- HaMpIr SeTeNgAh TaHuN -

Cepatnya masa berlalu, sedar-sedar dah sampai bulan Mei dan bulan depan, Jun. Itu bererti tahun 2010 sudah ada dipertengahan, sudah setengah tahun juga kita melalui tahun yang tentunya ada cerita dan makna tersendiri dalam hidup setiap manusia yang masih mampu menghirup segarnya bumi ALLAH.

Bagi manusia bernama aku pula, ada beberapa impian yang nak aku capai dalam hidup sudah pun tercapai, walaupun ada yang langsung tidak disangka. Belum pun sampai akhir tahun, aku sudah mampu menarik nafas lega, mampu tersenyum syukur dengan semua kurniaan yang ALLAH beri pada aku.

Tapi dalam banyak impian yang aku simpan, salah satunya nak tengok Angah punya hidup sendiri. Dan hati aku betul-betul tersentuh, bila Angah akhirnya selamat mengakhiri zaman bujang. Walaupun terus terang aku kata, hujung tahun lalu, kami anak-beranak tak pernah fikir yang hari ini Angah sudah pun menjadi suami orang pada 1 Mei 2010. Tapi kalau dah itu kehendak DIA, begitu jugalah jadinya. Sekurang-kurangnya rasa bersalah aku pada Angah dah lupus sebab aku tahu Angah pasti bahagia hari ni dan sebagai bonusnya, abah & emaklah yang lebih gembira.

Pun begitu, tak juga sepanjang 5 bulan kebelakangan ni, aku cuma senyum & ketawa, gembira & bahagia semata-mata sebab bukan hidup namanya kalau hanya berjalan di atas garis lurus saja. Ada masa-masanya, kaki terasa lesu nak terus menapak, hati terasa goyah nak terus bertahan sebab aku hanya manusia biasa yang ada kurang & lebih sama macam orang lain. Tapi bila mengimbas banyak perkara dalam dunia ini, rasanya aku tak layak untuk mempersoalkan apa yang berlaku. Kalau aku rasa perit, aku tahu ada yang lebih perit lagi. Apa pun, semoga semua manusia dalam dunia ni ada dalam lindungan ALLAH.

No comments:

Post a Comment