-Happy Birthday, Sis...-

11:23 AM

Hari ini, 15 Oktober 2009! Mungkin hanya hari biasa bagi banyak orang, tapi tidak bagi aku sebab hari ini adalah hari lahir seorang kakak yang aku panggil Kak Azie. Ya, dia mungkin bukan siapa-siapa, tak ada nama dan tak ada apa-apa. Tapi... orang yang bukan siapa-siapa dan tak ada apa-apa itulah, orang yang sangat baik untuk aku. Dia bukan saudara aku, bukan juga kakak kandung aku. Tapi layanan dia pada aku, terlalu baik sampai-sampai aku pernah merasakan diri aku dikongkong. Bahkan lebih kejam lagi, aku pernah rasa rimas sebab aku seorang yang sangat mudah. Seorang yang suka bebas dan tak pernah peduli pada apa-apa.

Tapi dia tetap juga sabar. Tetap juga cuba menjadi seorang kakak yang baik, untuk seorang adik yang terlalu pentingkan diri sendiri, macam aku. Tetap juga sanggup berkorban apa saja untuk aku dan kalau boleh, hanya mahu tengok aku senyum dan ketawa. Bahkan, dia selalu dapat membaca gerak hati aku, walaupun dia di JB, aku di KL. Lebih ajaib lagi, setiap kali aku tertimpa musibah, hatinya di sana selalu bergetar. Membuatkan aku takut, kalau-kalau segala isi hati aku terburai walaupun tak pernah diluahkan.

Dan kesalahan aku pada dia, tetap ada hingga tak terhitung satu demi satu. Terlalu banyak kemaafan dari dia dan tak pernah putus mengalir bagaikan air sungai. Dan semakin banyak kemaafan dia, semakin aku rasa diri terlalu kecil. Orang tak berperasaan seperti aku, sepatutnya tak ditemukan dengan orang baik seperti dia. Tapi perancangan ALLAH... tentu ada sebabnya. Bukan semua yang baik akan bertemu dengan yang baik, kerana jika begitu keadaannya, siapa yang hendak membimbing yang tidak baik?

Untuk Kak Azie, Selamat Hari Lahir, sis... semoga panjang umur, murah rezeki dan paling penting, selalu ada dalam Rahmat ALLAH. Mungkin selama ini kte kejam sebab nampak tak berperasaan... tapi kte tahu kte beruntung sebab ada kakak baik macam awk. Mungkin selama ini kte nampak kayu, tapi hati kte tahu yang kte sayangkan awk macam kakak kte sendiri. Mungkin selama ini kte nampak tak peduli, tapi kte tahu kte selalu mengharapkan kegemiraan dan kebahagiaan awk bersama anak-anak dan suami. Cuma yang perlu awk tau... bukan semua orang boleh meluahkan kasih sayang dengan kata-kata. Dan orang itu, adalah adik awk ni!

You Might Also Like

3 comments

  1. hilang sudah kata-kata,
    yg ada hanya airmata,
    terima kasih Sis...

    ReplyDelete
  2. Sampaikan salam birthday juga utk K Azie.

    Moga dia panjang umur, sihat walafiat dan ceria selalu. Ada masa leh aa ajak dia gi ngeteh2..hik hik

    ReplyDelete
  3. selamat hari jadi kak azie semoga dipanjang umur dan dimurahkn rezeki

    ReplyDelete