- AkHiRnYa Di TaNgAn! -

10:02 AM

BAGI seorang penulis, rasanya tak ada apa yang lebih manis selain daripada melihat manuskrip yang ditulis siap dalam bentuk senaskhah novel. Itu jugalah yang aku rasa bila tengok MMS Bikash yang kat dalamnya ada gambar Airul pegang novel TANPAMU AKU RINDU. Terus hilang ngantuk yang aku rasa, apalagi tajuk MMS tu yang bertulis, ‘Cemburu Itu Tidak Baik Untuk Kesihatan’, sangat mengujakan. Dan memang pun aku cemburu sebab aku sendiri belum tengok tapi diaorang bertiga, termasuk Fida sengaja buat aku rasa terbakar bila hantar gambar tu. Jahatnya kawan-kawan aku, tapi... macam aku kata semalam, diaorang jahat paling comel yang pernah aku jumpa.

TANPAMU AKU RINDU... syukur pada DIA bila penat lelah selama beberapa bulan dalam menyiapkan TAR, akhirnya berbalas juga. Macam novel-novel sebelum ini, aku masih dan akan tetap berharap novel kali ni diterima. Kalau pun masih ada yang kurang, aku akan berusaha pada masa-masa akan datang untuk memperbaikinya. Hanya yang pasti, nak memuaskan hati semua orang sebenarnya tak semudah yang disangka. Mahu atau tak, mesti ada yang menerima dan menolak, mesti ada yang suka dan tidak. Itu lumrah yang dah lama aku terima walau ada masa-masanya aku terlupa.

Dan antara AKU MILIKMU, SEMUSIM RINDU, KASIH ANTARA KITA, JANJIKU BERSAMAMU, SEGALANYA UNTUKMU, HANYA DIA TAHU, AKU MAHU KAMU, BERTAKHTA DI HATI DAN UNTUKMU SAYANG dengan TANPAMU AKU RINDU, novel kali ini yang paling singkat pernah aku hasilkan. Hanya 3 bulan termasuk tempoh aku bermalas-malasan, tak ada mood dan gangguan-gangguan lain yang sewaktu dengannya. Satu rekod bagi diri aku dan secara tak langsung aku berjaya cabar diri sendiri. Masa akan datang aku tak janji boleh buat sesingkat itu, tapi aku tetap gembira sebab berjaya juga menyudahkan TAR secepat itu walaupun aku tak ada buat apa-apa target masa mula buat. Sebenarnya setiap kali buat novel, target aku hanya satu, mahu novel yang aku hasilkan diterima dan mampu memberikan pengajaran kepada pembaca walaupun nilai pengajaran itu mungkin hanya sebesar zarah. Kata orang biar kecil daripada langsung tak ada apa-apa. Ataupun, nampak besar sedangkan sebenarnya langsung tak memberi apa-apa makna.

Apa pun, kalau masih ada yang hendak memberi komen atau pandangan supaya aku dapat terus bergerak ke depan, depan dan depan, bukannya ke belakang, belakang dan terus belakang, boleh hantar kat email ni, aleyaaneesa@yahoo.com.my. Tapi kalau boleh, biarlah komen atau kritikan yang membina, bertujuan untuk memperbaiki lagi mutu tulisan aku sebab sampai ke tahap ini, aku masih dalam proses belajar dan rasanya akan terus belajar sampai bila-bila. Segala sokongan yang diberikan selama ini, Hanya DIA Tahu... aku sangat menghargainya dan aku akan lebih menghargainya lagi kalau sokongan itu akan berterusan.

Di kesempatan ini juga, aku nak ucapkan SELAMAT MENYAMBUT RAMADAN AL-MUBARAK UNTUK SEMUA YANG ADA DI MUKA BUMI BERTUAH INI.

Sekian...

You Might Also Like

2 comments

  1. Wahhh dah kuar buku baru ek...tak sabar nak gi cari kat kedai nih hihi =D

    ReplyDelete
  2. Sdr Marwati: Tahniah untuk penerbitannya. Saya cemburu dengan kerajinan Sdr.

    MARSLI N.O

    ReplyDelete