- CKCK -

9:46 AM

SEMALAM, akhirnya manuskrip kanak-kanak/ remaja awal hasil tangan aku bertukar tangan, penulis – editor. Sebenarnya masih tak pasti manuskrip untuk peringkat umur macam tu, selepas 7 tahun aku beralih arah, akan diterima atau tidak untuk penerbitan. Maknanya, sesuai atau tidak hanya akan tahu bila selesai proses penilaian. Segala-galanya terletak di tangan editor dan sebagai penulis aku dah pun menjalankan tugas aku, selebihnya proses seterusnya pula digerakkan editor. Ditolak atau diterima, perkara biasa dalam dunia penerbitan sebab penerbit tentu mahukan yang terbaik sebagai hasil penerbitan. Aku bukan menulis di sini sekadar menulis semata-mata, tapi aku menulis bukan hanya dari kaca mata penulis, tapi juga orang yang bekerja dalam bidang yang sama. Penerbitan!

Tapi jauh di sudut hati yang paling dalam, aku tentu mengharapkan yang terbaik setelah puas berusaha. Mana ada penulis yang menulis tapi tidak mahu melihat hasilnya. Maksudnya, dah penat tulis mestilah nak tengok jadi sebuah buku. Lagi-lagi novel kanak-kanak yang dah lama aku tak tulis dan aku pernah rasa yang aku memang tak boleh terjun balik ke novel jenis tu lepas 10 buah novel dewasa aku hasilkan. Tapi yalah, manusia memang selalu berkata tidak walaupun sebelum mencuba. Bukan hanya aku, tapi pasti ramai yang ada di luar sana juga mengalaminya.

CKCK, mungkin hanya kisah biasa, kisah yang sering berlaku pada kita yang punya adik-beradik, apalagi yang ramai adik-beradik macam aku (6 orang). Kita selalu merasakan betapa orang lain lebih baik daripada adik-beradik kita sampai-sampai kita sering bertikam lidah sesama sendiri. Tidak cukup hanya bertikam lidah, kita akan mula bertarik-tarik rambut, tumbuk-menumbuk, sepak-menyepak dan banyak lagi. Ini kenyataan yang berlaku pada aku, walaupun tak adalah sampai tarik-tarik rambut. Cuma ada aktiviti baling-membaling dan sudahnya dahi KAK LONG bertelur kena baling dengan bola takraw, lepas tu aku lari lintang-pukang sembunyi rumah JAJA (sepupu merangkap kawan).. Tapi malamnya, aku dapat hadiah cubitan daripada KAK LONG. Kejamkan kakak aku?

Dan yang buat aku ingat sampai hari ni, KAK LONG selalu kata, “Oh... kalau dengan kawan dia, mati badan pun tak apa! Kalau adik-beradik sendiri...” Dulu.... bila KAK LONG cakap macam tu, aku mencebik mengejek dia. Tapi bila dah sedewasa ni, tengok gelagat anak-anak buah aku, aku makin faham. Betul... apa yang KAK LONG kata memang langsung tak salah. Macam sesuatu yang universal sebab terjadi pada semua, baik dulu baik sekarang. Kali ni pula giliran aku yang ulang apa yang KAK LONG pernah kata pada aku dulu setiap kali anak-anak buah aku berhentam sesama sendiri.

Untuk itu, aku berharap... sangat berharap CKCK, kalau ditakdirkan sesuai diterbitkan, akan dapat memberi pengajaran pada kanak-kanak/ remaja awal betapa pentingnya hubungan adik-beradik. Bertikam lidah, bergaduh... sesekali memang boleh kerana itu memang bunga-bunga dalam perhubungan. Tapi... macam mana teruk pun, jangan sampai tak bertegur sapa sesama sendiri kerana darah yang mengalir dalam tubuh tetap sama, datang dari akar yang satu. Lagipun, dalam Islam... tak bertegur sapa lebih daripada 3 hari berdosa tau! Apa pun, moga semua kanak-kanak dan remaja yang ada dalam dunia ni yang baru nak mengenal erti hidup selalu diberkati hendaknya.

You Might Also Like

1 comments

  1. tahniah! menghasilkan novel kanak-kanak bukannya mudah dan menyiapkan manuskrip sudah satu kejayaan besar walau pun belum diterbitkan lagi.

    ReplyDelete