- TeRaSa NaK tAmPaL mUlUt SeNdIrI -

Salam dan Selamat petang! Entah pada siapa ucap salam dan selamat petang tu saya ucap, saya sendiri tak pasti. Hanya hari ni terasa nak mengucap salam dan ucap selamat. Memang saya akui, saya amat jarang memberi salam atau mengucap selamat dalam blog ni. Bukannya saya lupa, jauh sekali tak ingat dua patah kata yang cukup bermakna itu. Tapi bagi saya, blog ni lebih berfungsi sebagai diari, sebab itulah saya jarang memberikan salam dan ucap selamat, walaupun saya tahu ada yang sudi mencuri masa melihat-lihat ke sini. Mana ada orang beri salam dan ucap selamat dalam diari kan?

Tak apalah, saya mahu tinggalkan soal salam dan ucap selamat itu kerana saya tak tahu mahu mengusap apa. Cuma yang saya tau, saya rasa hari ni adalah salah satu daripada hari yang rusuh untuk diri saya. kenapa? Entahlah, saya tak tahu nak menerangkan macam mana, hanya yang saya tahu saya agak rusuh. Rusuh yang tak pasti datangnya daripada mana.

Biarlah... saya tinggalkan juga soal rusuh itu. Tapi saat rusuh begini, saya tersedar sesuatu. Setelah bertahun-tahun, semenjak saya menginjakkan kaki ke dunia pekerjaan yang tentu sekali bermula di MPJBT kerana itulah tempat kerja yang saya anggap benar-benar tempat kerja. Sebelum ini adalah dua buah kilang saya pernah kerja, tapi saya tak anggap sebagai kerja sebab masa tu saya tak ikhlas dan kerja saya tak ubah macam kerja ‘main’main’. Tahu kenapa, sebab saya kerja ikut suka hati. Nak pergi, saya pergi dan nak ponteng, saya ponteng walaupun saya sedar, sehari aje saya ponteng, semua elaun saya dipotong. Biarlah, saya tak peduli asalkan hati saya puas! Tapi syukur, dalam pada poteng memanjang saya dapat juga mengumpul duit untuk tampung pelajaran saya masa di universiti. Dan sepanjang belajar, saya tak gunakan duit abah sebab abah pun ada banyak tanggungjawab lain. Saya tak kisah sebab saya tahu kami bukan siapa-siapa.

Kalau MPJBT kerja pertama, di DBP tentulah kerja kedua saya. Saya tak kata kerja terakhir sebab saya tak boleh nak ramal masa depan. Saya bukan peramal, Nujum Pak Belalang juga tidak. Boleh jadi di sini adalah kerja terakhir saya, saya akan menua di sini. Atau boleh jadi juga di sini bukan pengakhiran bagi kerjaya saya. Mana tau ALLAH berikan keajaiban untuk saya dengan melorongkan saya pekerjaan yang lain, yang mungkin lebih baik untuk saya. bukannya saya kata DBP tak baik ya, kawan-kawan. Cumanya, kalau ada peluang yang baik, bukankah kita patut merebutnya? Duduk di rumah sambil goyang kaki pun boleh juga dipanggil peluang pekerjaan yang baik bukan? Tapi... berpaling ke belakang, saya tak mungkin duduk goyang kaki sebab di atas pundak saya ini tergalas banyak tanggungjawab yang memaksa saya untuk kerja keras.

Saya lepaskan juga soal tanggungjawab itu kerana tidak juga mahu saya kupas. Jadi, apa sebenarnya yang mahu saya sampaikan hari ini? Tak ada! Dan, tak juga saya tahu! Hanya tiba-tiba saya terasa sesuatu, sejak saya masuk ke dunia pekerjaan yang rujuk sebagai MPJBT, saya rupa-rupanya sudah bercakap terlalu banyak atau lebih tepat lagi, sangat banyak. Yang saya cakapkan itu bukannya isi penting, hanya isi-isi yang tak pun layak dipanggil isi, sebaliknya dipanggil serdak atau habuk-habuk yang langsung tidak berguna. Jemukan bila bercakap banyak? Lantaran itu, saya secara tiba-tiba juga merasakan yang saya mahu menampal mulut saya dengan plaster supaya saya tidak dapat lagi bercakap banyak. Sebabnya, jika saya mahu bercakap banyak, saya harus meninggalkan plaster dulu. Bila buat perkara yang sama banyak kali, tentu penatkan? Jadi hari ini, sepanjang hari ini, saya seperti mahu bertanya pada diri sendiri soalan-soalan yang tentu saja memerlukan saya untuk menjadi si penjawab soalan. Tapi soalnya, dapat ke saya bertemu dengan jawapan yang saya cari?

Peningkan N3 hari ni? Tak apa... abaikan dan biarkan begitu saja. Orang rusuh memang macam ni, agaknya...

4 comments:

  1. hi, akak..
    kalau 13 July akak agak rusuh, tp ianya hari penting bg saya..
    sbb semalam hari ulang tahun saya yg ke-23.. hihi


    ye la, kan.. setiap orang pasti ada hari yg diorang rasa best sgt2, x berapa nak best & juga memang x best langsung..

    ReplyDelete
  2. ya... selamat hari lahir fariza... moga seluruh rahmat ALLAH jadi milik fariza... ;-)

    ReplyDelete
  3. tp kat MPJBT awk byk brcakap bnda berfaedah masa beri penerangan pd org2 yg nak memohon lesen.. :)

    ReplyDelete