- ReViEw KASIH BENAR KASIH dArIpAdA tAuHuSuMbAt -

9:42 AM


Al kisah… Kasih benar kasih membawa anda kepada Annura yang ditinggalkan oleh kekasihnya bernama Hafiz kerana berkahwin dengan pilihan keluarga. Annura yang berumur 29 tahun dikatakan anak dara tua kerana masih belum berkahwin dan mempunyai kekasih. Kunjungan keluarga Annura ke rumah kawan baik mamanya telah menjurus kepada perkahwinan anak-anak mereka apabila Dinzley secara berjenaka memberitahu bahawa dia hanya akan berkahwin sekiranya mama Dinzley meminang Annura. Jeng.. jeng..

Kata-kata Dinzley itu telah memberikan harapan kepada keluarga Annura dan keluarga Dinzley untuk menyatukan mereka. Ini kerana Dinzley dan Annura masing-masing tiada kekasih dan mempunyai sejarah ditinggalkan oleh kekasih hati. Dinzley yang terlajak kata telah menerima cadangan mamanya untuk cuba menerima Annura walaupun hatinya amat berat untuk sebarang ikatan.

Annura pula terpaksa menerima cadangan mamanya untuk kenal lebih rapat dan seterusnya kepada membawa kepada hubungan yang lebih serius. Annura menurut sahaja kerana tidak mahu menghampakan kedua orang tuanya. Mamanya tidak memaksa tetapi amat berharap mereka disatukan. Dinzley memulakan langkah dengan menghubungi Annura untuk berjumpa dan berbincang masalah mereka. Dari percakapan Dinzley di telefon sudah membuatkan Annura tidak menyukai Dinzley kerana seperti orang sombong dan membangga diri.

DR. DINZLEY! Seorang doctor verterinar dan mempunyai sebuah klinik haiwan. Perangai yang sangat cute, hensem dan baik hati tapi suka menyakat @ menaikkan kemarahan Annura. Paksaan daripada kedua ibu bapa mereka menyebabkan Annura menetapkan tempoh 1 tahun untuk berkahwin dan 6 bulan daripada setahun itu akan bertunang sekiranya tiada bantahan dari Annura dan Dinzley.

Setiap hujung minggu mereka akan keluar bersama untuk kenal lebih rapat. Di pejabat Annura, Razlan menantu kepada bosnya menaruh hati kepada Annura dan sering menyakiti Annura kerana cemburu tanpa pengetahuan Annura. Annura berasa berat hati apabila tempoh 6 bulan telah sampai dan dia memaksa Dinzley untuk menolak pertunangan yang dirancang. Tanpa di sangka, Dinzley telah menyatakan persetujuan untuk meneruskan pertunangan kerana menjaga hati kedua2 ibubapa mereka. Pertemuan demi pertemuan mereka masih berjalan tetapi tiada perubahan.

Pertunangan mereka mula dilanda krisis apabila Syirin iaitu bekas kekasih Dinzley pulang ke Malaysia setelah mengetahui pertunangan mereka. Dia ingin merebut kembali Dinzley yang masih dicintainya. Syirin mula menjalankan misinya dengan mengatakan kepada Dinzley bahawa operation barah rahimnya dulu berjaya dibuang tetapi sel² kanser itu masih merebak dan dia tidak boleh hidup lama.

Dinzley yang bersimpati dengan Syirin telah menerima syarat yang diminta oleh syirin iaitu perkahwinan itu perlu ditangguhkan selagi Syirin masih hidup. Dinzley sangat tertekan kerana perasaan sayang dan cinta telah hadir dihatinya untuk Annura. Annura juga tertekan kerana Dinzley telah menyepi dan tiada lagi perjumpaan di hujung minggu bahkan tarikh perkahwinan mereka semakin hampir. Dia berasa tertipu apabila terserempak dengan Dinzley bersama seorang perempuan dan Razlan juga memberitahunya bahawa sering terserempak Dinzley dengan perempuan yang sama.

Perhubungan Annura dan Dinzley berada dipenghujung apabila Dinzley meminta perkahwinan mereka ditangguhkan. Annura yang terguris hatinya telah meminta pertunangan mereka diputuskan walaupun hatinya telah diberikan kepada Dinzley. Akhirnya penipuan Syirin terbongkar dan perkahwinan Annura dan Dinzley tetap diteruskan. Annura menerima Dinzley kerana ingin membalas dendam di atas penangguhan perkahwinan mereka disebabkan bekas kekasih Dinzley.

Selama setahun dia bersikap dingin terhadap Dinzley walaupun Dinzley sering meminta maaf di atas sikapnya. Kedua ibu bapa mereka telah menggunakan Syirin untuk memulihkan hubungan suami isteri itu. Berkat kesabaran Dinzley dan bantuan ibu bapa mereka, Annura mula menunjukkan perubahan dan berita gembira untuk Dinzley apabila Annura mengandung.

Annura dapat menerima dan memaafkan Dinzley setelah setahun membeku. Syirin memohon maaf di atas perbuatannya dan cinta tak semestinya memiliki. Happy ending… lovely couple

Tunggu apa lagi dapatkan dipasaran, Novel ni memang best tidak membosankan dan antara novel yang wajib korang miliki. Kalau korang ada novel yang korang nak aku ni sinopsiskan.. tinggalkan comment korang ok. Chaiyo²…

*** Terima kasih tak terhingga pada Tauhusumbat atas komen di atas. Kawan-kawan yang budiman, kamu, kamu & kamu boleh melawat Tauhusumbat DI SINI sebab ada banyak kisah yang menarik.

You Might Also Like

2 comments

  1. tak tahu lah kenapa saya prejudis sangat dengan pilihan ibu bapa... setelah membaca novel akak.. saya baru dpat terpikir..
    kalau lelaki itu jodoh kita.. walaupun ia nya pilihan ibu bapa lelaki itu tetap akan sayang kita.. sebb dia jodoh kita bukan sebb dia adalah terdesak untuk berkahwin :)

    buku ini telah ubah prespektif saya dalam hubungn atas pilihan ibu bapa :)

    ReplyDelete
  2. hai si gadis manis... terima kasih baca novel akak. akak akui bukan mudah utk terima sesuatu yang kte x jangka, klu akak disuruh berbuat begitu pun akak akan terkulat-kulat juga. tp berbalik pd soal jodoh, kalau nyawa dah di hujung tanduk, klu dh jodoh kte... tetap jodoh kita sebab jodoh, pertemuan, ajal maut... di luar kuasa manusia... ;-)

    ReplyDelete