- DaH bOlEh NyAnYi Ni! -

MINGGU lepas, hari Rabu, aku masih termanggu-manggu mencari arah, sekejap ke kanan, sekejap ke kiri. Tapi sampai melewati sehari suntuk, otak terasa beku. Dalam masa yang sama jari tetap juga ketuk keyboard bersungguh-sungguh masa rehat. Cumanya, cukup 2 bab, jari dah tak nak berkerjasama lagi, terus terhenti sebab hati masih bolak-balik bertanya, ‘Boleh ke macam ni? Ke nak ubah macam tu? Tapi kenapa macam tak kena pula? Ada kurang kat mana ya?’

Dan sudahnya, aku berpaling ke lain. Mencari-cari sesuatu yang lain, tapi yang jelas dalam bayangan hanya dua wajah yang ada masa-masanya senyum, ada masa-masanya ketawa dan selalu sangat bermasam muka sesama sendiri. Dua wajah yang selalu aje menarik perhatian orang dewasa seperti aku. Nurul Husna, Nurul Hannah… akhirnya! Jadi… sekali lagi jari-jemari yang dah begitu banyak berjasa pada aku mula berjasa lagi pada malamnya, berjalan dan bergerak seperti yang diarahkan otak walau dalam keadaan mood yang turun naik.

Betul kata orang, mood memang tak boleh dipaksa. Kadang-kadang, dalam pada suka pun tak ada yang mampu ditaip. Kadang-kadang dalam keadaan sedih, berhelai-helai halaman dapat disudahkan. Tapi yang lebih sakit hati, buka komputer, duduk elok-elok, tarik keyboard rapat ke sisi, lepas tu terkelip-kelip pandang skrin tanpa buat apa-apa. Sebabnya, mood yang pada awalnya begitu berkobar-kobar tiba-tiba aje sembunyi. Memamg Khamis, Jumaat, Sabtu & Ahad yang sia-sia! Mungkin mood tu merajuk sebab tak dapat ikut kawan-kawan aku pergi Genting Highlands. Tapi menjelang Isnin, mood kembali okey, mungkin berkat pesanan aku pada Airul @ Rehal Nuharis supaya bawa mood malas aku ikut dia pergi Genting Highlands dan lepas tu tinggalkan di atas sana. Tapi soalnya, dia bawa ke mood malas aku tu? ;-)

Dan semalam, masih hari Rabu, masa rehat juga, manuskrip kanak-kanak berjumlah 95 halaman yang berjaya mengucar-ngacirkan hidup aku sejak minggu lepas, akhirnya bertemu dengan titik akhir. Huh… dah boleh nyanyi dengan riang ni! Sebabnya, janji untuk tahun ni dah lunas. Terima kasih pada DIA yang selalu ada. Harap segala-galanya berjalan lancar dan selepas ni, aku kena balik ke tempat asal sebab aku tak mahu jadi kacang lupakan kulit. Harap semuanya akan jadi mudah!

No comments:

Post a Comment