- SaYa MaU mEnUlIs! -

July 6, 2011

Dah memang penulis, nak menulis apa lagi? Itu... mungkin soalan yang bermain-main di benak kamu, kamu & kamu barangkali. Betullah tu, memang beberapa tahun kebelakangan ni saya dan dunia penulisan tak dapat dipisahkan. Umpama isi dengan kuku. Pensel dengan pemadan [ada ke perumpamaan macam tu? Kalau tak ada, diam-diam sudah ya]. Bahkan sekarang pun, kalau disuruh membuat pilihan, saya akan tetap memilih dunia penulisan. Tapi... jangan pulak suruh saya buat pilihan antara dunia penulisan dengan mak abah, adik-beradik, anak-anak buah saya atau ipar-ipar saya. Kalau pilihan yang macam tu, confirm saya tak pilihan dunia penulisan walaupun saya tahu kalau tak ada dunia penulisan atau tak melibatkan diri dengan penulisan, saya pasti terasa sesak nafas. Macam mana saya ‘suka gila’ pun pada yang dinamakan dunia penulisan, saya tak akan cagarkan kaum keluarga saya sebab dia orang tetap ada tempat khas dalam hati saya.

Yang saya maksudkan dengan ‘Saya Mau Menulis’ dalam tajuk N3 kali ni, merujuk pada mood saya yang agak buruk akhir-akhir ni. Bukan bermakna saya ada masalah sebesar dunia ya. Tidak! Rasa-rasanya saya tak ada masalah sebesar tu, walaupun saya akui bahawa semua manusia di dalam dunia yang penuh dengan warna-warni ini tak mungkin dapat lari daripada diburu masalah. Saya pun sama dan ketika ini pun saya rasa saya ada masalah. Cumanya, hanya masalah enteng yang sepatutnya tak layak pun digelar masalah. Sepatutnya masalah yang enteng ini tak mampu pun bersaing dengan mood saya. Bukan tak pernah pun saya menulis tapi dalam masa yang sama di atas pundak ada masalah yang seperti tak mampu diselesaikan. Tapi seiring dengan putaran waktu, masalah yang ada...akhirnya dapat diselesaikan sedikit demi sedikit, sebab tak boleh selesai sekali gus.

Berbalik pada ‘Saya Mau Menulis’ tadi tu, rasa-rasanya sejak Projek MCK selesai [jangan ditanya apa itu Projek MCk sebab belum masanya untuk dihebahkan, bimbang kepala saya diketuk sebab jadi murai tercabut ekor], saya macam dah lama tak menulis dengan serius. Dah dua bulan lebih! Dan perasaan saya saat ni, terasa macam teruk sangat. Penulis yang tak boleh menulis walaupun hati ingin, rasanya macam tak ada makna aje, macam tak lengkap dan macam ada yang lompang dalam hidup.

Lompang? Huh... kedengarannya macam hebat benarkan? Padahal... tak adalah sehebat itu. Tapi betul, saya rasa sangat tak best sebab tak dapat menulis dengan lancar. Bukannya masa mencemburui saya. Tidak! Saya terasa macam ada banyak sangat masa lapang sebab setiap hari saya hanya melangut depan TV macam TV tu saya baru aje dapat hadiah cabutan bertuah. Tapi mood, mood macam tak mahu bekerjasama dengan saya. Encik Mood bagaikan mahu saya terus berehat-rehat macamlah setiap hari di pejabat saya terpaksa bekerja mengangkat batu-bata yang beratnya melebihi berat badan saya yang sememangnya tak ringan ni.

Kalau ditanya pada hati, hati saya berkata yang dia mahu menyudahkan BSSA?, merujuk kepada BOLEH SAYA SAYANG AWAK?, dan dalam masa yang sama saya mahu menggarap novel kanak-kanak sebab saya terasa gian. Gian nak menulis kisah kanak-kanak yang penuh dengan suka jika hendak dibandingkan dengan duka. Tapi... Encik Mood sangat jahat, dia tak mahu kawan dengan saya. Puas saya kejar, tapi makin saya kejar makin jauh Encik Mood meninggalkan saya terkulat-kulat sendiri. Sampai hati Encik Mood!

Tapi tak apalah, saya tahu Encik Mood tak sejahat tu. Kan Encik Mood kan? Kan? Kan? Sekarang ni dia lari, esok-esok saya tahu Encik Mood akan datang balik. Jadi, eloklah saya bersangka baik. Mungkin sekarang ni masa untuk saya berehat, nanti-nanti bila masa rehat saya dah tamat, saya tahu saya tak akan lena tidur sebab otak saya sentiasa berjalan dan bahu belah kiri saya akan sakit macam kena cocok dengan jarum. Cumanya, hendaknya janganlah mood saya ni hilang terlalu lama sebab saya dah gian nak menulis. Dan harapnya, ALLAH akan tolong saya seperti selalu. Kawan-kawan juga, tolong doa-doakan saya ya? Sebabnya, saya mahu sudahkan sebuah novel dewasa dan sebuah novel kanak-kanak, ;-)

2 comments:

  1. Singgah sini jap.. semlm baru je habes baca novel akak yg terbaru, Kasih Benar Kasih..citernya memang best.. tapi kalo di tanya pada saya.. mmm saya kasi 4 bintang la drp 5 bintang..huhu

    Jika di tanya pada saya, peminat setia Aleeya Aneesa, saya suka novel yang ada byk kata2 lucu, dialog lucu yg bisa mebuatkan saya ketawa terbahak2 dan senyum sensorang ngan adengan lomantik dalam novel tuh hihi..

    Pape pun, Tahniah kerana dapat menghasilkan novel yang Comel & Best itu..

    ** Rindu nak mengulang baca, Kasih Antara Kita..citenya memang TERBAEK!!

    ReplyDelete
  2. hai yana! terima kasih sudi baca karya akak dan hendaknya KBK tak akan buat yana serik ya utk terus baca karya-karya akak tu... klu rindu nk baca KAK, boleh aje baca. lain kali kalau rindu nk baca KBK, boleh ulang juga... ;-)

    ReplyDelete