- HaRi BaRu, BuLaN bArU & pErMuLaAn BaRu -

Hai kawan-kawan yang cantik-cantik dan kacak-kacak! Kalau rasa diri tak cantik atau tak kacak pun tak apa sebab cantik dan kacak itukan sifatnya abstrak? Tak cantik dan tak kacak di mata satu orang, tak semestinya sama di mata 3 atau 4 atau 10 orang yang lain. Hanya yang pasti, tiap orang itu biar bagaiman rupanya, tetap ada keistimewaan tersendiri yang mungkin tak ada pada orang lain. Jadinya, silalah berbangga dengan diri sendiri ya. Tapi ingat berbangga dengan diri sendiri bukannya bangga diri sebab itu namanya riak dan ALLAH tak suka orang riak tau.

Tengok tajuk dalam N3 ni, macam gempak kan? Macam saya simpan satu azam yang BESAR kan untuk dicapai tahun ni? Tapi sebenarnya tak ada pun. Bukannya saya jenis yang tak berazam, tidaklah macam tu sekali. Hanya tahun ni saya tak tahu nak letakkan azam apa untuk dicapai. Bimbang azam yang nak dicapai terlalu tinggi sedangkan tangan yang hendak mencapai ternyata tak sampai. Makanya, tahun ni saya memutuskan yang saya tak mahu simpan azam yang terlalu tinggi dan besar. Kalau ada pun biarlah yang kecil-kecil dan sebab terlalu kecil, jadi tak sampai pulak nak kongsi kat sini. Saya simpan dalam hati ajelah ya, simpan untuk makluman diri sendiri.

Sebenarnya, N3 ni saya hanya nak ucapkan selamat tahun baru pada semua, tahun baru 2012, tahun yang masih begitu baru dan tentu aje tahun yang bakal menyaksikan jatuh bangun kita sepanjang melalui tahun yang entah apa dijanjikan untuk kita. Seperti tahun-tahun dulu, saya yakin dan percaya yang perjalanan melewati tahun ni tak akan mungkin lurus. Bengkang-bengkok, pasti ada di mana-mana kerana hakikat hidup memang begitu. Tak ada dan tak akan ada manusia yang tak ditimpa ujian. Sebabnya, manusia dan ujian untuk didatangkan bersekali sebagai pakej lengkap.

Hanya saya berharap, hebat macam mana pun dugaan yang datang, saya dan kawan-kawan mampu terus bertahan. Tahun-tahun dulu tentu aje dah menjadi guru yang paling baik untuk kita. Saya percaya, kita semua cukup kuat untuk menempuhi apa yang didatangkan pada kita. Tapi kalau memang kita lemah dan terasa seperti dah tak mampu, sambutlah huluran tangan yang memang disua untuk kita. Pegang ketat-ketat dan insya-ALLAH kita tentu dapat bangkit kembali seperti biasa. Kalau bagi penulis, komen itu hanya makanan biasa, ujian pula makanan yang juga biasa untuk yang dinamakan manusia.

No comments:

Post a Comment