- Fp JuNioR, bOlEhkAh AkU? -

By | 8:23 AM Leave a Comment
Dalam beberapa hari ni, pertanyaan tu bolak-balik dalam hati aku lepas ditimbulkan balik oleh Rehal Nuharis @ Airul. Tak tau boleh ke tak aku kembali dalam novel macam tu walaupun pada asalnya, aku memang bermula dengan novel kanak-kanak @ awal remaja. Novel Atirah itulah buah hati pengarang jantung aku yang pertama. Tempatnya terlalu istimewa dalam hati seorang Marwati Wahab @ Aleya Aneesa. Biar harga tak mahal, biar laku tak banyak, aku tetap berbangga dengannya.

Kalau ditanya pada hati, yup... aku sangat teruja nak menghasilkan novel kanak-kanak @ awal remaja sebab aku seronok tengok cover yang nampak sangat lucu. Tapi bila merenung dalam diri, aku macam tersedar sesuatu. Tersedar, aku seorang novelis yang punya cita-cita yang sangat besar, kalau boleh mahu menulis semua perkara dalam dunia, tapi bersekali dengan kemampuan yang sangat terbatas.

90-95 halaman, rasanya bukanlah terlalu sukar untuk aku sudahkan dalam masa beberapa hari jika kena dengan mood dan masa. Cumanya, tak tahu nak bermula dari mana. Kisah apa yang patut digarap walaupun kalau dihitung pada kisah semalam, zaman kanak-kanak dan remaja aku cukup dengan rempah-ratusnya. Terlalu banyak cerita yang boleh disingkap dan dibukukan. Hanya... aku harus bermula dari mana? Memang nampak mudah, tapi belum pun bermula aku seperti terasa lemas sendiri.

Tapi... biarlah lemas sekalipun, aku tetap akan cuba untuk berenang. Mujur juga aku memang pandai berenang walaupun tak adalah hebat mana. Buktinya, Atirah... inilah pembakar semangat untuk aku teruskan renangan yang mungkin sudah pun terhenti selama tujuh tahun. Kata orang kalau tak dipecahkan ruyung, mana nak dapat sagunya kan? Jadi, aku pilih pecahkan ruyung tu sebelum menikmati kepuasan dalam diri. Hendaknya, ALLAH selalu akan memberikan pertolongan.
Newer Post Older Post Home

0 comments: