- KeJuTaN mEnGgUgUr JaNtUnG -

8:33 AM

‘Kak, Along ajak pergi rumah Kak Ika malam ni. Kak Ika ada nak minta tolong apa tah’. Itu SMS Fida pada aku semalam. Aku yang awal-awal lagi dah plan nak tidur awal terasa impian macam berkecai. Bukanlah rasa terpaksa, cuma aku memang penat sangat, sangat, sangat... ingat nak rehat lama sikit sebab memang rasa macam dah tak ada daya lagi nak terus berjalan. Dalam hati terdetik, “Kalau ditakdirkan umur aku panjang, aku cuma nak pindah sekali aje lagi dalam seumur hidup sebab aku rasa pindah-randah ni sangat meletihkan”. Dan macam mana agaknya orang yang terpaksa pindah-randah selama ni? Mesti penat diaorang berlipat kali ganda.

Dekat-dekat pukul 8.00 malam, dapat SMS Fida & aku balas, ‘Along kata pukul 8.15. Naik sape? Akak cm x larat sangat, hehe...’. Betul, aku memang tak larat sangat malam tadi, badan penat & mata mengantuk yang amat. Tapi duduk aje dalam kereta, letih terasa hilang sikit, mungkin berkat tengok muka kawan-kawan. Dalam kereta sempat lagi aku tanya, “Kenapa Ika tak minta tolong Syafik aje?”. Dalam kepala aku hanya terbayang adik Ika yang kurus & tinggi kalau nak dibandingkan kami bertiga. Bikash siap kata, Ika nak gantung benda, itu bermakna Fida kena jadi orang yang paling bawah sebab Bikash nak berdiri atas bahu dia, aku atas bahu Bikash & Ika atas bahu aku. Sempat lagi aku melawak, yang aku tak nak Ika pijak bahu aku sebab Ika walaupun kecil belum tentu lagi ringan.

Masuk-masuk rumah aku dah pelik tapi hanya tanya dalam hati, ‘Kenapa Airul ada kat rumah Ika?”. “Dah pasang dah dengan Syafik”. Bila Airul jawab macam tu, persoalan dalam hati aku reda, tapi persoalan lain timbul, ‘Kalau Airul dan pasang, buat apa pula kami bertiga datang? Apa fungsinya?” Tapi sebab semua letih, otak pun tak boleh nak proses apa-apa. Mata aje yang tengok Bikash & Ika berlalu dalam bilik tanpa ajak aku. Mungkin ada benda yang nak dipasang lagi, otak aku berjalan lagi. Tapi bila lama juga diaorang hilang & tak mahu pula dikata malas, aku bangun, malangnya... bilik tu berkunci. Hati berdetik lagi, ‘Mungkin ada sesuatu yang Ika nak luahkan pada Bikash’. Airul siap cakap aku mengintai tapi aku buat muka selamba dan duduk balik di tempat asal sambil tangan mula godek-godek hp, rasanya inbox aku dah banyak benar dengan SMS.

Tapi bila aku angkat muka, Ya ALLAH... cantiknya kek coklat depan mata aku dengan lilin 3 batang tapi dah terpadam. Terkejut & tak sangka bergaul jadi satu & sudahnya hanya perkataan yang tak patut disebut yang keluar dari mulut aku, tapi bukan itu makna sebenar sebab masa tu aku betul-betul terkejut & panik. Otak aku memang tak jangka yang diaorang akan buat kejutan macam tu, betul-betul aku ingat Ika perlukan bantuan kami, apalagi bila kenangkan adik dia yang nak kahwin. Dalam kepala aku fikir juga yang Ika nak suruh kita orang buat bunga telur, walaupun dah terang lagi bersuluh yang tangan kami tak seni dalam bab-bab macam tu. Huh... kenapalah aku tiba-tiba boleh jadi lurus bendul? Kalau tau, mesti aku dah pakai cantik-cantik (hahahaha). Melampau! Tapi betul, keletihan aku bagaikan dah dicabut keluar masa tu sebab terlalu terkejut.

Aku tak tahu antara Bikash, Fida, Shanika, Airul & Syafik... siapa yang punya idea nak buat kejutan ni. Hanya yang aku tahu, aku terkejut & kejutan diaorang memang menjadi sangat-sangat sampai air mata aku rasa nak menitis, cuma mujur juga aku tak jadi ratu air mata walaupun memang dah sebak sangat masa tu. Tak sangka, diaorang sudi sambut birthday aku dengan kek kegemaran aku, chocolate banana cake dari secret recipe.

Untuk diaorang berlima, ‘Tak tahu kata apa yang patut aku gunakan untuk korang berlima, tapi sungguh... terima kasih sangat atas kejutan yang memang tak ada dalam kepala aku. Korang buat aku rasa sangat gembira. Moga apa yang korang buat untuk aku, akan dibalas dengan kebaikan oleh DIA Yang Lebih Tahu. Aku sayang korang & harap persahabatan kita kekal sampai bila-bila’.

You Might Also Like

5 comments

  1. Sweet kan bila ada kawan yang ingat besday kita dan buat kejutan cenggitu hihi...mesti terkenang sepanjang zaman kan?hekhek

    Saya tak tau bila besday akak..cumanya nak ucap 'HAPPY BELATED BESDAY' la...moga dpanjangkan umur+dmurahkan rezeki oleh Allah swt...dan berbahagia sokmo ngan family,pakwe dan kengkawan =)


    Adios...

    ReplyDelete
  2. sweet! kalu letak gambar kek tu lagi sweet...ehheh (gambar tu kasi terliur skit...)

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Wow bestnye... Teringt plk time upper six dlu, kwn2 sye pon wat kejutn bufday utk sye...

    ReplyDelete
  5. Wahh.. seronoknyer.

    Patutnya tidurlah dulu. Lepas tu dikejut2kan.. Barulah namanya "kejutan" hik hik.

    ReplyDelete