- MeLaKa LaGi! -

Kalau ada satu negeri yang tak pernah jemu dilawati di Malaysia, bagi aku... Melaka. Kalau tak, takkanlah aku sudi berkejar balik ke Johor Bahru semata-mata nak menyibuk ikut keluarga aku ke sana sebelum bulan puasa hujung minggu lepas. Kalau nak ikutkan, aku tak perlu ikut sebab jumlah aku ke Melaka dah tak terhitung dengan jari. Tapi aku tetap nak pergi sebab aku rasa nak pergi. Melaka yang kaya dengan sejarah tak pernah tak menarik perhatian aku, walaupun setiap kali pergi tetap tempat yang sama aku pergi. Bahkan, masih juga tengok perkara yang sama.

Cuma kali ni aku rasa tak puas, mungkin sebab pergi dengan keluarga besar maka kami sering saja terkejar-kejar sebab masa yang jadi raja. Lepas ni nak pergi dengan keluarga kecil pula sebab dengan keluarga kecil, rasanya lebih bebas dan masa mungkin hanya jadi permaisuri yang jatuh di tempat kedua. Lagipun lebih bebas memilih hendak ke mana dulu dan mana akhir, tak perlu ikut jadual orang. Hanya perlu kata sepakat dan selebihnya, “Jom... kita gerak sekarang!”

Apa pun, kalau untuk cuci minda dan mata yang dah selalu sesak dengan rutin harian, aku tetap selesa dengan percutian satu hari tu sebab tiga tempat kami pergi. Ada umur, ada rezeki... aku pasti akan ke sana lagi, ke tempat yang sama.
















1 comment: