- JeLi AtAu BiSkUt? CuBa TeKa! -

- Dapat tiket last minute, pergi last minute, dapat parking dekat-dekat nak last, jadi park aje tengah jalan. Lepas yang patut dibuat kami buat, pergilah tengok bola, Malaysia Vs Biskut Lemak Cicah Kopi O [Eh, silap! Singapore] kt Stdum Bkt Jalil. Kecewa memang kecewa, tapi rasa kecewa tak atasi rasa marah pada ORANG SANA. Tak faham, tak ada angin tak ada ribut, macam mana boleh tergolek jatuh? Dan klu itulah yg dinamakan strategi, murahan sungguh! –

Itu status pertama di wall Facebook saya hari ni! Kedengaran macam kejam kan? Jahat jari-jemari pun ada kan sebab menaip kata-kata yang tak sepatutnya? Tapi memang itulah perasaan saya semalam dan rasanya perasaan yang sama masih melekat di hati saya sampai ke saat ini. Ya, saya kecewa bila Malaysia hanya menjaringkan 1 gol sedangkan negara kita memerlukan gol 2-0 [ke 3-0?] untuk layak ke perlawanan seterusnya. Sudahlah mendapatkan 1 gol, kemudian Singapore pula turut menyamakan kedudukan tak lama lepas tu. Saya tak rasa marah pada team kita, saya tahu kalau saya sebagai penonton inginkan kemenangan, mereka yang ada di padang di Stadium Bukit Jalil semalam, tentu berganda-ganda mahu menang.

Tapi apakan daya, sudah tertulis macam tu dan sudahnya saya dan mungkin penonton yang lain keluar dengan rasa yang rata-ratanya serupa dengan saya. HAMPA!

Apa yang saya nak tulis lagi ya? Tiba-tiba terasa macam kehilangan diksi. Yang saya tahu ketika kaki melangkah masuk ke dalam stadium, saya rasa sangat berkobar-kobar. Dengan keadaan orang yang ramai macam ulat, tempat duduk yang penuh dan orang berdiri di mana-mana aje, saya rasa sangat kagum. Wah... meriah betul! Mungkin sebab masa saya tengok Malaysia Vs Chelsea tempoh hari, tidaklah seramai tu jumlahnya. Di kiri dan kanan masih banyak dengan tempat duduk yang kosong.

Sebab masuk lewat, memanglah tak ada tempat kosong, tapi mujur juga kami bertiga [saya, Shanika & Des] mahir dalam bab selit-menyelit. Tau-tau aje, kami dah dapat tempat strategik walaupun terpaksa berdiri. Tak kisahlah, datang nak tengok bola dan bukannya nak cari ketenangan atau kedamaian yang selalu hilang dalam diri. Gamatnya stadium masa tu buat dada saya berdebar-debar. Tiba-tiba bimbang kalau-kalau stadium runtuh sebab melebihi muatan [tingginya imaginasi saya kan?]. Saat lagu negaraku dinyanyikan, saya rasa terharu kerana semua orang kelihatan menyanyikan lagu tu dengan bersungguh-sungguh dan suasana yang sebelumnya terlalu gamat jadi hening. Yang ada suara-suara yang seperti seia dan sekata. Kalau inilah cara yang dapat menyatukan semua orang yang ada di Malaysia, biarlah hari-hari diadakan perlawanan bola sepak. Tapi dengan syarat, pasukan negara kita harus terus mempertingkatkan mutu permainan. Masa menyerang, serang betul-betul. Masa tahan, pertahankan betul-betul. Jangan hanya dipandang bola semata-mata. Kalau tak, lengang pula stadium nanti.


Bila perlawanan dimulakan, suasana kembali gamat dengan jerit-pekik, gendang, bunyi-bunyian dan macam-macam lagi. Saya yang mulanya biasa-biasa aje tiba-tiba terasa bersemangat. Ya... saya dalam sekelip mata kelihatan macam hantu bola yang terlalu berharap supaya Malaysia menang. Orang jerit, saya jerit, orang sorak, saya sorak, orang tepuk, saya tepuk dan orang ‘boo’, saya pun ikut juga sebab saya tengok dengan perasaan, bukannya tanpa perasaan.

Saat separuh masa pertama habis, kami dapat tempat duduk. Masa tu saya dah hampa walaupun masih ada 45 minit lagi. Saya kata kat diri sendiri, mungkin kejap lagi masuk. Masa tu juga tekak rasa macam kering semacam, nak beli air takut tempat kena ambil. Mujur ada abang baik hati, dia dan isteri dia belanja kami air. Walaupun hanya air mineral, tetap dihargai.

Masuk masa kedua, debaran makin kencang. Tak henti-henti saya doa dalam hati supaya bola masuk gawang. Akhirnya masuk! Dan saya masih lagi berharap akan ada bola yang masuk lagi. Tapi tak lama lepas tu, Singapore pun masuk sama. Terkedu, dan saya rasa hampa berganda-ganda daripada tadi dan hampa tu jadi berlipat kali ganda saat masa tamat. Hampa yang bersalut dengan rasa marah. Marah sebab melihat corak permainan pihak lawan. Tak faham kenapa sekejap-sekejap ada yang jatuh macam ditimpa sakit yang amat sangat. Tak cukup dengan yang menyerang, barisan pertahanan yang sekejap-sekejap jatuh, gol keeper pun sama. Dalam hati saya kata, mulut pun ada menyebut rasanya, “Tak ada angin tak ada ribut, kenapa tergolek-golek macam buah nangka busuk?” Tapi itulah yang terjadi daripada mula sampai ke saat akhir.

Sungguh saya sakit hati! Tapi bukan hanya saya, penonton lain juga. Diam-diam saya harap botol-botol air mineral yang dibaling akan sampai ke kepala pemain pihak lawan kerana saya tahu apa yang berlaku hanya taktik murahan semata-mata. Alang-alang sakit, biarlah sakit betul-betul! Saya tak kisah kalau mereka menang tapi menang tanpa ada taktik-taktik macam tu. Atau... sebab nak menang manusia sanggup melakukan apa saja. Pun macam tu, tidaklah saya berkata yang pasukan kita dah cukup bagus. Tidak! Masih ada kurang di sana dan sini, lebih-lebih lagi untuk barisan pertahanan. Atau mungkin mereka dah habis berusaha, hanya saya yang tak arif fasal bola dan kurang juga pengetahuan tentang bola sepak. Maklumlah... saya kan dah lama pencen jadi penonton bola sepak.

Apa pun, kekalahan memang dah nyata walaupun untuk perlawanan semalam kita seri, 1-1. Nak menyesal pun macam dah tak ada guna. Terima aje seadanya dan jadikan apa yang berlaku sebagai pengajaran. Hendaknya lepas ni Harimau Malaya akan lebih cemerlang dalam setiap permainan dan saya akan jadi penyokong mereka selepas ni, insya-ALLAH, ;-)


1 comment:

  1. wah, bestnyer kak anis sbb dpt tengok bola 'live at stadium'!!
    saya tengok kat tv je la..

    ya, saya juga rasa marah melihat taktik yg digunakan oleh pihak lawan.. bila pengadil ok, pihak lawan pulak buat hal.. ish3x, geramnya!!

    ReplyDelete