..

Pages

March 13, 2012

- CINTA BUAT EMELDA [KASIH ANTARA KITA], AKHIRNYA PASTI... -



Saya tak pasti sebenarnya berapa orang yang menunggu drama yang diadaptasi daripada novel KASIH ANTARA KITA [KAK] ni. Tapi saya tetap nak bagi tahu yang drama CINTA BUAT EMELDA [CBE] ni, kalau tak ada aral di saat-saat akhir [fitrah manusia, memang selalu pandai merancang sedangkan ada DIA sebagai perancang utama], akan ditayangkan pada 26 MAC 2012 PUKUL 7.00-8.00 MALAM. Ya, ya... saya tau memang ditayangkan pada waktu maghrib, tapi... kuasa memilih masa bukannya ada di tangan saya. Jadi, bagi yang tak dapat tengok pada waktu tu, mungkin kawan-kawan boleh melayari internet, pasti ada nanti, sama macam drama-drama yang lain.

Drama ni ada 24 episod. Apa yang terkandung dalam setiap episod, tak dapat saya jawab. Tapi saya akui memang ada pengurangan dan penambahan yang dibuat. Atas alasan apa, tentu aje mereka yang terlibat dalam drama CBE tu lebih tahu sebab itu bidang mereka, bukan bidang saya. Sebagai penulis, saya hanya mengharapkan yang terbaik untuk CBE dan untuk KAK juga. Saya tahu, drama dan novel memang datang daripada akar yang sama, tapi... cabangnya berbeza. Jadinya, kalau ada yang tak sama, harap yang pernah membaca KAK faham, ;-)

Di bawah ni, saya sertakan sedikit sebanyak tentang KAK. Pada yang mungkin terlupa jalan ceritanya, mungkin dapat ingat balik lepas baca N3 ni. Dan saya sendiri, sebenarnya... ikut sama menghadamkan KAK yang dah berusia 6 tahun sebab nak tengok apa kelainan yang terdapat dalam CBE [sebenarnya kalau tak baca pun, saya ingat lagi sebab saya tak dapat lupa kalau pun saya terasa nak lupa]. Hem... dah boleh masuk tadika ni. Hahaha, ;-)

“Emelda sama sekali tidak menduga ketentuan takdir yang sudah tertulis dalam hidupnya. Namun dia rela dengan setiap ujian yang datang. Lantaran itu, dia rela berkorban untuk meringankan derita yang ditanggung oleh kakaknya, Emira.

Atas rasa tanggungjawab, akhirnya dia rela menjadi isteri Aril Fatah. Perkahwinan tanpa cinta ini demi kebaikan anaknya, Dania. Dia tahu, suatu hari nanti bila kebenaran terbongkar, dia akan karam sendiri menanggung semua musibah.

Dalam waktu yang sama, Aril Fatah pula memikirkan kata-kata tulis Hakimi yang lebih kepada cabaran. Kalau benar dia sayangkan Emelda, dia mesti berusaha untuk mendapatkan cinta isterinya itu.”