- DiA sUdAh 10 TaHuN -

Hari ni 12 Jun 2011, bermakna Nurul Hannah @ Adik Nana genap 10 tahun. Saya tak bercakap dengan dia, cuma hantar SMS kat hp dia dan saya percaya dia masih belum tengok hp sebab dia dah pergi sekolah masa saya hantar SMS tu. Agaknya apa ya AN tengah buat sekarang ni? Belajar? Main-main dalam kelas dengan kawan-kawan? Atau... main mata dengan pelajar lelaki? Hah! Apa? Main mata? Oh... tentu sekali tidak sebab AN bersekolah di sekolah yang kesemuanya perempuan. Tak sempat rasanya dia nak cuci mata, kecuali cuci mata dengan cikgu. Cuci mata dengan cikgu lelaki? Oh... rasanya sangat tak sesuai!

Kesimpulan yang saya boleh buat tentang budak berusia 10 tahun ni. Dan sebelum tu, saya mahu bersyukur lagi. Ini doa dan kesyukuran saya kali yang ke-6 untuk tahun ni sebab AN anak buah saya yang ke-6 menyambut hari lahir untuk tahun ni. Tinggal lagi satu, bulan 12 nanti sebab Muhammad Haffy Darwisy lahir bulan 12. Hendaknya, masa tu saya tak lupa dan tak hilang ingatan sebab dilanda kesibukan. Tapi... kalau diizinkan ALLAH, dalam tahun ni saya akan dapat 2 lagi anak buah, syukur.

Untuk itu saya mahu bersyukur pada ALLAH kerana kurniakan AN pada kami sekeluarga, kurniakanlah seluruh rahmat-MU buat AN kesayangan kami ini ya ALLAH, juga pada buah hati kesayangan kami yang lain. Moga mereka yang menjadi kesayangan kami itu akan menjadi anak yang bukan hanya mampu menjadi penyejuk di mata dan penyeri di hati kami semata-mata, tapi juga untuk semua yang bakal mereka temui dalam seumur hidup mereka kelak.

AN, saya tak mahu bercakap tentang berat badan dia sebab saya memang tak tahu. Tapi satu hal yang saya tahu, dia dari lahir sampailah berusia 10 tahun sangat kaya dengan tingkah. Dia pandai berlakon! Maksud saya, dia boleh jadi ratu air mata dalam sekelip mata. Bukan sekali dua dia gunakan air mata dia untuk pancing simpati kami anak-beranak. Berkali-kali! Sampai-sampai, saya dapat agak apa yang akan berlaku kalau dia dilarang daripada buat apa yang dia nak. Kadang-kadang, tengok dia nangis, kami ketawa sebab kami memang sengaja menyakat dia. Kadang-kadang, tengok dia nangis, kami ketap bibir sebab tak mahu ketawa kami pecah di hadapan dia. Sebagai orang tua, kami tahu ada masa-masanya, kerenah budak-budak macam dia tak boleh terlalu diturut. Dia harus belajar mendengar perkataan, “TIDAK” supaya bila besar nanti dia tahu bukan semua benda boleh dia dapat atau dia buat.

Tentang dia lagi, mulut dia boleh tahan pedas. Dia akan cakap apa yang nak dia cakap bila dia rasa nak tahu atau ada yang berbuku di hati. Dah beberapa kali saya terkulat-kulat bila soalan yang meluncur dari bibir dia langsung saya tak jangka. Mujur anak buah saya, kalau anak buah orang lain memang saya makan hidup-hidup. Tapi saya cuba juga menjawab soalan dia seberapa baik mungkin, walaupun ketika menjawab tu ada masa-masanya saya rasa angin satu badan. Yalah... budak lagi, tapi soalannya TUHAN aje yang tahu.

Baru-baru ni dia tanya saya bila nak balik kampung sebab dah dua bulan saya tak balik. Fikir saya, dia teringat atau rindukan saya sebab saya memang rapat dengan anak-anak buah saya. Tapi rupa-rupanya, dia nak saya balik sebab dia konon-kononnya nak sambut hari jadi dia. Terkedu saya, geram campur geli hati pun ada. Sabar ajelah budak yang satu ni. Memang tak berapa nak malu dia tu!

Banyak perkara yang dia buat mampu timbulkan geli hati pada saya. Kecik-kecik dulu, dialah satu-satunya yang berani kata, “Tak berani nak kereta dengan saya sebab saya tak bagus bawa kereta”. Tapi dia naik juga dan tak boleh saya bayangkan yang dia pakai tali pinggang keledar kat belakang, padahal... saya hanya bawa dia kat jalan kampung. Bagusnya dia, kerajaan belum wajibkan pakai tali pinggang keledar, dia dah amalkan 5 ke 6 tahun dulu. Dia jugalah yang berani menjeling saya sampai naik juling mata. Bila saya kata, jeling lagi saya korek mata dia bagi anjing makan, barulah dia tunduk. Pun dia yang selalu melawan cakap saya dan suka membanding-bandingkan saya dengan mak saudara dia yang lain. Kata dia, saya hitam, saya kedekut, saya garang, hidung tak mancung, saya gemuk dan apa-apa aje yang tak cantik dan buruk tu, ada kat tangan saya. Padahal, kalau nak bandingkan kulit dia dengan kulit saya, dia jauh lebih gelap. Kalau saya rajin, saya balas balik apa yang dia cakap fasal saya. Saya akan cari keburukan dia sebagai perisai. Kalau saya malas, saya diam aje.

Tapi tak kisahlah, tak kira macam mana keadaan AN, saya akan tetap mendoakan yang terbaik buat dia. Harapan saya, satu hari nanti dia akan jadi anak yang baik, sangat baik dan benar-benar baik bukan hanya untuk orang tua tapi untuk semua orang yang akan ditemui dalam seumur hidup dia. Untuk Adik Nana, Selamat Hari Lahir, moga seluruh rahmat ALLAH akan jadi milik Adik, ;-)

2 comments:

  1. bila diamat-amati, adik nana ni ada byk serupanya dgn awk.. mcm klon.. :)

    ReplyDelete
  2. entahlah, susah nk jangka sb dia kecik lg. tp harap2 dia akan jd lebih baik lg dr segenap segi...

    ReplyDelete