- ChA cHiK -

January 28, 2011

Dah hampir sebulan lepas siapkan TCA, saya langsung tak menulis. TCA tu apa? Alahai... biarlah rahsia dulu sebab saya malas nak heboh hal-hal yang belum pasti. Biarlah rahsia? Hem... dah macam lagu Siti Nurhaliza kan? Tapi... kalau tak ada lagu tu pun, perkataan tu tetap digunakan juga kan dalam Malaysia ni? Jadi, hari ni saya pun nak gunakan dua perkataan tu. Hanya yang pasti, TCA tu judul manuskrip yang paling baru saya siapkan.

Sejujurnya, bukannya tak mahu menulis, tapi mood menulis tiba-tiba stuck tak mahu bergerak walaupun keinginan nak menulis mengebu-gebu dalam diri. Ceh... ayat, hampeh! Mungkin... saya tegaskan sekali lagi, mungkin... mood saya hilang gara-gara siap aje TDS, saya terus buat TCA tanpa ada rehat walaupun sehari. Siap yang bermaksud siap tulis dan edit sendiri, bukan editor. TDC pulak dah, apa tu? Hem... dah tentu juga manuskrip novel. Tak tahu angin apa merasuk, memang hujung tahun lepas saya excited gila menulis. Masa yang saya target betul-betul dapat saya capai. Syukur!

Antara TDS dan TCA, TDS siap dulu. Tapi draf untuk TCA lebih dulu saya buat. Kalau tak silap saya lebih enam tahu dulu, seangkatan dengan novel Semusim Rindu, Kasih Antara Kita, Janjiku Bersamamu dan Segalanya Untukmu. Hanya rezeki 4 novel tu terbit dulu. Malah, Hanya DIA Tahu, Aku Mahu Kamu dan Tanpamu Aku Rindu, selamba aje memintas TCA tu, sikit pun tak rasa simpati. Tapi, bukan saya ke yang sengaja membuat pintasan tu? Memang saya pun, tapi bukannya suka-suka. Sebagai penulis, saya tak meletakkan apa-apa syarat pada dunia penulisan saya. Saya penulis yang meletakkan seluruh kepercayaan pada mood. Kalau mood mahu menulis kisah lain, maka kisah yang sedang ditangani akan saya tolak. Bukan tolak untuk selama-lamanya, tapi tolak untuk beberapa waktu sehingga mood kembali semula.

Bagi saya, saya tak akan memaksa diri kerana saya percaya paksaan yang saya buat atas diri saya pada akhirnya hanya akan membuatkan saya tidak puas hati pada diri sendiri. Apalagi saya memang terkenal dengan sikap, ‘Tolong jangan paksa saya!’. Hanya ayat tu tak tertulis di dahi. Kalau ditulis pasti akan mengambil ruang yang luas sehingga dahi yang kecil ni tak muat. Apa? Boleh guna tulisan kecil? Kalau font bersaiz kecil, bimbang orang tidak melihat, maka saya akan terus dipaksa. Lagipun mana dulu dan mana kemudian, siapa yang hendak kisah kan? Tak ada pun yang peduli.

Berbalik pada Cha dan Chik seperti tajuk N3 di atas. Cha merujuk pada Abang Cha (besar) dan Chik pula merujuk pada Abang Chik (kecik). Cha d Chik sebenarnya judul untuk manuskrip kanak-kanak yang sedang saya tangani. Itu pun kalau judul itu diterima kelak. Tapi saya benar-benar berharap. Hanya yang menjadi masalah, bila manuskrip CC tu sangkut, gagal untuk saya kembangkan. Tak tahu mana silap, hanya ada dua bab setakat ini sedangkan drafnya sudah selesai untuk 3 siri. Ada hari-harinya jari-jemari tak runcing ni bergerak-gerak di keyboard, tapi tetap juga tak boleh. Alahai... sindrom malas nampaknya sudah kembali menghantui saya. Hendaknya, tolonglah ya Cik M supaya tak terlalu lama bermastautin dalam tubuh saya, lebih-lebih lagi di minda dan hati. Saya mahu menyudahkan CC secepat mungkin. Kalau tak untuk 3 siri sekali gus, cukuplah 1 dulu. Dua lagi akan saya sudahkan mengikut kesesuaian masa.

- Yang besar Danish Hakim dan yang kecik tu pula Mohammad Aqqif Najmie. Mereka berdualah yang bakal menggerakkan Cha Chik -

Macam Cubit Kanan Cubit Kiri, Cha Chik juga akan saya garapkan menggunakan nama anak-anak saudara saya, Danish Hakim dan Mohammad Aqqif Najmie. Untuk watak Cha, saya letakkan Danish sebab Danish memang besar dan yang kurus dan kecik tentu saja merujuk pada Aqqif. Kalau CKCK, memang 70% menggambarkan Nurul Husna dan Nurul Hannah, CC pula kecuali bentuk fizikal, hanya rekaan semata-mata kerana saya tak tahu meramal masa depan. Tapi walaupun hanya rekaan, saya berharap suatu hari nanti bila remaja dan dewasa menjemput dua buah hati pengarang jantung saya tu, mereka benar-benar akan jadi seperti watak-watak yang bakal saya garapkan nanti. Dan semoga anak-anak di seluruh dunia, selalu berada dalam lindungan ALLAH. Hendaknya, cepatlah mood saya kembali datang, saya excited mahu menyudahkan CC tu, ;-)

- Yang berbaju pink tu, Nurul Hannah dan yang ditanam dalam pasir tu pula Nurul Husna. Mereka berdualah yang mewarnakan perjalanan cerita CKCK -

1 comment:

  1. dah mula rancak menulis di sini, tak lama lagi datanglah mood menulis CC tu pulak...insyaAllah..

    ReplyDelete