-Berakhirnya Majlis Kecil-

9:36 AM

Majlis Wacana Intelektual bertajuk “Manusia, Peristiwa, Idea dan Penghasilan Karya Besar” yang dibentangkan oleh Hatta Azad Khan, yang dibuat oleh bahagian aku, Bahagian Penerbitan Sastera, dah pun selesai semalam tanpa ada masalah yang besar-besar. Terharu bercampur takut juga sebenarnya malam tadi. Terharu, sebab majlis itu hanya majlis kecil yang dijangkakan audiensnya hanya sekitar 30-40 orang, tapi yang datang hampir 70 orang. Dan, boleh dikatakan nama-nama besar dalam dunia sastera tanah air hadir, seperti Dato’ (Dr.) A. Samad Said, Dato’ Dr. Anwar Ridhwan, Dato’ Mansur Abdullah, Dr. Lim Swee Tin, Malim Ghozali PK, A. Ghaffar Ibrahim, Othman Haji Zainuddin, dan ramai lagi yang tak tertulis nama mereka. Lebih terharu lagi bila Kak Lina (Norzailina Nordin) dan Kak Ila (Ramlah Rashid) turut datang. Tapi yang takutnya, bila tengok ramai yang datang sedangkan tempat dan makanan agak terhad. Mujur juga semuanya berjalan dengan lancar.

Hari ni rasa lega, walaupun sebelum majlis bermula ada satu rasa dalam diri. Hari ni, juga masa aku tengah menaip, bos sampai dan terus ucapkan terima kasih pada aku sebab datang malam tadi atau dalam erti kata lain, sanggup korbankan masa untuk bahagian. Nyaris-nyaris aku pengsan sebab terharu, padahal bukan baru pertama kali dengar dia ucap terima kasih. Selalu, setiap kali selesai majlis. Orang di bahagian tak ramai, kalau bukan kami yang sudi tolong, siapa lagi yang nak menolong. Dan hari ni juga, aku rasa nak gelak besar dengar apa yang Shuk cakap pada Diana, sebabnya... aku, Diana dan mungkin juga Nadia dah lama tahu dan rasa apa yang Shuk baru rasa. Apa pun, syukurlah majlis kecil tu dah berakhir. Cuma aku tertanya-tanya sendiri, lepas ni majlis apa pula yang bahagian aku kena buat. Teringatkan seorang kawan, masak lemak cili padilah aku, Diana, Shuk, Nadia, Din dan Kak Yan. Tapi soalnya, siapa kami kan?


You Might Also Like

0 comments