- BeRhArAp & HaRaPaN -

4:14 PM

Saya kira, dalam dunia ni bukan hanya saya seorang saja yang pernah berharap dan tentu saja punya harapan supaya apa yang saya harapkan akan jadi kenyataan. Saya tak ingat dalam seumur hidup ini, berapa kali saya berharap. Tapi yang jelas saya pernah berharap pada banyak benda yang tak semua jadi kenyataan. Entahkan separuh, entahkan suku daripada harapan saya sudah terpenuhi. Atau boleh aje jadi lebih daripada itu sudah saya dapatkan. Mungkin dengan usaha keras, mungkin juga dengan keajaiban daripada ALLAH.

Tapi... ada juga situasi di mana saya berharap, sangat berharap. Tapi harapan saya akhirnya jadi debu kerana sudah jadi lumrah yang bukan semua benda dalam dunia ni boleh kita miliki. Ada masa-masanya, saya nangis bila harapan saya tak kesampaian. Ada masa-masanya, air mata saya tak mampu pun titis ke bumi walaupun kecewa saya setinggi gunung. Ada ketika-ketikanya, saya ketawa bila saya tahu saya gagal. Mungkin kerana dari awal-awal lagi saya sudah menjangka itu yang akan saya terima. Saya seperti sudah menyediakan payung sebelum hujan. Contohnya, ketika belajar dulu, saya selalu merungut setiap kali bas yang saya tunggu tak datang. Kemudian saya jadi lebih marah bila bas datang berderet-deret ketika saya tak perlukan bas tu. Ada ketika-ketikanya, hendak tersenyum pun bibir saya seakan-akan lumpuh. Mungkin kerana saya seperti pasti yang saya akan berjaya dan di akhirnya, saya rupa-rupanya hanya mampu menggenggam bayang. Dan bila saya buka tapak tangan, hanya kosong yang menanti.

Ada juga situasi bila harapan saya berkecai, saya jadi serik. Lalu, jadilah saya manusia yang berhenti berharap macam lagu popular yang dinyanyikan kumpulan dari Indonesia satu ketika dulu. Tak seronok pun menunggu buah yang tak jatuh-jatuh sebenarnya. Dan bila saya kembali kuat, harapan yang dah saya kubur sekali lagi menjelma depan mata tanpa saya duga.

Kenapa selalu macam tu ya? Bila kita berharap, kita tak dapat. Tapi bila kita dah berhenti berharap kita seakan-akan dapat apa yang pernah kita tak dapat satu ketika dulu. Dan seringnya... kita jadi tidak pasti harus berbuat apa selepas itu. Sebahagian hati kata ‘ok’, sebahagian lagi masih berkata ‘tak ok’. Lalu... jadilah kita seperti manusia di atas pagar. Ke kanan tidak, ke kiri juga tidak.

Tapi apa yang nak saya sampaikan sebenarnya ya? Hehehehe. Entahlah, saya sendiri pun tak pasti arah n3 saya kali ni. Anggap ajelah saya sedang dalam mood merapu ye, ;-)

You Might Also Like

3 comments

  1. assalam..sya juga punya harapan,yang selalunya x kesampaian.sering jugak sedih..apa2 pun sya sllu berpkran +ve.. hehee...apa2 pun sya suka bca entry nih ^^

    ReplyDelete
  2. merapu yg ada makna, tak terjangkau dek akal seorang yang bukan penulis amcm saya...fuh....

    dasat betul ya, pabila penulis berkata2, harapan, berharap....satu per satu dirungkai menjadi bait-bait yang sgt2 puitis. ;-)

    ReplyDelete
  3. : kira - yup, berfikir positif, itulah yg sebaik2nya wlu x kdg2 x dpt jg lari dr rasa negatif...
    : diana - ayat diana pun dh puitis tu tau...

    ReplyDelete