- SeLaMaT hArI lAhIr SaYaNg... -

By | 9:47 AM 2 comments
3 Julai 2010, Arissa Izzayani, anak abang chik aku genap setahun. Cepatnya masa berlalu. Ingat lagi, aku dapat SMS tentang kelahiran dia masa tengah kursus ESQ. Bagi aku, jauh dalam hati aku, kelahiran dia... penuh dengan kontroversi, penuh dengan pelbagai rasa yang susah untuk digambarkan. Kenapa? Biarlah hanya menjadi rahsia peribadi yang sampai ke saat ini, susah sangat nak lupa walaupun aku dah memaafkan segala-galanya.

Selepas setahun, sekali lagi muncul perkara baru atau kontroversi baru gara-gara nak sambut atau tak sambut birthday Arissa. Macam artis budak kecil ni sebab setiap tahun ada aje kontroversi yang wujud sebab dia. Dan aku, aku yang jauh di mata tapi dekat di hati, selalu aje jadi penghubung. Ikut pening, sama macam diaorang di Johor Bahru sana. Keluarga aku, macam-macam hal.

12 Julai 2010, hari ni, Nurul Hannah, anak kak long aku genap 9 tahun. Huh... diam tak diam, adik dah genap 9 tahun hari ni. Kat mata aku, masih terbayang-bayang betapa kuatnya tangisan dia 9 tahun dulu sampai seisi rumah tak dapat tidur. Budak kecil yang kami gelar adik ini, keletahnya tak sama macam orang lain. Lainnya dia, selalu mencuit hati kami sampai kadang-kadang boleh buat kami naik darah. Paling rapat dengan mak sebab setiap kali balik kampung, dia tidur dengan mak dan abah aku. Setiap kali nak balik semula ke rumah dia, dia akan cium mak aku berkali-kali, pergi ke kereta, patah balik dan cium lagi mak aku berkali-kali.

Bila dia kata, dia selalu mengharapkan orang ikut cakap dia. Kalau tak, dia akan buat konsert sampai semua tak larat nak dengar. Sekarang dia dah besar, dah pandai bergaduh dengan aku. Dah pandai menjeling-jeling dan lebih penting daripada itu, dah pandai mengkritik aku. Kadang aku dikata begini, kadang aku dikata begitu. Bahkan, ada masa-masanya atau selalu juga, aku jadi musuh tradisi dia. Pantang tersilap, masing-masing mula nak bercakar. Hahaha... seronok apa sesekali bergaduh dengan budak-budak.

Tapi tak kisah apa kontroversinya Arissa setiap tahun, tak peduli betapa kerapnya aku bergaduh dengan adik, paling penting... jauh di dasar hati aku yang paling dalam, mereka berdua selalu ada tempat khas dalam hati aku. Sempena hari lahir mereka berdua, aku berdoa... berharap moga mereka berdua panjang umur, murah rezeki, selalu ada dalam rahmat ALLAH dan selalu jadi penyejuk di mata dan penyeri di hati kami anak-beranak.
Newer Post Older Post Home

2 comments:

  1. anak-anak.... bila kamu sudah dewasa nanti, jangan pernah lupa dengan seorang yg bernama `mak tam' ini tau...

    ReplyDelete
  2. cute... :) salam.. blog hopping.. kalau mau baca ttg Malta & other countries, jemput lompat ke blog hamba.. :)

    ReplyDelete