-Jatuh Cinta-

8:13 AM

Ketika diminta membuat senaskhah novel mini yang diberi gelaran Mini Novella setebal 65-70 halaman beberapa bulan dulu, aku hanya tersengih pada Bikash. Sengih itu tandanya aku tak dapat nak buat dengan alasan aku rasa macam tak mampu. Masa tu macam ada banyak kerja. Masalah yang lain pula, aku tak reti macam mana nak memendekkan cerita sebab dah lama tak buat cerpen. Kalau memanjangkan cerita, insya-ALLAH boleh sangat.

Tapi bila tengok semua cover Mini Novella terbitan Fajar Pakeer tu, aku mula jatuh cinta, cantik sangat dan aku dah jadi mula tak tentu arah macam orang yang diserang virus cinta. Menyesal sebab aku tak cuba buat hari tu. Kalau beratus-ratus halaman boleh buat, kenapa 65-70 halaman tak boleh nak buat? Nampak sangatlah yang aku ni takut dengan bayang-bayang sendiri. Tak berani keluar dari rutin yang aku buat selama ini. Tapi nak buat macam mana, memang salah sendiri. Dan orang yang sengaja meninggalkan kapal terbang untuk berlepas, memang padan muka kan?

Masa tanya Bikash, dia kata dah tak ada Mini Novella tu, setakat waktu itulah. Rasa menyesal jadi berlipat-lipat kali ganda. Tapi yang syukurnya, sebab frust dan iri hati (iri hati yang baik) ... aku berjaya sudahkan dua manuskrip novel yang dah lama tersadai, yang aku beri nama “KUPILIH DIA SAJA” dan “AKU MAHU KAMU” (mungkin judul sementara dan insya-ALLAH terbitnya tahun depan sebab memang buat untuk tahun depan, kalau ada rezeki). Kiranya, rasa frust dan iri hati tu buat aku jadi rajin sikit, buat aku rasa tercabar. Betullah... setiap kali aku rasa tercabar, aku akan jadi lebih produktif.

Dan khabar minggu lepas, terasa macam bulan jatuh ke riba bila Mini Novella tu akan diterbitkan kembali. Kali ni, aku akan cuba rebut peluang yang ada dan insya-ALLAH aku akan cuba buat yang terbaik. Tapi soalnya, cerita apa pula yang aku nak buat kali ni? Tapi dalam masa dua bulan masa yang diberi... takkanlah aku tak ada idea langsung kan? Tak kira, aku mesti buat kali ni, harap pertolongan ALLAH akan selalu ada. Buat kawan-kawan yang Mini Novella mereka diterbitkan oleh Penerbit Fajar Pakeer, tahniah. Harap, akan dapat sambutan yang menggalakkan.

You Might Also Like

8 comments

  1. nk!nk!

    t nk 2 novel yg akn kuar tuh,
    ade tandatgn k'mar skali..
    nk tau!

    FREE of charge.. hahah
    sedekah raye ;)

    ReplyDelete
  2. kak aleya..ezan nak cop dulu 2-2 novel tu..bile nak publish jgn lupa kactahu taw..

    ReplyDelete
  3. mie - bkn x nak bagi tapi... nvl baru biasanya semua dh ada nama, akak bg pd org yg mmg dh ttp tiap2 kali nvl keluar. klu nak yg free kena tunggu cetakan seterusnya, tapi lamalah... jgn mare eh nanti kena jual timbang kilo...

    ezan - nvl2 tu lambat lagi baru publish... klu ada kat kedai tu tandanya, dh publishlah tu... hehehehe...

    ReplyDelete
  4. salam akak,
    yer cmburu btmpat. yg kmi ni nipis jer, aka tbal n 2 nashkah lg. huh! mla la nk cmburu x btmpt ni... jom tkar otak kjap ha3

    ReplyDelete
  5. salam airul...

    nk cemburu bkn kira tebal ke nipis, tapi... sekurang-kurangnya, rasa frust tu betul-betul buat akak bersemangat tau. cuma bkn frust yg teramat-amatlah, kecewa je buat masa beberapa saat, pas tu ok dah... alah klu tukar otak, nanti dpt otak airul... akak jd x betul, otak airul kan... dah banyak putus? hahaha...

    ReplyDelete
  6. tajuk n3 ni wat ati berebut2 nak bace... jatuh cinta eh? alahai... salah tafsir la pulak..hehe...

    ReplyDelete
  7. Wah..
    Bukan selalu peluang datang utk kali kedua ni..
    Apa2 pun, layannz.

    ReplyDelete
  8. kak azie - kan dlm sesebuah buku, tajuk mainkan peranan? mesti awk ingat yg 'tu' kan? hahaha...

    mersik - yup... betul tu...

    ReplyDelete