- KuTiP-kUtIp DiAlOg DaLaM “BOLEH SAYA SAYANG AWAK?” -

January 16, 2012


Kata Najihah, “Dalam mimpi abang! Jiha tak nak jadi wife Najid. Kami kawan, kawan baik aje. Tak lebih daripada itu okey!”

Kata Najid, “Siapa yang nak kahwin dengan Jiha? Kalau Jiha aje perempuan yang tinggal dalam dunia ni, Najid tetap tak naklah kahwin dengan Jiha.”

Kata Najid, “Alah... duduk dalam kereta yang tak ada air-cond sekejap, apalah salahnya. Jiha bukan puteri lilin pun. Tak ada cairnyalah...”

Kata Najid, “Okey... okey... Najid minta maaf. Lepas ni Najid janji bawa Jiha pergi shopping dan Jiha boleh ambik apa aje yang Jiha suka. Asalkan, Jiha berhenti mogok suara dengan Najid dan Jiha makan roti telur ni.”

Kata Najid, “Najid dengarlah apa yang Jiha cakap tadi. Jiha kata Jiha nampak Munirah dengan suami dia pagi tadi. Masa tu suami Munirah hantar Munirah pergi kerja. Jiha kata Jiha seronok sangat tengok Munirah dan suami dia mesra walaupun dah lima tahun berkahwin. Jiha kata kalau Jiha kahwin nanti, Jiha nak dapat suami baik macam suami Munirah walaupun suami Jiha nanti mungkin hanya orang biasa yang tak belajar pandai dan bergaji besar.”

Kata Najihah, “Kalau Jiha tak dapat suami kaya dan pandai pun tak apalah, asalkan Jiha boleh gembira dan bahagia macam Munirah.”

Kata Najihah, “Kaya tu sebenarnya ujian kan Najid? Jadi... kalau ditakdirkan pasangan Jiha nanti tak kaya atau cukup-cukup makan aje, Jiha akan terima dia. Kurang dan lebih dia, Jiha akan terima seadanya.”

Kata Najid, “Kan Najid pernah cakap pada Jiha yang Najid tak akan tangkap gambar perempuan lain selain daripada Jiha? Dah lupa ya?”

Kata Najihah, “Bila masa Jiha kata Najid perempuan? Apa kaitan kalau kamera ni Jiha bagi nama Kiki dengan jantina Najid? Lainlah kalau Jiha kata nak panggil Najid dengan gelaran Kiki. Itu barulah Najid boleh marah. Entah apa-apa.”

Kata Najid, “Lelaki pegang kamera nama Kiki, tak ke teruk dengarnya tu? Kalau kawan-kawan kita tahu, mana Najid nak letak muka?”

Kata Najihah, “Siapa kahwin dulu, kira menang dan siapa yang kalah kena bagi hadiah mahal tau.”

Kata Najihah, “Jiha nak datinglah, bukannya nak suka-suka. Karang Rayyan tengok Najid dia ingat Najid boyfriend Jiha pula. Langsung dia tak jadi nak dekat-dekat dengan Jiha nanti.”

Kata Najid, “Jom... Najid janji akan bersikap baik hari ni. Jangan risau, Najid tak akan kacau Jiha dengan Rayyan.”

Kata Najihah, “Najid sedar tak yang Najid langsung tak bagi peluang Jiha cakap dengan Rayyan tadi? Asyik-asyik Najid aje yang bercakap macamlah Rayyan ajak Najid keluar?”

Kata Najihah, “Najid tahu tak berapa susahnya Jiha nak dapat peluang keluar makan dengan Rayyan tu? Susah tahu! Dan Najid, dah hancurkan satu-satunya peluang yang Jiha ada. Najid memang teruk!”

Kata Najid, “Apa pulak? Najid nak juga kenal Rayyan tu macam mana. Sesuai ke tak dia dengan Jiha. Takkanlah itu pun Jiha nak berkira sangat?”

Kata Najid, “Kalau dia betul-betul baik, dia tak kisahlah Najid ikut sama sebab Najid kan kawan baik Jiha. Tapi dia tu... belum apa-apa dah tayang muka tapai basi. Nampak sangat Rayyan tu bukan lelaki yang baik.”

Kata Najid, “Kalau Jiha jadi dengan Rayyan, mesti lepas ni Rayyan tu tak kasi Jiha kawan dengan Najid lagi. Mesti Jiha pun tak akan pedulikan Najid lagi.”

Kata Najihah, “Okey... nanti kalau Najid dating, Jiha nak ikut juga. Jiha nak tengok macam mana perempuan yang Najid pilih. Lantaklah kalau Najid tak nak bagi ikut pun! Najid dah hutang Jiha, jadi Najid kena bayar dengan cara yang sama juga.”

Kata Najid, “Ikutlah, siapa kata Najid tak nak bawa Jiha.”

PESANAN PENUH KASIH SAYANG – Motif saya kutip dialog dalam kisah “BOLEH SAYA SAYANG AWAK?”, apa ya? Macam tak ada kepentingan aje kan? Eh, tapi adalah! Tentulah sebab saya nak kawan-kawan yang sudi menjenguk blog saya kenal dengan watak-watak dalam manuskrip saya, yang mungkin satu hari nanti akan bertukar rupa menjadi sebuah novel dan boleh dihadamkan oleh mereka-mereka yang sudi. Kalau terasa mahu berkenal-kenalan dengan lebih jauh lagi, bolehlah melawat [DI SINI] dan saya akan cuba masukkan bab baru bila sampai masanya. Saya juga akan petik dialog-dialog lain kalau saya rajin. Kalau lebih rajin lagi, saya akan kutip-kutip pula dialog dalam kisah"BUKAN MEMUJA BULAN" yang linknya boleh dapat dilihat [DI SINI]. Selamat membaca kawan-kawan!

No comments:

Post a Comment