- KaTaNyA... sUdAh PeNuH! -

January 9, 2012

Salam dan Selamat Hari Isnin kawan-kawan! Diam tak diam, hari Isnin tiba juga dan mahu tak mahu, kita dah pun berada di angka ke-9 di bulan Januari untuk tahun 2012. Cepat aje kan masa bergerak meninggalkan kita? Diam-diam menjalani bulan Januari, kemudian sedar-sedar kita dah pun berada di bulan Disember, penghujung bagi setiap tahun dan tahu-tahu 2013 menyapa dengan kata ‘Hai semua!’

Dan Isnin... saya percaya bukan hanya saya aje yang selalu rasa berat hati mengenangkan hari Isnin bakal tiba dan bila Isnin bebar-benar tiba, bukan lagi rasa berat hati yang muncul tapi berat segala-galanya sampai nak melangkah pun macam dah tak larat benar. Bukanlah atas sebab apa-apa sangat. Cuma lepas dua hari bercuti di hujung minggu, mood nak naik kerja semula selalu hilang tertinggal di depan skrin TV atau berbungkus dalam selimut tebal atas katil, atau juga... terkaku kat meja makan.

Okey, saya tinggalkan soal mood yang memang tak menentu ni. Yang nak saya sebutkan sekarang ni tentang FACEBOOK [FB] atau dalam bahasa kita yang tercinta ni, Cinta Muka Buku. Eh... bukan Cinta Muka Buku [teringat Najwa Latif yang comel itu], tapi laman sosial Muka Buku.

Saya tak tahu bila tarikh sebenar FB wujud sebab tarikh tu tak masuk dalam exam dan saya sendiri pun dah lama tak ambil exam. Kali terakhir mungkin 5 tahun lalu untuk pengesahan jawatan. Selepas tu tak ada lagi dan itu bermakna saya tak naik-naik pangkat lagi [Dalam hati tertanya-tanya, bilalah nak naik pangkat ni?]. Lagipun tarik tersebut bukan tarikh penting dalam hidup saya, makan tak perlu diingat-ingat memandangkan otak saya sendiri ada masa-masanya sangat tepu sampaikan perkara-perkara yang penting pun saya abaikan begitu-begitu aje.

Saya ada akaun FB, seingat saya pada tahun 2008. Saya buka akaun tu atas sebab gatal-gatal tangan tanpa ada tujuan yang pasti. Bagi saya, orang ada... saya pun nak ada juga. Sama macam akaun Twitter yang baru beberapa bulan lepas saya buat dan lepas tu saya jarang-jarang tengok sebab tak tahu apa yang nak ditulis di situ. Tapi lepas buat akaun FB tu, saya tak masuk-masuk sebab saya malas. Hanya setahun lepas tu saya masuk balik sebab kawan saya kata, “Nak tengok gambar ‘jalan-jalan menghabiskan duit’ di Pulau Mabul & Sipadan, tengok di FB dia”. Mahu tak mahu, saya pun masuk juga dan selepas itu FB saya mula aktif melebihi saya aktif dalam sukan.

Bermula hari tu juga saya mula conteng-menconteng status di FB tu. Ada masa-masanya, status saya gembira, ada masa-masanya sedih dan tak kurang juga ada ketika-ketikanya marah. Tapi... marah saya marah terkawal okey! Tak ada maki-hamun, tak ada sindir-sindiran pedas walaupun sebagai manusia biasa memang ada juga rasa-rasa nak memaki-hamun bila hati tengah marah, marah yang membara. Cumanya... saya tak luahkan sebab saya tahu apa yang tertulis sebenarnya itulah cerminan diri saya. Saya tak mahu orang kenal saya hanya dengan status-status yang kurang elok begitu. Kalau orang kenal saya, biarlah bukan dengan sisi gelap walaupun saya akui sebagai manusia biasa, saya memang ada kekurangan dan kelemahan macam orang lain juga. Kalau tau sikit-sikit, tak apa dan saya taklah berapa kisah sangat. Malah, di situ jugalah saya mendengar komen-komen tentang karya saya dan juga saling bertukar-tukar pendapat dengan kawan-kawan dan juga pembaca tentang apa saja. Terima kasih pada yang dah banyak membantu okey!

Dan kini, saya dah ada 5000 kawan dalam FB yang banyak juga melihat jatuh dan bangun saya sejak dua tahun lalu. Saya tahu bukan semuanya saya kenal dan ada masa-masanya saya teragak-agak juga sama ada nak terima atau tak bila ada yang nak jadi kawan. Tapi mengenangkan mungkin mereka pembaca novel saya, saya terima. Cumanya... ada jugalah yang jadi mangsa remove atau block daripada saya sebab ada ketika-ketikanya mereka mengatakan apa yang tak sepatutnya mereka katakan pada saya. Bagi saya, setiap orang punya had tersendiri. Melepasi tahap itu, maka... “Maaf, saya terpaksa hilangkan kamu dari list kawan-kawan saya”.

Cumanya sekarang ini, dari sehari ke sehari saya melihat pertambahan ‘request’ di FB tu hingga dah mencecah 200 orang lebih [duduk di atas pagar], sedangkan saya tak boleh nak ‘approve’ lagi walaupun hati terasa nak. Bahkan, dah ada yang mula bertanya kenapa saya tak terima mereka jadi kawan sedangkan diaorang pembaca novel saya yang tegar. Bila saya terangkan yang FB saya dah full, diaorang tanya pula, “Kenapa saya tak wujudkan akaun FB kedua, misalnya macam ni, “ALEYA ANEESA [II]?’”

Memang idea yang sangat saya alu-alukan. Tapi... maaf, saya bimbang tak terjaga kalau banyak sangat akaun FB. Hidup dan keadaan saya kadang-kadang tak menentu. Sebab itulah saya wujudkan[PAGE DI ATAS TU] dengan harapan yang tak menjadi kawan atau tak mau jadi kawan masih boleh tahu serba sedikit tentang saya dan karya-karya yang saya hasilkan. Saya akan selalu cuba update segala aktiviti saya dan penulisan saya di situ. Mungkin... di sana juga saya dan kawan-kawan dapat bertukar-tukar pendapat dan segala jasa baik semua sangat saya hargai kerana tanpa kalian, Aleya Aneesa tak mungkin dapat bertahan sampai ke hari ini. Ceh... macam bagus aje kan saya ni sampai buat page bagai? Padahal... tak adalah bagus mana pun. Tapi, boleh kan? Sekurang-kurangnya dapatlah saya kongsi apa yang patut dengan pembaca saya, ;-)

No comments:

Post a Comment