-Catatan Perjalanan (1)-

By | 3:02 PM 2 comments
Jumaat, 7 Ogos 2009, seperti yang dirancang, aku, Bikash, Shanika, Fieda, Airul dan Ana bertolak ke Tapah, rumah Fieda dalam pukul 6.00 lebih. Bikash, Fieda dan Ana, naik satu kereta. Aku dan Airul pula naik kereta Shanika. Itu pun dah terlambat daripada waktu yang dijanjikan sebab aku balik agak lambat. Sebenarnya aku dah cuba balik dalam waktu yang secepat mungkin, tapi manusia macam aku, biasanya hanya mampu merancang, sedangakan yang menentukan hanya ALLAH semata-mata. Apa pun, kami selamat sampai di rumah Fieda, sebenarnya kedai makan orang tua Fieda dalam masa yang dijangkakan.

Mulanya, rasa agak malu-malu juga walaupun itu bukannya pertama kali aku jumpa dengan orang tua Fieda. Ya, dewi (mak fieda) dan babah memang sangat baik. Berada di rumah mereka, terasa seperti berada di rumah sendiri. Layanan mereka memang buat aku rasa terharu. Tapi kesian dewi sebab aku cuma boleh nyanyikan dia lagu 'Dewi' sikit aje sebab aku tak hafal seni kata lagu tu. Tapi aku dah gantikan dengan lagu kanak-kanak yang aku tak tahu tajuknya apa (belajar dari anak buah aku), lagu tu aku dah nyanyikan dari A-Z. Tapi nampaknya, Airul dan Ana yang lebih berminat dengan lagu tu, aku tengok diaorg macam tengah hafal lagu tu.

Shanika, aku, Ana, Bikash dan Fieda - masing-masing, agak penat sebab baru balik kerja. Tapi tak kisahlah, yang penting... kami semua memang sangat menikmati suasana di kedai makan milik keluarga Fieda.

Aku - duduk depan ikan, ayam dan jagung... tapi, aku langsung tak pegang kipas. Ana dan Airul yang kelihatan macam bercita-cita nak meniaga kat pasar malam.

Aku dan Bikash - antara aku dan dia... terasa macam tak banyak beza. Kami mempunyai ketidakpandaian yang sama.

Shanika - jika dilihat pada jari... rasanya, memanglah dia rock habis. Tapi, sori mek... aku tertidur sakan masa balik malam tadi. Penat macam aku pulak yang memandu. Mujur juga ada Fieda temankan kau.

Airul, Ana dan Bikash - Airul macam pakai tanduk kerbau, Ana dan Bikash... seronok jadi tukang tengok.

Ayam - ayam oh ayam... akhirnya, sebab dah agak lewat, ada sebahagian ayam yang terpaksa digoreng atas kuali.



Apa pun, terima kasih sangat pada dewi, Babah dan Fieda yang sudi bawa kami ke rumah diaorang, harapnya... satu hari nanti kami akan sampai lagi ke sana. Untuk dewi, tunggu...

Newer Post Older Post Home

2 comments:

  1. salam kak,
    nampaknya akak tetap jadi org pertama yg post sume bende alah ni hehehe...

    ReplyDelete
  2. salam fieda... jd orang pertama sb x berape sibuk... hehehe...

    ReplyDelete