- BeIjInG - KeNaNgAn TeRiNdAh [2] –

March 1, 2012




Dah seminggu lebih saya balik dari Beijing dan ini merupakan N3 kedua tentang saya di sana, di bumi orang yang pada akhirnya membuatkan rasa cinta saya pada bumi sendiri makin menelar. Ya... hujan emas di negara orang, hujan batu di negara sendiri, baiklah di negara sendiri. Tapi kalau masa saya di Beijing, ada hujan emas, pasti saya tadah dengan apa aje bekas yang ada. Lepas tu bila balik Malaysia, saya pergi kedai emas dan minta buatkan saya rantai, subang, cincin, gelang tangan, gelang kaki dan apa aje asalkan berbentuk cantik. Sayangnya... berangan memang tak kena bayar. Jangankan hujan emas, hujan salji pun tak jumpa, ;-)

Hari kedua di Beijing, sebetulnya saya terasa sangat malas nak bangun pagi. Itu pun lepas subuh, saya tidur balik. Sebabnya, malam sebelum tu kami sampai pun dah lewat, lepas tu tengok pula keadaan bilik yang kata Kak Lah, macam bilik orang bersalin [satu-satunya kenangan tak best masa di Beijing]. Semuanya berlaku sebab salah faham, mujur juga hanya semalam aje kami di tempatkan tiga orang dalam 1 bilik. Malam-malam berikutnya, Kak Lah tidur di bilik berasingan dan saya dengan Kak Oda, seperti biasa duduk dalam 1 bilik.

Pagi tu, cuaca rasa sangat sejuk. Ikutkan hati mahu aje berpatah balik ke bilik, tarik selimut dan tidur lagi. Kalau dah orang Malaysia, tetap juga orang Malaysia. Kalau sejuk di DBP pun saya dah tak tahan, apa lagi kalau suhu mencecah -5 darjah Celsius. Tapi kalau datang sekadar nak tidur, baik tak payah datang kan? Buat menghabiskan duit aje. Jadinya... dengan menggagahkan diri, saya bergerak seiring dengan kawan-kawan yang lain. Keluar aje hotel, mulut dan hidup pun berasap. Tak payah susah-susah bakar paru-paru [hisap rokok]. Dua kali menghadapi keadaan yang sama [masa pergi Korea dan Hangzou-Suzhou-Shanghai], saya tak adalah rasa excited sangat. Tapi memang saya rasa agak seronok tengok asap yang berkepul-kepul walaupun hanya dengan menarik dan menghembus nafas.




Destinasi pertama saya dan kawan-kawan, Summer Palace yang terletak di pinggir bandar Beijing. Apa yang saya lihat ada di Summer Palace, balai teater, kuil, istana, jambatan gaya China, seni taman, jeti, perahu naga, arca kerbau dan banyak lagi. Tapi yang paling saya suka, sudah semestinya tasik yang meniru reka bentuk West Lake yang terletak di Hangzhou. Tapi saya rasa, West Lake lebih cantik walaupun ketika sampai di sana hujung tahun lepas, cuaca agak berkabus dan hujan pun turun rintik-rintik. Cumanya, disebabkan tourist guide tiba-tiba angin satu badan, tak banyak gambar yang dapat saya ambil masa pergi ke West Lake tu. Jadi, masa di Summer Palace, saya dan dua lagi kawan saya bagaikan membalas dendam. Penat mulut saya senyum sebab nak nampak cantik dalam gambar. Melampau kan? Tapi memang itu pun yang berlaku.

Satu lagi yang buat saya kagum, disebabkan cuaca yang sejuk, air tasik jadi beku. Selalunya yang tengok, air beku bila dimasukkan dalam fridge. Bila satu pak cik yang sama-sama tunjukkan ais yang dikutip kat tasik, bulat mata saya. Kalau dah macam tu rupanya, tak hairanlah kalau ada beberapa orang yang berjalan selamba di atas tasik yang dah beku tu. Bahkan, ada juga yang main ski di atasnya walaupun tanda amaran dah pun ditulis. Manusia kan, bukannya mudah nak diajar?


Tepat masa yang diberikan, kami pun bergerak semula ke bas. Makan tengah hari, solat dan lepas tu pergi pula ke Silk Center. Kalau dulu saya pergi ke kilang membuat kain sutera, kali ni kedai menjual pelbagai sutera aje. Disebabkan sutera bukan kegilaan saya, saya hanya melihat-lihat dan mendengar-dengar semata-mata. Lepas tu balik ke hotel sebab ada kawan-kawan yang nak cari barang-barang keperluan di pasar raya tepi hotel. Saya dan dua kawan lagi, ikut pergi. Sebab harga baju sejuk agak murah, saya capai dua. Bolehlah saya melaram-laram sikit. Lagipun di Malaysia, baju yang hampir sama, harganya berganda-ganda. Dah beli kali ni, lain kali saya tak perlu beli lagi. Hoho... gaya cakap macam nak jalan lagi aje ya? Sudah semestinya! Hanya perlu dilihat pada rezeki dan masa yang sesuai. Keluar dari pasar raya, naik bas dan pergi makan malam.

3 comments:

  1. Marwati: Saya kagumi dengan kegigihan dan kerajinan awak menulis dan terus menulis. Tahniah.

    MARSLI N.O

    ReplyDelete
  2. Saye pon nk pi beijing waktu winter, sye bace entry akak, best sgt!!! X sabar plak nak pegi!

    ReplyDelete