- DiA sUdAh 2 TaHuN jUgA -

Hari ni 3 Julai 2011, bermakna Arissa Izzayani genap 2 tahun. Saya tak bercakap dengan dia, cuma hantar SMS kat mama dia, dengan doa supaya AI selalu ada dalam rahmat ALLAH. Dan rasanya, tak ada doa yang lebih indah selain daripada doa macam tu. Tapi semalam, saya dah bercakap dengan dia kat telefon, tapi biasalah... saya lebih banyak memanggil nama dia dibandingkan dia membalas panggilan saya. Budak 2 tahun, banyak manalah kosa kata yang ada dalam kepala dia. Paling-paling, dia hanya memanggil, ‘Mak tam’ berkali-kali sampai saya jemu membalas, ‘Ya... ya & ya’. Tapi kalau dia dah banyak cakap nanti, saya jadi bimbang kalau-kalau dia panggil saya ‘gemuk’ macam Aqqif selalu panggil kat saya.

Kesimpulan yang boleh saya buat tentang budak kecik ni sepanjang saya kenal dia dalam 2 tahun ni, tapi... sebelum tu, saya mahu bersyukur pada ALLAH kerana kurniakan AI pada kami sekeluarga, kurniakanlah seluruh rahmat-MU buat AI kesayangan kami ini ya ALLAH, juga pada buah hati kesayangan kami yang lain. Moga mereka yang menjadi kesayangan kami itu akan menjadi anak yang bukan hanya mampu menjadi penyejuk di mata dan penyeri di hati kami semata-mata, tapi juga untuk semua yang bakal mereka temui dalam seumur hidup mereka kelak.

AI, berat badan dia saya tak tahu tapi badan dia tak gemuk macam abang dia, Danish Hakim dan tak kurus macam abang saudara dia Mohammad Aqqif Najmie. Seingat saya, umur setahun lebih aje DH dah mula naik badan. Tapi AI, harap-harap taklah gemuk macam abang dia. Bukannya apa, bila badan terlalu berisi, bimbang banyak penyakit yang datang dan sampai ke hari ni saya masih berharap DH aku susut badan, tapi susut badan yang sihat. Bukan susut sebab sakit, mintak dijauhkan. Dan lagi... saya juga berharap AI tidak akan ada asma macam abang dia, sebab saya tak sampai hati tengok kalau asma datang mengunjungi DH walaupun kedatangan asma tu tak pernah pun diundang walaupun sekali. Mungkin keturunan sebab mama mereka berdua tu memang ada asma.

Kalau DH suka lumba lari, saya tak pasti AI suka apa. Apa yang saya nampak, sejak umur 1 tahun lebih AI suka nyanyi. Lagu kegemaran AI, ‘Burung Kakaktua’. Tapi nak dengar dia nyanyi agak seksa sebab bila kita tengok muka dia, dia tak akan menyanyi. Jadi, untuk dengar nyanyian AI yang tak berapa nak telus tu, kami terpaksa pura-pura pandang dinding atau apa aje asalkan tak tengok muka dia. Lepas tu barulah perlahan-lahan kami boleh dengar suara halus dia yang malu-malu kucing. Kadang-kadang, saya terpaksa nyanyi dulu untuk tarik perhatian dia dan lepas tu, adik ipar saya akan kata, “Comelnya suara Kak tam bila sampai pada perkataan ‘hinggap di jendela’”. Selalunya sambil ketawa saya akan kata, “Baru tau ke?” Hem... saya memang ada masa-masanya boleh jadi manusia perasan! Tapi... sebagai mak cik AI, saya tak berharap AI atau anak buah saya yang lain pilih bidang nyanyian bila dah besar nanti. Kalau boleh biarlah mereka memilih kerjaya yang lebih sesuai, bukanlah saya kata jadi penyanyi tak bagus. Tapi biarlah mereka tak terlalu dikenali, tapi mampu mengharumkan nama kami sebagai keluarga dan negara dengan cara mereka sendiri. Hidup sebagai penyanyi tentu saja penuh cabaran, saya tak mahu mereka susah.

Apa-apa pun, tak kira macam mana keadaan AI, saya akan tetap mendoakan yang terbaik buat dia. Harapan saya, satu hari nanti dia akan jadi anak yang baik, sangat baik dan benar-benar baik bukan hanya untuk orang tua tapi untuk semua orang yang akan ditemui dalam seumur hidup dia. Untuk Arissa, Selamat Hari Lahir, moga seluruh rahmat ALLAH akan jadi milik Arissa, ;-)

No comments:

Post a Comment