-TUHAN...-

Hari ni... rasa nak nangis. Nak nangis kuat-kuat sampai banjir bumi ni, kalau boleh. Nak nangis air mata darah banyak-banyak sampai kering semua darah yang ada dalam badan, kalau boleh. Nak nangis tak henti-henti sampai, masa yang berhenti berjalan, kalau boleh. Nak nangis sampai tak larat nak nangis, biar aku lupa terus bagaimana cara menangis lepas ni, kalau boleh. Nak nangis... nak nangis... dan nak nangis... bagi menterjemahkan semua yang ada di hati, saat ini. Tapi, kenapa ketika ini?

Rasa tak percaya dan tak nak percaya, tapi yang berlaku tetap juga dah berlaku. Nangis sampai banjir pun, nangis sampai keluar air mata darah pun, nangis tak henti-henti pun, nangis sampai tak larat pun, tak ada apa yang boleh dibuat lagi. Cuma boleh rasa kesal, kesal, kesal dan kesal yang tak ada penghujung dan tak akan ada penghujung sampai bila-bila. Inikah yang dinamakan dugaan? Ya ALLAH... pertama kali, dalam seumur hidup ini, ujian-MU terasa sangat menyakitkan...

12 comments:

  1. Sis,
    walau apapun yg sedang dialami, harap awk sabar banyak2 ye...

    ReplyDelete
  2. pasal apa ni awak? sabar byk2 ya..setiap dugaan ada hikmahya. DIA sedangu menduga iman kita...moga awk kuat n tabah...ada kwn2 di belakang awk..

    ReplyDelete
  3. dugaan..ia tetap datang tanpa diundang...x nak pergi jika disuruh pergi..

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. ~Salam, ukhti.

    La yukallifullahu nafsan illa wus'aha.

    Tidaklah Allah menguji seseorang itu, melainkan dengan kemampuannya..

    Sabarlah.
    Allah nak bagi pahala free tu.
    Insya Allah.

    (",)

    Wallahu'alam.

    ReplyDelete
  6. salam akak,
    npe lak ni akak? smlm ceria jer...

    ReplyDelete
  7. percayalah..
    setiap ujian pasti disertakan kemudahan..
    semakin byk ujian..
    semakin kuat iman kita..
    InsyaAllah

    ReplyDelete
  8. Menangislah aleya kalau itu yang aleya mahu..iakan memenangkan hatimu..walau apa pun ujian yang allah datangkan pasti ada sebabnya..liza pernah juga menempuh ujian yang berat..apa yang mampu ku buat ku menangis dalam setahun jika hati ku teringat kan suami ku menangis sentiasa menagis disaat liza dipisahkan dgan suami perpisahan tanpa kami rela walaupun untuk semantara..ku banyak berdoa dan bersujud minta bantuan allah..akhirnya kami bertemu kembali dengan izin allah..tulah ujian yg berat liza tanggung begitu juga suami..kami sentiasa menangis..itulah yg mampu kami buat..

    ReplyDelete
  9. nape kak?sabar la kak..
    ALLAH takkan menduga hambaNYA kalau hambaNYA tak mampu kan...

    ReplyDelete
  10. Sabarlah Aleya..

    Domkianlah lumrahnya hidup manusia di dunia ini, ada gumbira, sedih, suka, duka, lara dan ceria.

    Hakikatnya, bumi mana yg tidak ditimpa hujan, langit mana yg tidak ditutupi awan, Laut mana yang tidak bergelora malah restoren mamak mana yg tak ada roti pratanya. ( hik hik )

    Segala yang terjadi dalam hidup ada jalan penyelesaiannya. Tinggal perlu mencari dan berfikir barang seketika.

    Lagi pun... awak sudah cukup “prolifik” untuk menanganinya. Semoga terus tabah.


    (Yg turut menangis bersama.. waaaa , waaaa , waaaa, hu huu )

    ReplyDelete
  11. kak azie-insya-Allah... kte tetap akan sabar. ujian Allah tak mengenal hamba-NYA...

    anonymous-terima kasih, terima kasih sangat2... mujur sy ada kawan2 yg baik...

    NoRT-ya, akak setuju dengan apa yang NoRT katakan tu. tapi sebagai manusia biasa, ada masa-masanya kte macam hilang punca kan?

    mie-ada problem sikit. hem... dugaan ALLAH mie...

    maryam kamal-salam... terima kasih atas kata-kata itu...

    rehal nuharis-salam airul. sebenarnya n3 tu akak tulis sebelum kte jumpa kt sogo...tp akak kan pandai berlakon. cuma cuak gak masa fieda tanya, nape mata merah. akak cakap kena ujan... hehehe...

    nagee magees-ya, makin banyak ujian didatangkan, makin kuat iman kte. sy percaya...

    liza-terima kasih sudi menjengah pada saat mcm ni. sy sangat menghargainya. nak menangis, dah tak tertangis lagi. tp sy reda, tak ada manusia yang lepas daripada ujian ALLAH...

    ezan-terima kasih, terima kasih sangat...

    mersik-bkn semua benda kte mampu tangani dan hadapi macam baca abc... ada perkara yang kte perlu fikir lebih mendalam utuk cari jalan penyelesaian. apa pun, tq ye...

    ReplyDelete