2 sendiri. Tak tahulah bila nak baca.

Lepas balik aku pun cakap pada Diana apa yang ada dalam otak aku, dan Diana rupa-rupanya sependapat dengan aku. Masa rehat hari ni panjang, jadi kami pun pergi Times Square. Tengok wayang cerita 'The Game Plan'. Aku memang dah plan lama dah nak tengok cete tu, lepas tengok iklan dia lagi. Mujur juga masa kami sampai cerita tu masih belum mula walaupun dah agak lewat kami sampai.


The Game Plan mengisahkan Joe Kingman lakonan Dwayne Johnson (The Rock), seorg bintang American Football yang mewakili pasukan dari Boston. Dia merupakan seorang lelaki yang hidup dalam dunia sendiri atau lebih tepat lagi, perasan bujang, dia seorang yang kaya, popular dan disukai ramai sebab dia seorang yang cemerlang dalam pasukannya. Tapi dunia sendirinya berakhir bila tiba-tiba muncul seorang kanak-kanak perempuan berusia 8 tahun dan mengaku sebagai anak perempuannya. Dia yang x tahu hakikat itu terkejut beruk. Daripada situ, timbul beberapa aksi yang sangat menarik hati aku untuk terus menonton. Ada lucu, ada x disangka2, ada geram, ada nakal, ada cute dan sedih hingga air mata aku keluar, isyh... x malunyer. Antara pelakon lain dalam cerita ni, Roselyn Sanchez, Kyra Sedgwick Morris Chestnut, Madison Pettis dan ramai lagi. Dan yang pastinya, cerita tu dah buatkan aku rasa gembira dan rasa seronok sangat. Cuma, kalau diberi pilihan, antara sukan rugby dan bola sepak, aku lebih prefer bola sepak sebab rugby terlalu ganas. Tak sesuai dengan jiwa aku.

Dan, yang ini pula cerita 'Anak Halal'. Cerita ni aku tengok masa balik Johor Bahru hari tu, tengok di City Square. Yang paling best, aku bawa sekali mak, abah, anak2 buah aku, adik dan adik ipar aku sekali. Sengaja aje bawak diaorg. Sekali fikir, teruk juga aku ni sebab seret diaorg sekali, tapi... bila fikir balik, aku rasa tak ada apa yang salah sebab tengok wayang sama aje macam tengok TV, cumanya bukan di rumah, ada skrin besar dan ada ramai orang yang tidak dikenali.

Cerita ‘Anak Halal’ ini pulak sarat dengan aksi, drama, kasih sayang dan pengorbanan antara satu sama lain. Dilakonkan oleh Maya Karin, Fasha Sandha, Raja Farah, Farid Kamil, Adi Putra, Jehan Miskin, Zulhuzaimi, Bront Palarea, Remy dan ramai lagilah. Tapi yang paling aku kagum dalm cerita ni, nilai persahabatan yang entahkan wujud lagi, entahkan dah x wujud pada hari ini. Apa pun, cerita ni okey jugalah walaupun lepas keluar panggung, hati aku masih tertanya-tanya tentang banyak perkara. Kenapa macam ni dan kenapa tiba2 boleh jadi macam ni? Seperti ada banyak benda yang tidak disentuh atau mungkin terlepas pandang. Tapi bila fikir balik, siapa aku nak mengkritik? Mungkin aku yang sebenarnya terlepas pandang walaupun rasanya aku tengok dari A-Z...

No comments:

Post a Comment