- SuNgGuH SaYa RiNdU! -

3:54 PM

Tiga hari bercuti di kampung saya yang tercinta tu, saya sebenarnya rasa sangatlah tak puas. Dan... kalau bagi seminggu pun tetap juga saya kata saya tak puas. Tamakkan? Ya... boleh tahanlah! Tapi serius, saya memang rasa tak puas dan tak tahu kena ambik masa berapa lama bercuti di kampung untuk membuktikan yang saya rasa puas. Mungkin sebulan, setahun atau sampai bila-bila pun saya akan rasakan rasa tak puas tu. Saya percaya, orang lain pun akan rasa apa yang saya rasa, apalagi kalau orang tua kita ada di kampung. Kalau pun orang tua tak ada, mungkin masih ada saudara-mara yang lain untuk dijenguk. Kan?

Kenapa saya sangat sukakan kampung? Sebenarnya, ada banyak alasan kenapa saya suka balik kampung. Sebab yang paling utama, tentu aje sebab mak, abah, adik-beradik, ipar-ipar, anak-anak buah saya yang tersayang dan saudara-mara saya yang lain masih ada di situ [walaupun kakak, abang-abang saya tak tinggal di situ, tapi dia orang selalu balik]. Itu sebab utama! Sebab yang lain, saya rindukan kampung saya, kampung yang sudah mencatat banyak sejarah dalam hidup saya. Saya dilahirkan di kampung yang digelar Kampung Sungai Melayu itu. Saya tak kata saya dilahirkan di Hospital Besar Johor Bahru ya sebab saya dilahirkan di rumah yang didirikan dengan penuh kasih sayang oleh abah saya sendiri. Di situ, saya dibesarkan. Di situ, saya mula kenal huruf A B C, angka 1 2 3 dan sebagainya. Di situ, saya mula kenal apa erti persahabatan. Di situ, saya ketawa dan menangis. Di situ, saya terluka dan melukai. Di situ, saya mula kenal yang mana kawan, yang mana lawan. Di situ, saya belajar untuk apa itu setia dan tidak. Bahkan, di situ saya belajar main-main mata ketika belum masanya, yang akhirnya membawa kepada, seorang ke Timur dan seorang ke Barat. Hati saya dan dia tak bertemu di paksi yang sama.

Dan sepanjang tiga hari itu, saya rasa sangat tenang dan damai. Bukannya di Rumah Pink tak ada damai, tak ada tenang, ada... selalu ada! Hanya di Rumah Pink, tak ada semua yang saya sebutkan di perenggan di atas. Di Rumah Pink cuma ada saya dan dunia saya yang tersendiri. Hanya ada saya dan semua aktiviti saya seperti menulis, membaca novel, tidur, tengok TV, main masak-masak sekali-sekala dan selebihnya hanya saya semata-mata, sambil sesekali ditemani kawan-kawan yang mahu berkunjung.



Sebab lain kenapa saya suka balik, saya suka tengok budak-budak yang tentu merujuk pada anak-anak buah saya dan kawan-kawan dia orang yang mungkin ditemui dua atau tiga minggu sekali, main kat halaman rumah. Macam-macam permainan yang mereka main. Kadang-kadang mereka ketawa beramai-ramai, kadang-kadang mereka menjerit beramai-ramai. Tapi bila masa menangis, mereka tak pula menangis beramai-ramai. Sebabnya, menangis tu kan bukannya boleh dipaksa-paksa. Lagipun, menangis tak seronok dan saya percaya bukan hanya orang dewasa yang tak suka pada yang dinamakan tangisan, tapi kanak-kanak juga.

Dan setiap kali tengok budak-budak tu main beramai-ramai, saya jadi ingat pada kenangan dulu-dulu. Di situ, di tempat mereka berdiri, satu ketika dulu ada saya, Jaja, Lin, Mak Usu, abang-abang saya, adik-adik saya, abang-abang sepupu saya, adik-adik sepupu, kakak-kakak sepupu saya dan kawan-kawan yang lain. Mungkin permainan saya dan permainan anak-anak buah saya, tak sama. Tapi suasana tu, pernah saya rasa satu ketika dulu. Siapa kata anak-anak masa kini hanya tahu duduk depan laptop? Tidak! Yang lebih tepat, mereka pandai bermain laptop dan pandai juga main ‘tanah’ dalam masa yang sama. Contoh terdekat, anak-anak buah saya. Malam main laptop, tengok FB dan siang berkubang dengan tanah dan pasir.


Bezanya, saya dengan anak-anak buah saya, dulu mungkin saya dan kawan-kawan saya main ikut suka hati. Kalau nak bukak selipar, kami bukak aje. Mana kuat lari kalau pakai selipar dan tentu mudah ditangkap orang sedangkan matlamat main masa tu, jangan sampai ditangkap. Kotor? Apa ada hal! Bila kotor, balik mandi dan mak saya akan sental tapak kaki dan kaki saya sesungguh hati sampai rasa nak tercabut kulit. Tapi anak-anak buah saya dan kawan-kawan dia main tak bukak kasut. Mereka nampak seperti sangat berhati-hati dan sangat tahu menjaga kebersihan diri. Entahkan memang tahu jaga kebersihan diri, entahkan takut kena marah, hanya mereka aje yang tahu [tapi saya memang akan jadi Tarzan kalau tengok anak-anak buah saya tak pakai selipar]. Bukanlah bermakna saya dan kawan-kawan dulu pengotor, tapi masa main, kami memang akan main bersungguh-sungguh. Bukan main main-main.


Tapi tak kisahlah main main-main atau main betul-betul. Yang jelas, saya dan kawan-kawan gembira masa tu dan anak-anak buah saya pun gembira dengan permainan mereka. Dan jika ditanya pada hati, sungguh saya rindu kenangan masa lalu...



You Might Also Like

4 comments

  1. seronok! meriah betul kan bila balik kampung! ha'aa lah, diaorang agknya lebih berhati-hati main kat tanah, tak buka selipar, tk mcm kita dulu2, buka kasut, dan kita bukan main main-main..;-))

    ReplyDelete
  2. saya pun sukakan kampung saya..nak pulak kampung saya dilabelkan kampung homestay....damai dan indah..

    ReplyDelete
  3. : diana - main tanah atau pasir pakai kasut x best, x kuat lari & senang kena tangkap... hehehe...

    : kak azie - ;-)

    : dadyD - sy pun sangat suka balik kg... mmg selalu ada damai kt sana...

    ReplyDelete