- TERUS CINTAI AKU, GEMENTAR MASIH TAK HILANG -

11:02 PM

Alhamdulillah... syukur tak terhingga pada ALLAH yang telah mencipta seluruh langit dan bumi, bila akhirnya dengan jari-jemari saya yang tak runcing ni [gemuk-gemuk dan pendek-pendek, serupa cawan], dapat juga saya pegang novel TERUS CINTAI AKU [TCA], novel ke-9 saya pada hari Sabtu, 17 Mac 2012 bertempat di MPH Subang Parade. Sangat detail ya maklumat yang diberi, kan? Macam jawapan nak jawab exam, sedangkan masa jawab exam betul-betul, jawapan yang diberikan sering kali aje ke laut jadinya. Contohnya boleh dilihat pada hari Isnin yang lalu. Exam apa, tak perlulah disebut-sebut di sini sebab tak ada kepentingan langsung.

Novel ke-9 dalam masa 9 tahun [dengan Alaf 21]. Aduh, tiba-tiba rasa emolah pulak! Diam tak diam, dah 9 tahun saya masuk ke dalam dunia penulisan yang sangat saya suka ni. Satu dunia yang kadang-kadang mampu buat saya ketawa, kadang-kadang pula boleh buat air mata saya titis ke pipi. Satu dunia yang ada masa-masanya, buat saya rasa suka sepanjang hari, ada masa-masanya pula buat saya rasa duka sampai menjangkau beberapa hari.

Ya, memang saya sangat-sangat-sangat sukakan dunia penulisan ni sebab saya dan penulisan [novel] sangat serasi bila digandingkan bersama [macam cincin dengan permata kot, ewah]. Tapi... dalam pada suka, macam-macam perkara, rasa dan kejadian yang terpaksa saya tempuh. Kadang saya TERASA ada di atas, kadang saya MEMANG PUN berada di bawah [bukan rasa lagi]. Tapi saya tetap juga bangkit bila rasa perih dan pedih seakan-akan menjauh. Saya tetap percaya bahawa seiring dengan masa, luka dan kesakitan pasti akan sembuh. Masa bagi saya adalah penawar paling mujarab untuk kesakitan yang melibatkan hati.

Saya tak tahu apa yang orang lain rasa. Tapi bagi saya, untuk masuk dalam dunia penulisan hari ini, kena kuat dari segi mental dan fizikal. Dari segi fizikal, sebab kita memerlukan masa yang panjang [berbulan-bulan] untuk menyudahkan sesebuah manuskrip, maka kita perlukan kesihatan dan kekuatan. Dari segi mental pula, kita perlukan ketenangan dan kedamaian supaya proses penulisan tu berjalan dengan lancar. Kalau saya, rosak mood saya maka rosaklah keinginan saya nak menulis pada ketika itu. Tak bagus sebenarnya kalau bekerja dengan mood, tapi itulah kelemahan saya dan saya percaya setiap orang ada kelebihan dan kekurangan tersendiri.

Kalau ada yang bertanya pada saya TCA mengisahkan tentang apa, saya terus terang tak tahu nak bercerita macam mana sebab saya segan walaupun semua yang berlaku dalam TCA datangnya daripada saya sendiri. Entahlah, memang dari dulu sampai sekarang saya tak reti nak memberitahu pada orang apa yang saya tulis. Bahkan, nak menyebut tajuk novel saya pun kadang-kadang lidah rasa terbelit. Bukannya tak pandai menyebut, tapi rasa malu lebih menekan. Dan lagi, yang paling saya tak gemar bila orang memperkenalkan saya sebagai penulis sedangkan orang yang diberitahu tak mahu pun tahu. Pelik tak? Tapi memang saya sangat tak gemar, kecuali pada yang mahu tahu.

Apa pun, untuk yang sudah mendapatkan TCA, sudah membaca TCA atau sudah mendapatkan TCA tapi belum berkesempatan membacanya, terima kasih sebesar dunia. Untuk yang belum mendapatkan TCA dan bakal mendapatkan TCA, selamat membaca dan semoga TCA tak menghampakan kalian. Selepas baca, kawan-kawan boleh hantar komen diemail supaya saya boleh membaiki mutu penulisan saya pada masa akan datang. Tapi kalau boleh, biarlah komen yang berhemah sebab kita sama-sama manusia yang tentunya ada hati dan perasaan. Semoga kita semua diberkati dan semoga pertolongan DIA tak pernah kurang, ;-)

You Might Also Like

0 comments