- AkHiR-aKhIr InI... -

By | 12:23 PM Leave a Comment
Memang akhir-akhir ni ada begitu banyak yang nak dibuat, sampai-sampai badan terasa letih & lesu sangat. Dan kalau ikutkan hati terasa macam nak tidur dalam jangka masa yang agak panjang untuk buang segala rasa letih dan lesu yang ada. Tapi bila mengenangkan ada banyak lagi perkara yang tak selesai, terpaksa juga buat-buat tak letih & lesu. Kalau bukan aku, siapa lagi yang nak buat? Lainlah kalau ada keluarga yang duduk dekat-dekat sini dan dalam keadaan macam ni baru selalu terfikir, alangkah bagusnya kalau ada adik-beradik yang tinggal sama tempat dengan aku.

Dalam pada kesibukan yang macam tak ada penyudah, kadang-kadang, tangan terasa gatal nak menaip manuskrip baru yang drafnya dah lama selesai. Ada masa-masanya pula, hati bagaikan digaru-garu nak menyelak novel baru yang ada berpuluh-puluh dalam simpanan sebab aku boleh dikategorikan sebagai manusia yang suka membeli novel baru daripada penulis baru juga. Tapi setiap kali rasa itu datang, cepat-cepat urut dada sambil hati berbisik ‘sabar’. Takkan lari gunung dikejar kata orang dulu-dulu.

Dan dalam masa sibuk membeli itu dan ini demi melengkapkan apa yang tak lengkap dan sepatutnya dilengkapkan, beberapa kali timbul rasa kesal dan tak puas hati dengan diri sendiri atau lebih tepat lagi pilihan sendiri. Sudahnya, malam tak dapat tidur lena sebab asyik terkenang-kenang dan terbayang-bayang. Kelakar dan aneh, tapi itulah aku yang sebenarnya. Keputusan atau pilihan yang dibuat, cepat saja berubah. Seperti kata cikgu BM aku masa form 1 dulu, “Tengok tulisan awak, saya tau awak jenis yang tak tetap pendirian”. Dulu rasa macam tak nak percaya, tapi sekarang aku terpaksa akui walaupun tak rela.

Tapi biar apa pun, aku rasa bukannya nak buat perkara yang sama banyak kali dalam seumur hidup, jadi apalah salahnya kalau kali ni aku berhabis sedikit asalkan aku puas hati. Tak kisahlah kalau tak cantik atau menarik di mata orang, yang penting sedap di hati dan mata sendiri kerana itu hak aku. Lagipun... bukankah cantik dan menarik itu sesuatu yang subjektif? Cantik di mata seseorang, belum tentu cantik juga di mata 10 orang yang lain.
Newer Post Older Post Home

0 comments: