-Hadiahkan Al-Fatihah-

7:58 AM

Salam hari Jumaat buat sesiapa yang masih berkunjung. Hari ni, aku rasa penat yang amat. Bukan malam tadi kerja angkat balak, atau susun batu buat bangunan. Tapi... berjam-jam menggolek-golekkan diri atas tilam, sudahnya aku cuma dapat tidur 30 minit terakhir. Entah apa melanda, tapi memang banyak yang berlegar-legar dalam kepala aku. Berita sedih yang Bikash sampaikan, meeting yang buat aku rasa semacam dan banyak lagi. Semuanya macam tak nak tinggalkan aku. Atau, kesan nescafe yang aku minum masa sarapan?

Cuma yang pasti, hujung mimpi, aku ingat lagi ayat aku, “Tolong berikan saya borang nak masuk tingkatan enam.” Betul-betul kelakar ayat tu, sebab berapa kali dalam seumur hidup aku nak masuk tingkatan enam. Tapi... yang buat aku gembira sikit, dalam samar-samar, aku nampak sekolah yang dah lama aku tak pijak. Aku nampak adik aku yang sama-sama satu sekolah dengan aku. Tapi anehnya, bila pulak adik aku bawa kereta pergi sekolah? Mimpi... namanya pun mimpi, macam-macam boleh jadi asal saja nama mimpi.

Sebenarnya, semalam dan hari ni aku rasa sedih. Sedih bila Bikash kata, anak Bad (kawan Bikash dan Shanika) dah kembali pada yang abadi. Aku tak kenal sangat dengan Bad, tapi aku pernah jumpa dia beberapa kali dan berbual-bual dengan dia. Aku tak pernah tengok anak dia, tapi baru minggu lepas aku tengok gambar dia dalam hp Shanika. Comel... dah besar pun. Tapi... kalau memang sampai situ hayatnya, siapa manusia nak mempersoalkan apa yang dah ditetapkan? Aku tak ada anak, tapi aku dapat rasakan apa yang Bad rasa, walaupun... yang melihat tentu aje tak sama dengan bahu Bad dan Zack yang memikul. Aku harap, aku berdoa... semoga pasangan itu akan terus tabah. Dugaan memang didatangkan pada setiap hamba-NYA, hanya bagaimana bentuk ujian itu didatangkan... tak ada sesiapa pun yang tahu, sama seperti kita tak tahu rahsia yang ada di alam ini.

Spontan juga aku teringat pada anak Wanie (kawan baik aku di U). Aku ingat lagi dalam tangisan Wani mengadu pada aku yang anak dia tak mungkin akan hidup lama. Aku pun rasa macam tu juga sebab Adam lahir dengan berat 585 gram. Susah nak percaya kalau Adam dapat bertahan dalam keadaan macam tu. 600 gram pun tak sampai. Doktor pun dah ramalkan yang bukan-bukan. Berbulan-bulan Wanie berulang-alik ke HUKM. Tapi alhamdulillah... ALLAH MAHA BERKUASA. Sekarang ni Adam dah dua tahun lebih, Adam dah besar dan aku harap Adam akan terus bertahan sampai bila-bila. Untuk Bad, tak tahu kata apa yang boleh aku beri melainkan sabar... sabar... dan sabar...

You Might Also Like

4 comments

  1. Takziah buat keluarga bad dan zack..
    suda tertulis setakat itu hayatnya.. Redhakanlah pemergiannya... Ada hikmah yang tersembunyi.. Sesungguhnya Allah lebih mengetahui... Allahualam..

    ReplyDelete
  2. takziah untuk mereka.
    akak dulu form 6 kat EC kan?
    sye skunk ni amek form 6 kat SAB..
    kan ceritalah cikit pnglaman amek form 6..tip-tips ker?hehehe

    ReplyDelete
  3. dhan-bg pihak diaorg, tq ye... pasti ada hikmah di sebalik apa yg berlaku... sy percaya tu...

    hafiza suraya-tq ye, bg pihak diaorg... yup, akak form f kt EC. SAB pun okey... sebelah SSI jer kan? pengalaman... sama aje mcm sekolah lain. tips... kena rajin, hehehe...

    ReplyDelete
  4. takziah utk famili bad...Tuhan lebih menyayangi anak kecil itu....

    ReplyDelete