- AlAhAi AbAh... -

Rasa syukur sangat bila mak kata abah dah okey dibandingkan beberapa hari lepas. TUHAN aje yang tahu masa baca SMS adik ipar aku, rasa macam nak terbang pulang masa tu juga. Ya, aku tau sangat abah ada gout, tapi selalunya tak pernah serius. Kali ni sampai perlu dipapah & lebih mengharukan darah tinggi abah naik mendadak. Dan aku hampir-hampir meradang (ya, mak kata aku memang cepat meradang) bila mak kata abah jatuh masa buang air yang memenuhi bot (air hujan). Kenapalah sampai seteruk itu? Dengan keadaan badan abah yang besar, aku tak tahu macam mana rasanya sakit abah bila jatuh. Kalau aku ada, aku tak sanggup nak tengok, sama macam abah yang tentu saja tak sanggup tengok anak-anak dia jatuh masa kecil.

Kesian abah! Tapi soalnya dah berapa kali aku adik-beradik kata yang abah dah tak perlu pergi laut lagi sebab dah seluruh hidup abah tumpahkan ke laut tu selama ni semata-mata nak besarkan aku adik-beradik. Tapi susahnya nak menasihati orang tua, sama seperti susahnya nak mendapat jawapan positif daripada abah bila dikatakan abah tak boleh makan ini, abah tak boleh makan itu kalau tak nak gout abah datang.

Benar kata orang, memberi nasihat pada anak kecil lebih mudah daripada orang dewasa kerana orang dewasa asasnya lebih banyak makan garam daripada orang muda. Bukti ada depan mata, aku tentu saja tak akan menyangkal. Tapi di sisi yang lain pula, kalau bukan masa ini, bila lagi abah boleh menikmati semua makanan yang mungkin satu ketika dulu tak pernah pun dia rasa. Inilah masanya! Cumanya... makan salah, tak beri makan pula macam tak kena.

Gout... entah apa sebenarnya ubat bagi penyakit ini? Dah puas abah berubat, macam-macam cara digunakan bagi memastikan gout tu nyah dari hidup abah, tapi gout tu dah jadi macam bayang-bayang bagi abah, macam gula-gula getah yang melekat pada kaki seluar pun ya juga. Pantang tersilap makan sikit, datanglah gamaknya. Apa pun, aku harap lepas ni abah akan sihat, sihat... dan sihat terus. Memang kedengarannya mustahil kan, tapi aku hanya berharap dan selebihnya aku serahkan segala-galanya kepada DIA Yang Lebih Tahu kerana hanya DIA yang tahu rahsia alam. Dan mimpi dua malam lepas, aku berharap & sangat berharap tak akan jadi kenyataan sebab aku terlalu sayangkan abah.

No comments:

Post a Comment